Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Min gamla knott axel är det ju öppna axeltappar på, jag trodde alla var så faktiskt? Inte bara vädrar det ut, man kan ju rostskydda ordentligt med linolja också i förebyggande syfte..
Användarvisningsbild
av lennarte
Tackar för alla kloka svar.
Det är en öppen axel och vi har ett hål att hälla olja i. I 2 års tid (snäll besiktnings man förra gången) har vi hällt i c:a 2l WD40 (lösvikt) utan resultat. När vi köpte släpet hade det stått ett tag och axeln var fast redan då. Då lade vi kärran på sidan och hällde i WD40 tills det kom ut på andra sidan (det tog ett tag) sedan lastade vi på 900 kg gödning och körde på en lite hålig grusväg, och det har fungerat i 5 - 6 år tills förra besiktningen. Så förmodligen är röret helt fyllt av rost nu. Jag har hela tiden trott att axelbitarna sitter fast inne i ytterröret, men enligt den ritning jag "hittade" (tack Sierra94) så sitter "svängarmarna" bara fast i gummi bitarna. Och då kan jag förstå att det är svårt att "få ihop" igen om man har delat på axeln. Återkommer när vi (svågern (delägare) har en mekanisk verkstad) har "tittat närmare" på det.

Mvh
Lennart
av umekille
Som jag skrev...Det är inte rost som gör axeln stel utan
det är gummit som torkat och blivit stenhårt. Försök hitta
någon annan axel och byt den.
Användarvisningsbild
av lennarte
umekille skrev:Som jag skrev...Det är inte rost som gör axeln stel utan
det är gummit som torkat och blivit stenhårt. Försök hitta
någon annan axel och byt den.
Är det "bara" det är det ju inga problem, dom kostar bara c:a 20:- styck, men vi får ju ändå dela axeln.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Sierra94
Rosten gör sitt till den med. Rosten expanderar ju och klämmer ihop gummit samtidigt som gummit hårdnar och tappar elasticiteten. Oftast märker man ju inte hur rostig axeln är på insidan förrens man verkligen kapat ett hål eller den gått av. Och det blir ju en skaplig brytkraft en liten bit in på axelröret om du tänker dig vilken brytning det blir när du lastar vagnen.

På min axel hade det rostat hål där och spruckit pga överlass (eftersom axeln var försvagad av rost) precis där det inre axelröret (det som sitter i spindeln) slutar. För där vill ju det inre trycka med sin skarpa kant på ytterröret. Blir ju hävstångseffekt inne i axeln.

Bild

Och dela axeln och byta gummin kommer bli svårt. Det kommer du märka när du kapar isär den. Det är därför man får gå tillväga så som i sverigeaxelns beskrivning. Och montera allt i röret och sen komprimera allt med klämkraft.

Vet inte om de har "öppna" rör som de sedan monterar i allt i och sedan pressar ihop det och lägger en svets så röret till slut blir ett rör. Är ni med på hur jag tänker? Eller om de pressar i allt i axelröret med gummina komprimerade?
Användarvisningsbild
av lennarte
Ja den såg ju inte rolig ut, min (våran) ser i alla fall hel och fräsch ut (utvändigt). Tanken (nu när jag vet hur den ser ut) var att göra så här. Först ska jag ringa och höra var "grejerna kostar. Är det inte för stora pengar faller det andra. Det andra är, skära upp axeln "längs sidorna" lite längre än inre axeln är. Ordentlig rengöring. Byta dom inre axlarna (en är knäckt). Byta gummistavarna och lägga på den borttagna biten. Fästa den i mitten och sedan försöka pressa ihop den bit för bit utåt. E.v med en hylsa av kraftigt 4-kant rör med skruvar eller kilar i. Får se när (om) jag kommer så långt. Återkommer när jag vet mer

Mvh
Lennart
av Rådlös
Sierra94 frågade:
"Vet inte om de har "öppna" rör som de sedan monterar i allt i och sedan pressar ihop det och lägger en svets så röret till slut blir ett rör. Är ni med på hur jag tänker? Eller om de pressar i allt i axelröret med gummina komprimerade?"

Om man skall gå på dom som blev renoverade enligt mitt tidigare inlägg, så vulkade ju den mannen in gummi och axlar i redan befintliga, men begagnade axelrör. Vi får anta att han besiktigade allt först så han inte vulkade i ett redan upprostat rör. Naturligtvis var det renskrapat och bearbetat, så axeln blev "nästan som ny" när den var klar. Jag såg lite av det och han var trevlig och pratsam. Han hade en ugn för vulkningen. Den körde han inte varje dag, utan samlade på sig ett antal axlar så det blev i genomsnitt en körning per vecka. Och som sagt, han förordade dom axlar som var öppna i ändarna.

Till dom som undrar: Detta var i Bålsta, norr om Sthlm, och han hade alltså jobbat tidigare på Bålstasläpet.
Användarvisningsbild
av lennarte
umekille skrev:det är enklare köpa en ersättningsaxel och montera dit.
Jula hade ersättningsaxlar förr, kostade från c:a 6 - 7000:- och uppåt. Kostar en Sverige axel 4000:- kan man ju lägga ner en hel månade jobb och ändå vara nöjd. Kostar den 1000:- får det inte ta mer än en vecka. Och jag räknar då en timme om dagen, några mer på helgen. Bromsar och övrigt är ju i gott skick så det känns onödigt att köpa en ny axel för mer än vad en ny obromsad kärra kostar. I min värld köps det inte nytt så länge armar, knä, rygg och svetsen fungerar.

Mvh
Lennat
Användarvisningsbild
av MartinS
En ersättningsaxel komplett med bromsar och allt brukar ligga runt 6-8kkr.

Jag googlade mig till att sverigeaxeln kostade runt 2500kr.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]