Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Något ( :roll: ) suddig bild. Men det ser ut som att slangens fasta del (gänga) sitter genom plåten. Sedan är nippeln (den du ska skruva på) längst till vänster. Slangen sexkant (mutterliknande) ska fästa i en fördjupning i plåten så att den sitter stilla.

Jag skulle värma (med skydd bakom) på den delen som är längst till vänster, där röret kommer in.

Ytterligare en sak, det brukar sitta en fjäderliknande sak som ska göra så att mutterdelen på slangens del dras ner i fördjupningen.
erikn skrev:Något ( :roll: ) suddig bild. Men det ser ut som att slangens fasta del (gänga) sitter genom plåten. Sedan är nippeln (den du ska skruva på) längst till vänster. Slangen sexkant (mutterliknande) ska fästa i en fördjupning i plåten så att den sitter stilla.

Jag skulle värma (med skydd bakom) på den delen som är längst till vänster, där röret kommer in.

Ytterligare en sak, det brukar sitta en fjäderliknande sak som ska göra så att mutterdelen på slangens del dras ner i fördjupningen.
Det är en korrekt tolkning du gör av bilden. Och mellan nippeln och staget sitter en fjädrande grej. Det är nog viktigt att skärma av om man värmer eftersom givarkabeln till AB:sen går där bakom också.
Den där fjädern kostar inte många kronor, och den brukar gå sönder. Köp en ny och sätt dit när du sätter ihop det. I värsta fall får du som sagt kapa röret och göra en ny kona.
erikn skrev:Den där fjädern kostar inte många kronor, och den brukar gå sönder. Köp en ny och sätt dit när du sätter ihop det. I värsta fall får du som sagt kapa röret och göra en ny kona.
Måste man ha den där fjädern? Är bromsröret av stål? Jag har hört att det brukar vara svårare att kona gamla stålrör eftersom de blir spröda med tiden. Själv har jag aldrig konat. Här blir man dessutom tvungen att krypa lite under bilen för att kona.
av ingesjo
Är det inte enklare arr köpa ett nytt rör oxå Sedan kapa allt i stället för att värma isönder både rostskydd och det hela Annars är ett tips att ett rejält slag eller ett par stycken på utsidan av muttern med mothål Brukar få gängan mer medgörlig till att släppa. Jag gör liknande på luftnings nipplen på bromsoket. Allstå knackar på nipplen i änden (där man ser hålet) på denna , rakt ner in mot oket i nippelns längdriktning. Slå nu inte från sidan för guds skull. Liten s.k. Pen hammare räcker. På nipplen gör jag det innan jag över huvud taget försöker få loss den..Jag har aldrig dragit itu en nippel efter jag började med det. Klart att 6 kanten varit upprostad på nipplen så man har fått använda rörtång ett par ggr. Men även då har den hållt och jag fått den hel ut ur oket. Ersätts så klart med en ny.
av Arnold
ingesjo skrev:Är det inte enklare arr köpa ett nytt rör oxå Sedan kapa allt i stället för att värma isönder både rostskydd och det hela Annars är ett tips att ett rejält slag eller ett par stycken på utsidan av muttern med mothål Brukar få gängan mer medgörlig till att släppa. Jag gör liknande på luftnings nipplen på bromsoket. Allstå knackar på nipplen i änden (där man ser hålet) på denna , rakt ner in mot oket i nippelns längdriktning. Slå nu inte från sidan för guds skull. Liten s.k. Pen hammare räcker. På nipplen gör jag det innan jag över huvud taget försöker få loss den..Jag har aldrig dragit itu en nippel efter jag började med det. Klart att 6 kanten varit upprostad på nipplen så man har fått använda rörtång ett par ggr. Men även då har den hållt och jag fått den hel ut ur oket. Ersätts så klart med en ny.
Jo det hade varit en bra lösning att skarva in en ny rörbit. Men så måste man ju kunna kona. Hur långt går röret egentligen. Är det en koppling under bilen eller går röret direkt upp i bromscylindern? Är inte speciellt pigg på att ligga under bilen när den står uppallad på en bock.
Jag tycker det ser ut som jag beskrev det att nippeln inskruvad i slangen och då ska det värmas på slangdelen(den blanka) då det är den du vill ska expandera. Fast du kanske är förbi det momentet för länge sedan :-).
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]