Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag började skriva på ett inlägg i "vad har ni för vinterdäck" men kom på att det kanske är lika bra att starta en ny tråd. Som det står i rubriken är fjädringen fastrostad så kärran är "helt stum". Fick en 2-a på besiktningen och har körförbud nu. Någon ha sagt mig att man kan "skära upp" axeln med en vinkelslip och "ta bort c:a ¼ av axelröret (fyrkantsrör med "gummifjädring") och "rensa ut" rost. Sedan köra en runda så det "lossnar" och slutligen svetsa tillbaka ¼-delen igen. Någon av er "där ute" som vet något om detta eller vet något annat sätt? Vi brukar köra ved (rymmer 2,5 m³) så vi "kör" ganska tungt (överlast ofta).

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
Kanske låter det dyrt och trist men det ät nog värt att satsa på en ny axel. Det är antagligen så sönderrostat att det nog blir mest skit av det om du ger dig på att dela axeln och sedan svetsa ihop den. Det är dessutom rejält tight att det gör sig inte i en handvändning att få ihop den igen.

Att åka runt med öppen axel låter helgalet, du kan ju lätt tappa axeltappen och hela hjulet.
Användarvisningsbild
av lennarte
MartinS skrev:Att åka runt med öppen axel låter helgalet, du kan ju lätt tappa axeltappen och hela hjulet.
"Köra runt" var kanske fel ordval. Meningen var nog att lasta på och köra en runda på gården. Men det är alltså fullt möjligt att göra? Axeln är ju ändå kass, så det gör ju inte så hemskt mycket om det inte går att "få ihop" det igen. Det ena hjulet står snett, så vi ska försöka "rikta upp" det också.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Sierra94
Kolla på denna sidan. http://sverigeaxeln.se och klicka på sverigeaxel knappen. Finns detaljerad beskrivning under tips&råd knappen.

Byggde en egen variant på den axeln med nytt yttre rör och nya gummistavar. Funkar jättebra och går att besikta med utan problem. Så länge man inte rör nåt med bromsarna så kan man greja med axeln ganska mkt utan problem. Man kan lappa och laga gamla röret utan problem bara det ser vettigt och hållbart ut.
av umekille
Går det inte borra upp ett hål upptill mitt i axeln och fylla diesel i den tills den lossnat?

På min obromsade vagn är det bladfjädring och en stum axel med axeltappar.
inga stötdämpare och den är obromsad.
av curry
Är axeln av typen med ett fyrkantrör på några dm från svingarmen in mellan gummina i axelröret, så är fyrkantröret nästan garanterat väldigt tunnrostat! Inget som syns på besiktningen, klart läskig rostskada. Har sett fler än en släpvagn stående på chassit utefter vägen med hela hjularmaturen borta.
av umekille
Det är gummina som stelnat och inte ger vika...man kan montera mopedstötdämpare typ med fjäder
som trycker upp hjulen lite modell som de som biltema säljer.
Eller köpa en annan vagn och avyttra den gamla.
av Rådlös
Ni talar om att rostskydda släpvagnsaxlar. För flera år sedan var jag lite inblandad "på ett hörn" i firmans släpvagnar. I den mån dom var värda att renovera så anlitade vi en äldre man som hade jobbat på en släpvagnsfabrik under sin yrkesaktiva tid. Vid den aktuella tiden var han pensionär, men levde på att renovera axlar. Han vulkade i nytt gummi i dom. Han talade sig varm för ett visst fabrikat på släpvagnar (Det var ju på den fabriken han hade jobbat) som hade öppna axeländar. Det vill säga, det snedställda fyrkantröret som satt inne i det yttre röret (bildexempel: Nr 12 i länken till Sverigeaxeln), var aldrig igensvetsat på gaveln. Detta hade fördelen att det vatten som kom in, vatten kommer alltid in på ena eller andra sättet, blev ganska effektivt utvädrat i och med att axelröret var öppet i gavlarna. Är gavlarna stängda så kommer vattnet in, men inte ut.
Nu talade ju han för den fabrik där han hade jobbat tidigare, men han torde ha sett en hel del axlar genom åren.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]