Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
För det första, vilken Ctek bör man köpa som funkar bra och laddar snabbt ?
Hur ofta bör man ladda batteriet om man kör med värmare och kör mycket korta sträckor ?
Talar Cteks status panel om när man ska ladda ?

Skulle vilja få tips och idéer om hur man kan installera denna laddare på ett snyggt sätt.
Bifoga gärna bilder hur ni har gjort.

Bilen kommer stå i garage när jag laddar den men vill fortfarande kunna ha bilen stängd och låst.
Alltså vill jag kunna plugga i utifrån på något sätt, vet dock inte hur.

Bilen är en V70 2011 D3
av JohnB
En MXS 7 eller ännu hellre 10 borde vara en bra kompromiss mellan pris / prestanda. Baserat på mina egna bilar så har man ett batteri med fler Ah/högre kapacitet om man har värmare och det gör att det tar längre tid att ladda. Jag har en MXS 5.0 Polar och en XS25000 själv och på mina bilar hinner inte MXS5:an ladda klart under natten men då laddar jag inte varje natt heller. Om jag däremot kopplar in min XS25000 så är det klart på morgonen med god marginal. Det finns flera trådar om ctek installation på forumet så jag rekommenderar en sökning. Jag har för mig att Camel här på forumet har en omfattande installationstråd med bilder där han monterat Cteks Comfort indicator panel. Jag resonerar som så att köp så kraftig laddare du har råd med. Statuspanelen visar batterispänningen så visst ger den en viss info om när stödladdning kan behövas.
av JohnB
Angående sätt att koppla in utifrån är det smidigaste sättet om man redan har motorvärmare med kupéuttag då man kan ta ström till laddaren därifrån men har man inte det kan det ju vara värt att skaffa själva kontakten och kupéuttaget och montera på lämplig plats. Det finns även de som har dragit Comfort connectorn så att den går att nå utanför bilen men då får du ju även ha laddaren utanför bilen vilket medför en viss stöldrisk om det inte är eget garage du parkerar i.
av Pnjk
Kanon då vet man vilken laddare man ska titta efter då :).
Då är bara frågan om vilken installation som är bäst.
Har sökt lite med hitta just inget som jag tyckte passa.

I nån tråd så såg jag att nån hängt upp sladden vid rutan på bilen ( kändes lite sådär) och den snyggaste installationen var när nån satt statuspanelen i locket till nån plastbox i motorutrymmet, men då måste man ju ha motorhuven öppen gissar jag på, och det vill inte jag.

Har inte nått kupévärmare utag monterat på bilen.
Den kommer stå i ett eget garage så laddaren kan hänga utanför dock så vill jag ändå kunna låsa och larma på bilen för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag rekomenderar absolut polar versionen, mest för att kablarna är bäst. Om en 5ah laddare inte hinner ladda över natten måste batteriet vara rejält urladdat.

Har du dragkrok kanske du kan ladda genom det uttaget, jag vet att jag läst om några som gör det? Annars är det svårt att göra något snyggt och bra om bilen skall vara låst tycker jag. Själv har jag den i locket på batterilådan, men det kräver som sagt en öppen motorhuv, eller iallafall inte en helt stängd sådan.

Man kan lita någorlunda på comfortindikatorn om bilen behöver laddas eller ej. Nackdelen är att bilen måste gå i viloläge innan du kan lita på indikatorn, och det tar upp till en halvtimme från att den stängdes av och/eller en dörr öppnades eller stängdes.
av umekille
En grenkontakt på kupeuttaget sen kan du montera laddaren
och dra sladdarna till lämplig anslutning
OBS!!! De laddare som har ciggplugg fungerar inte som alternativ då
cigguttaget går via tändningen.

Vill du slippa besvär så finns det både till calix o defa batteriladdare
som du bara pluggar in via sladden i bilens befintliga motorvärmarsystem
och ansluts direkt på batteriet via laddarkabeln.
Bild
http://www.laitis.se/batteriladdare-mul ... 2v-3a.html
av Pnjk
Hmm svårt det här.
Känns som det mesta hänger på hur ofta man ska ladda.

Indikatorn skulle ju vara nice att ha i kupén så man ser den men å andra sidan om bilen måste gå ner i viloläge så gör den ju inte så mycket nytta där.
Jag har faktist dragkrok på bilen. Finns det färdiga kablar att köpa för detta projekt eller måste man hålla på att bygga egna ?

Hur ska man ha koll på indikatorn då ? Säg att man sätter den i tex motorutrymmet och för att kolla på den så måste man ju låsa upp bilen och öppna dörren samt motorhuv vaknar den inte upp ur viloläge då ?

Berätta gärna hur ni andra har gjort.
Användarvisningsbild
av MartinS
Har du 7 eller 13 polig kontakt till kroken? Du får nog göra en egen men det skall ju inte vara några probelm.
av JohnB
Jag hade rätt kasst batteri i bilen under den tid jag använde 5.0 Polar så det kan vara därför den inte hann klart. Jag kan förtydliga att med hann klart menar jag de sista 15-20 procenten så det kanske är jag som är petig :-). Håller med om att det är suveräna kablar på Polar-versionen som håller sig mjuka även när det är rejält kallt. Efter att jag skaffade XS25000 så fick farsan ärva den andra så jag har inte testat den så mycket sedan jag bytte batteri. Om man har drag med 13-polig kontakt kan man göra en adapter och ladda via den. Annars finns det inte så många andra alternativ annat än att låta huven vara på glänt, dra comfort connectorn utanför bilen på lämpligt ställe eller fixa in el inne i bilen. Jag kör med huven på glänt metoden och det funkar fint för mig. Lite krångligare när man ska koppla in laddaren men det går att leva med.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

Hade loss knappen och mätte på den och […]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]