Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack så mycket för hjälpen nu kan jag öppna luckan :-)-) Men felet verkar vara skumt! Efter jag hade öppnat luckan med "låsarmen" så hoppade centrallåset igång igen. Känns som om det är något glappt i centralåsmotorn. Finns det något man kan göra själv, någon ide?
Påminner om ett problem jag råkade ut för när sambon försökte att öppna bagaget samtidigt som jag låset. Då hängde sig handtaget i ett läge så det inte gick att öppna. Men om man tryckte tillbaka handtaget mot luckan så gick det att öppna igen. Har du prövat detta?
Volvo4life skrev:Tack så mycket för hjälpen nu kan jag öppna luckan :-)-) Men felet verkar vara skumt! Efter jag hade öppnat luckan med "låsarmen" så hoppade centrallåset igång igen. Känns som om det är något glappt i centralåsmotorn. Finns det något man kan göra själv, någon ide?
Standardfel på V70, fick min lagad flera ggr. Sök på forumet, det är armen som trögar sig, Slipa och fetta in är väl det som gäller.
RasmusV70 skrev:Du är 100% på att det inte är kablarna?
Att dom "hoppat" rätt igen (tillfälligt?) ?
Hittar inga skador på kablarna, men nu har centrallåset till bakluckan gett upp igen :cry:
gurrish skrev:Påminner om ett problem jag råkade ut för när sambon försökte att öppna bagaget samtidigt som jag låset. Då hängde sig handtaget i ett läge så det inte gick att öppna. Men om man tryckte tillbaka handtaget mot luckan så gick det att öppna igen. Har du prövat detta?
Handtaget funkar som den ska, men tack för tipset.
VolvoB20 skrev:
Volvo4life skrev:Tack så mycket för hjälpen nu kan jag öppna luckan :-)-) Men felet verkar vara skumt! Efter jag hade öppnat luckan med "låsarmen" så hoppade centrallåset igång igen. Känns som om det är något glappt i centralåsmotorn. Finns det något man kan göra själv, någon ide?
Standardfel på V70, fick min lagad flera ggr. Sök på forumet, det är armen som trögar sig, Slipa och fetta in är väl det som gäller.
Ok! Vad är det jag ska slipa på samt fetta in.
När man har fått loss panelen så att man kan komma åt låset så sitter det en bygel på vänster sida av låset (troligtvis med en vit plastbit i) Lyft den bygeln så låser luckan upp sig. Sen är det bara att krypa ut och öppna utifrån.
Plocka även bort plasten på den bakre vänsterstolpen. Ovanför högtalaren sitter ett kontaktstycke.
leta upp vilken kabel som är trasig.
Om kabeln inte är helt av, klipp av den!
Nu till det svåraste momentet.
Om det är ont om utrymme i kabelgenomföringen kan det bli lite svårt att få igenom kabeln. Använd något smörjmedel som inte skadar kablarna. (tex silikon)
När du fått igenom kabeln är det bara att skarva ihop.
Sen är det bara att montera ihop igen.

Själv har jag gjort en liten säkerhetsgrej om detta skulle hända igen.
Satte en tunn tråd från bygeln så att den sticker upp bredvid bromsljuset gjorde en lite ögla så att man kan dra i den.

Det man behöver är:
Avbitare
2st skarvhylsor
En liten bit kabel
En tång att klämma skarvhylsorna med. (om man använder avbitaren så bör man vara försiktig.
En passande torxmejsel (osäker på storlek)

Jag hoppas att det hjälper någon i alla fall
Lånar tråden.
"av hollan - mån 15 aug 2011, 15:42
om du låser bilen när du står bakom då hörs inte centrallåsmotorn? för om den gör de så är de nog bara ditt stag till ytterhandtaget som behöver kortas några mm om så är fallet så lås upp bilen och prova att trycka bagageluckan innåt samtidigt som du drar i handtaget annars är de panel av och dra i staget som kommer från c-låsmotorn"

Precis så beter sig min baklucka! Hur jag än drar i stagen inne i bakluckan så öppnar den sig inte, men om jag står bakom bilen och trycker in bakluckan och drar i handtaget öppnar den sig vid ungefär vart tionde försök.
Vad är felet? Bilder? Youtubefilm?
Någon hade monterat en wire för nödöppning. Låter mkt vettigt. Finns beskrivning eller bilder?

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]