Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvovsjuttio
Tjena! Den röda lampan (!) började lysa idag när jag skulle åka hem från jobbet. Inte direkt utan efter att jag åkt ett tag.
Tycker bromsarna tar som vanligt. Stannade bilen och kikade hur nivån var och det var lite svårt att utröna, men kanske något
över min-nivån. Har inte märkt något läckage. Åkte iväg igen och efter en stund tänds lampan igen...
Är det att köpa Dot 4 och hälla i?
Till saken hör att jag för en månad sedan bytte koppling och lamell, urtrampningslager... ja alles! Är nu rädd att det kan vara detta som spökar? Bytte bromsbelägg för inte så länge sen.
Vad säger ni? Köpa lite bromsvätska, hälla i och se om lampan inte tänds något mer?
Volvo V70 99
av Adamp
Jag är inte hundra på bromsväskan till din bil men jag skulle kolla efter läckor vid bromsar och kopplings hydrauliken mer är så kan jag inte säga...
av *pettson*
Dot 4 går utmärkt.
Det här låter kanske elakt men fundera lite..
Huruvida du ska fylla på eller inte när nivån är runt min. Det överlåter jag helt åt dej själv. Du har skruvat och grejat så du bör förstå vad som händer om nivån sjunker ytterligare. Jag hoppas att det inte behövs någon förklaring.
Har du bytt belägg så har du tryckt in kolvarna, logiken säger då att behållaren bör vara full. Varför är den inte full?
av volvovsjuttio
Dock var det inte jag som skruvade och grejade:( Det kanske behövs förklaring isf... Men jag antar att du menar att läckage bör finnas någonstans. Jag får kika mer imorgon när det är ljust. Vart kan det läcka någonstans? Slang?
av volvovsjuttio
Eller har det svämmat över i behållaren? Beläggen byttes för kanske ett halvår sedan och när kopplingen började pajja runt jul så kikade vi i behållaren med bromsvätska och det såg ok ut då har jag för mig...
av *pettson*
Tja.. Svärmat över i behållaren vore en enkel ide, dvs om du någonsin sett någon översvärmning som skett så att vätskan sen hamnat på 1/3 nivå i kärlet? Vanligen säger fysiken annars att allt som är över kanten rinner över och resten förblir i kärlet som då är fullt. Men jag kan absolut ha fel? ( ja ytspänningen kan hålla vätskan något över kanten)
av *pettson*
Visst är det så, men med utpumpade kolvar får man inte i nya belägg ;) 6 månader för att slita ned främre beläggen tills 1/3 vätska kvarstår är ju lite av en konst. Den brukar stå strax över halv när man är imne på järnet runtom.
Sen är ju främre och bakre kammaren skild upp till en väldigt hög vätskenivå, och kopplingen fungerar ju, vilket är högre nivå än bromsen hämtar på.
Tja.. Det lutar mest åt att man missade att fylla på, eller har ett läckage.
Användarvisningsbild
av Nexus
bytte de kanske även slavcylinder vid kopplingsbytet så rann det nog ut en del vätska då koppling och broms går på samma behållare.
kan ju kanske vara något alt för det fattas :roll:
av *pettson*
tja spekulera det kan vi ju göra i evighet. Det tar kortare tid att hissa upp bilen och kontrollera samtliga anslutningar. Torka av dom så man VET att dom är torra och sen fylla på helt enkelt.
Skulle det sjunka så är det ju den blöta som är problemet.
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]