Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freelander
Clodwig skrev:Hej. Jag har också en 02:a och råkade ut för samma sak. Jag skickade mitt instrument till OBD tuning i Karlstad, de fixade det och skickade tillbaka det med vändande post. Om jag inte minns fel lämnar de även ett års garanti på reparationen. När du har fått tillbaks instrumentet måste du till en bilverkstad för att radera felkoder. Min mekare tog 200 spänn för det, han fick gå in i tre olika protokoll och det är tydligen viktigt att det sker i rätt ordning. Finns info på det här: http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009
Hm, synd man inte kan multicitera här...?

Okay, tack för info! Och priset var 2500 kr?

Dagen efter var allt i bilen fungerande igen hela dagen, men.......idag var panelen helt svart, mätarna helt döda.
Körde iväg med bilen och på skoj tryckte jag efter någon mil in trippnollställningspinnen invid hastighetsmätaren och vips så lyste och fungerade allt igen.
Skumt värre.

Har en vän som är minst sagt expert på att löda om och laga gamla och nya elprylar, optimerar även ljudanläggningar och allt möjligt. Är det "bara" lödbanor som gått sönder eller byter man (OBDtuning) ut vissa delar / komponenter i instrumentet? Läste på youtube att man fixar kallödningar och byter voltage regulator/stabilizer...?
Användarvisningsbild
av Clodwig
Freelander skrev:
Clodwig skrev:Hej. Jag har också en 02:a och råkade ut för samma sak. Jag skickade mitt instrument till OBD tuning i Karlstad, de fixade det och skickade tillbaka det med vändande post. Om jag inte minns fel lämnar de även ett års garanti på reparationen. När du har fått tillbaks instrumentet måste du till en bilverkstad för att radera felkoder. Min mekare tog 200 spänn för det, han fick gå in i tre olika protokoll och det är tydligen viktigt att det sker i rätt ordning. Finns info på det här: http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009

Dagen efter var allt i bilen fungerande igen hela dagen, men.......idag var panelen helt svart, mätarna helt döda.
Körde iväg med bilen och på skoj tryckte jag efter någon mil in trippnollställningspinnen invid hastighetsmätaren och vips så lyste och fungerade allt igen.
Skumt värre.

Har en vän som är minst sagt expert på att löda om och laga gamla och nya elprylar, optimerar även ljudanläggningar och allt möjligt. Är det "bara" lödbanor som gått sönder eller byter man (OBDtuning) ut vissa delar / komponenter i instrumentet? Läste på youtube att man fixar kallödningar och byter voltage regulator/stabilizer...?
Ja, priset var 2500:-, och min DIM har fungerat perfekt sedan jag hade den hos ODB. Volvoverkstaden ville byta ut hela instrumentet och skulle ha ordentligt betalt för det, minns tyvärr inte hur mycket. Men ärligt talat så tycker jag att du ska låta din kompis försöka titta över instrumentet och försöka fixa det här med ev kallödningar. Har du tur så kan det räcka och jag tror han fixar det för en billigare peng än vad ODB gör :) Även jag kunde få igång min DIM genom att trycka på trippmätaren och då kunde den funka i 1-2 dagar innan den dog igen. Har du felmeddelande "SRS-airbag service snarast"? I så fall måste det raderas men det finns som sagt en guide för hur man gör det på ODB:s hemsida.
av Freelander
Clodwig skrev:
Freelander skrev:

Skumt värre.

Ja, priset var 2500:-, och min DIM har fungerat perfekt sedan jag hade den hos ODB. Volvoverkstaden ville byta ut hela instrumentet och skulle ha ordentligt betalt för det, minns tyvärr inte hur mycket. Men ärligt talat så tycker jag att du ska låta din kompis försöka titta över instrumentet och försöka fixa det här med ev kallödningar. Har du tur så kan det räcka och jag tror han fixar det för en billigare peng än vad ODB gör :) Även jag kunde få igång min DIM genom att trycka på trippmätaren och då kunde den funka i 1-2 dagar innan den dog igen. Har du felmeddelande "SRS-airbag service snarast"? I så fall måste det raderas men det finns som sagt en guide för hur man gör det på ODB:s hemsida.
Tackar!

Ja, nu kommer felet och går mest om vartannat.
Igår fick jag felmeddelandet om SRS Airbag. Dessutom lyser handbroms och lite annat ibland.
Det tycks vara så nu att jag helt enkelt tänder och släcker instrumentet genom att trycka på trippmätarreglaget. När jag larmar och lämnar bilen så lyser instrumentet och jag måste in i bilen och släcka instrumentet manuellt - så det tycks inte råda något tvivel om att instrumentet krånglar....

Den guide du hänvisar till på ODBs hemsida för hur man raderar felkoder,,,,det känns som om man behöver särskilt instrument för att göra det på egen hand? Du kanske menar att min lokala meck kan använda sig av den.
av Freelander
Går det förresten att köra bilen som vanligt när man skruvat ur instrumentet?
av Tobzter
Freelander skrev:Går det förresten att köra bilen som vanligt när man skruvat ur instrumentet?
Inte å rekommendera. .hela bilen fick frispel när ja flyttade min bil utan DIM.ac anläggning gick på fullt flås fast ja vred av nyckeln inga blinkers/ljus funka och massa konstiga grejer ;) så skulle inte köra den dagligen om man säger så utan dim
av RoyRogers
Trött på kallödningar. Min instrumentpanel började krångla. Funderade på att köpa en ny på skroten men fick reda på att man inte med säkerhet kan omprogrammera den. Beslöt att köpa en i alla fall och frågade Jämtlands bilskrot om jag kunde återlämna den ifall inte Volvo kunde omprogrammera den. Svaret: Om Du misstänker att det är så tycker vi att Du skall återlämna den direkt. Vi tar inte emot den efter att omprogrammering provats. Ja men försöker jag, om inte Volvo kan det är den ju kass !? Svaret åtetupprepas: Ja men om Du misstänker att den inte går att omprogrammera så skall Du återlämna den innan försök gjorts. Bussiga klubben. Köpte i alla fall och den gick att omprogrammera förutom mätarställningen som Volvo inte kunde ändra. Skroten 2000 kr, Volvo 600 kr. Efter ett par år började den nya uppvisa samma symptom. Nu mulnade jag ihop rejält. Jag skruvade upp mätaren och tog ur kretskortet satte tillbaka kabeln och bröt/vred på kretskortet. Glappkontakten kunde efter någon timme ringas in till ett ben på en större krets. Om jag tryckte på detta ben funkade allt som det skulle. Nu var problemet hur det hela skulle lödas. För att göra det måste man helst ha ett mikroskop och en väldigt vass lödpenna. Mikroskop som ansluts till usb-ingång på datorn finns hos Kjell och co men jag kunde ordna det på annat sätt. Nåväl. Jag fick ihop det hela och det har funkat ända tills nu men nu är det dags att ge sig på det hela igen! Nu lyser inte den röda lysdioden som varnar för allvarliga fel. Den skall lysa då man startar bilen.
Vad gäller lampor i instrumentpanel vill Volvo ha ca 50 kr/st !. Man kan köpa sådana mycket billigare på ELFA och byta ut lampan i lamphållaren. Dom har dock bara en storlek (dvs i watt).
Så vilken lärdom skall man dra av detta. En är ju att alla försöker sko sig. Volvo vill ha 7-8000 kr för en ny mätare. Skrotar vill ha sådär 2000 kr utan garanti att den går att omprogrammera samt kanske då uppåt en tusenlapp för att få den omprogrammerad. Trasiga lampor vill man ha en 50 lapp för! Om man räds elektronik kanske det bästa ändå är att lämna in den mätare man redan har på en svindyr reparation i alla fall.
av Freelander
Tobzter skrev:
Freelander skrev:Går det förresten att köra bilen som vanligt när man skruvat ur instrumentet?
Inte å rekommendera. .hela bilen fick frispel när ja flyttade min bil utan DIM.ac anläggning gick på fullt flås fast ja vred av nyckeln inga blinkers/ljus funka och massa konstiga grejer ;) så skulle inte köra den dagligen om man säger så utan dim
Ajdå, ok då vet jag. Då måste det ju bli lånebil några dagar.
av Freelander
RoyRogers skrev:Trött på kallödningar. Min instrumentpanel började krångla. Funderade på att köpa en ny på skroten men fick reda på att man inte med säkerhet kan omprogrammera den. Beslöt att köpa en i alla fall och frågade Jämtlands bilskrot om jag kunde återlämna den ifall inte Volvo kunde omprogrammera den. Svaret: Om Du misstänker att det är så tycker vi att Du skall återlämna den direkt. Vi tar inte emot den efter att omprogrammering provats. Ja men försöker jag, om inte Volvo kan det är den ju kass !? Svaret åtetupprepas: Ja men om Du misstänker att den inte går att omprogrammera så skall Du återlämna den innan försök gjorts. Bussiga klubben. Köpte i alla fall och den gick att omprogrammera förutom mätarställningen som Volvo inte kunde ändra. Skroten 2000 kr, Volvo 600 kr. Efter ett par år började den nya uppvisa samma symptom. Nu mulnade jag ihop rejält. Jag skruvade upp mätaren och tog ur kretskortet satte tillbaka kabeln och bröt/vred på kretskortet. Glappkontakten kunde efter någon timme ringas in till ett ben på en större krets. Om jag tryckte på detta ben funkade allt som det skulle. Nu var problemet hur det hela skulle lödas. För att göra det måste man helst ha ett mikroskop och en väldigt vass lödpenna. Mikroskop som ansluts till usb-ingång på datorn finns hos Kjell och co men jag kunde ordna det på annat sätt. Nåväl. Jag fick ihop det hela och det har funkat ända tills nu men nu är det dags att ge sig på det hela igen! Nu lyser inte den röda lysdioden som varnar för allvarliga fel. Den skall lysa då man startar bilen.
Vad gäller lampor i instrumentpanel vill Volvo ha ca 50 kr/st !. Man kan köpa sådana mycket billigare på ELFA och byta ut lampan i lamphållaren. Dom har dock bara en storlek (dvs i watt).
Så vilken lärdom skall man dra av detta. En är ju att alla försöker sko sig. Volvo vill ha 7-8000 kr för en ny mätare. Skrotar vill ha sådär 2000 kr utan garanti att den går att omprogrammera samt kanske då uppåt en tusenlapp för att få den omprogrammerad. Trasiga lampor vill man ha en 50 lapp för! Om man räds elektronik kanske det bästa ändå är att lämna in den mätare man redan har på en svindyr reparation i alla fall.
Intressant! Bra skrivet!
Detta var ett bekymmer jag verkligen aldrig hört talas om (förrän nu)
Man lär så länge man lever.
Användarvisningsbild
av Clodwig
Stämmer, du måste till din lokala meck för att radera felkoderna efter att DIM:en är reparerad. Min tog 200:- för att göra det, och det verkar som sagt vara viktigt att det görs i rätt ordning. Guiden kan med fördel användas av meckaren. Min frågade t.o.m. om han kunde behålla den ifall han skulle stöta på det här fler gånger. Han hade aldrig varit med om detta tidigare
av Freelander
Clodwig skrev:Stämmer, du måste till din lokala meck för att radera felkoderna efter att DIM:en är reparerad. Min tog 200:- för att göra det, och det verkar som sagt vara viktigt att det görs i rätt ordning. Guiden kan med fördel användas av meckaren. Min frågade t.o.m. om han kunde behålla den ifall han skulle stöta på det här fler gånger. Han hade aldrig varit med om detta tidigare
Ok, tack för info!
Nästa elbil från Volvo?

har ju noll betydelse för gemen man, de fles[…]

Bilen är nu tappad på olja och felko[…]

Missljud tomgång Volvo v60

Hej, Är det någon som har någon […]

Just det, det här är Telia...