Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

en utlästning av felkoder visade på att det är mitt spjälhus som gett upp, testade att göra rent men det gjorde inte saken bättre så det blir till att byta.

är det rekommenderat att köpa ett renoverat? fungerar dom bra eller krävs det i de flesta fall att man åker till Volvo och uppdaterar mjukvaran?
Hej igen,

Ang spjälhus , hur viktigt är det att modellen är korrekt, går det att montera ett annat spjäll från Magnet Marelli och ladda mjukvara hos
volvo, eller måste det vara exakt rätt match mot det nummer jag har?

Har eventuellt chans att få tag på ett med gula etiketten och det skall väll ha större chans att överleva än mitt med vita?

Vilket nummer är det man skall titta på, mitt heter 8644345 65CFM9 , antar att modellen är 65CFM9? det med gul verkar heta 65CFM-2

Tacksam för svar,
Mattias
Din bil måste ha ett MM spjällhus och oavsett färg på etiketten så har de tyvärr en bristfällig konstruktion som slits ut. Om inte ersättningsspällhuset är relativt nytt så skulle jag personligen lämna in mitt dåliga för renovering där spjälllägesgivarna byts ut mot moderna kontaktlösa som inte slits. Atech2 gör det för 3500:-, se http://atech2.se/volvo/spj%C3%A4llhus-131/

Normalt ska man (oftast) komma undan med att inte behöva ladda ny mjukvara om man matchar spjällhusens nummer. Tyvärr har du 8644345 (jag har detsamma på båda mina bilar) som verkar vara krångligare: "Men ett undantag är 8644345 - här rekommenderar vi att man får en nerladdning och uppdatering vid montering av spjällhuset! På denna ena typ finns det upp till 6-7 olika Can Bus versioner!"
Tack!

Jo jag är med på att konstruktionen är bristfällig vad gäller MM spjällen men jag tolkar det som att så länge det är ett MM spjäll så kan jag montera det
och använda det, med reservation för att jag kan behöva åka till bilia och läsa in ny mjukvara för att få det att fungera ordentligt.

/M
Nu har jag bytt gasspjäll (blev ett likadant som jag hade, skall skicka iväg det andra på renovering framöver) , bilen går perfekt förutom en förhöjd tomgång , ligger runt 1300/1400 , först låg den normalt men sedan gick den upp. Är detta ett tecken på att jag behöver åka till Bilia och uppdatera
mjukvaran i bilen för att matcha det nya gasspjället? eller är det något som kommer att ge sig när den fått chansen att adaptera lite under en längre tid.

/M
Ingen som har tipps här? är det mjukvaran eller något annat , jag har läst mig till att det kan bero på temp signalerna som motorn får men har inte
kunnat mäta sensorer än. Temp givaren som tidigare kanske gick upp 20% når nu nästan till mitten (normal läge) men det är ingen hitt att ha 1500 rpm
i tongång varv :-)

När bilen körs fungerar den helt perfekt, betydligt bättre än med föregående gasspjäll.

/M
Användarvisningsbild
av BasRutten
Det ska väl gå att kalibrera spjället i Vida har jag för mig. Känner du någon i närheten som har det?
Ok skall titta på det, har access till vida på torsdag, finns det någon guide att följa för att rota runt med spjället , eller en generell manual eller liknande för vida , har det inte själv.
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]