NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
eolysvätskan säljas av bla. Mekonomen och koster för en sats med dunk (3 liter) överloppsflaskor m.m. 1650;- enl. uppgift går det åt ca en liter vid varje påfyllning. Hur det går till kan du se här:
.
Vad jag däremot inte är helt klar över är om du själv kan nollställa denna (additiv)utrustning i samband med att servicelampan nollställas, men då jag själv ska utföra arbetet under kommande helg lär jag få reda på detta.
av Rallybenny
BjarneJ skrev: Vad jag däremot inte är helt klar över är om du själv kan nollställa denna (additiv)utrustning i samband med att servicelampan nollställas, men då jag själv ska utföra arbetet under kommande helg lär jag få reda på detta.

Det är jag mycket intresserad av att få veta då jag inom kort befinner mig där med!
av dieselputte
Rallybenny skrev:
BjarneJ skrev: Vad jag däremot inte är helt klar över är om du själv kan nollställa denna (additiv)utrustning i samband med att servicelampan nollställas, men då jag själv ska utföra arbetet under kommande helg lär jag få reda på detta.

Det är jag mycket intresserad av att få veta då jag inom kort befinner mig där med!
Servicelampan kan du släcka själv, men nollställa additiv nivån kan bara göras i Vida. Har för mig man kan köra en sekvens där man tvångskör doseringspumpen ifall bilen larmade för slut på eolys. Snubben i den engelska videon som jag postade förut nämner inget om nollställning, vilket borde vara fel.
av BjarneJ
En tanke, men så enkelt kan det väl knappast vara.... Om eolysvätskan fyllas på innan systemet varner, ska det nollställas ändå?
Någon som vet? Alternativet är att köra tills jag får reda på det, dock med full behållare. Det tar emot att betala Volvo 700 spänn för att släcka en lampa.
av dieselputte
BjarneJ skrev:En tanke, men så enkelt kan det väl knappast vara.... Om eolysvätskan fyllas på innan systemet varner, ska det nollställas ändå?
Någon som vet? Alternativet är att köra tills jag får reda på det, dock med full behållare. Det tar emot att betala Volvo 700 spänn för att släcka en lampa.
Har du felkod för tom additivtank idag? Om inte är det väl bara att fylla på och köra vidare tills ev larm dyker upp. Fråga här på forumet om det är någon som bor nära dig och som har Vida, så kanske du kommer undan billigt. En tårta till din verkstad kan nog fixa bort larm också :wink:
av timebandit
Om man bara fyller på och kör vidare och sedan får felkod så kommer felkoden säga att det är tomt när det INTE är tomt. Och så MÅSTE räknaren nollar för annars slutar bilen regenerera helt.
Bättre fylla på och nolla räknaren direkt och köra ca 4000-6000mil och slippa tänka på det på ett tag.

Räknaren är ingen nivågivare på något sätt utan den doserar vid varje tankning på över 5 liter. Så det är egentligen antal tankningar som räknaren består av mer eller mindre. Så den kan inte känna av om det finns något kvar eller inte.
av BjarneJ
Som jag misstänkte,alltså :evil:
Tanken är inte tom idag och jag har ingen felkod heller.
av timebandit
BjarneJ skrev:Som jag misstänkte,alltså :evil:
Tanken är inte tom idag och jag har ingen felkod heller.

Hur vet du att tanken inte är tom idag? :) Man kan nolla räknaren men inte fylla på och då tror tyvärr datorn att det finns och regenereringar konstant är ett faktum.
Gäller tyvärr att inte slarva eller fuska med detta för det kan bli riktigt otrevligt i slutändan med ev. motorhaveri.
av BjarneJ
Om tanken är tom eller inte kan jag inte säga med säkerhet, behållaren är ju inte synlig...
Jag har dock inte fått meddelande om att det har saknats eolysvätska så utgångspunkten har varit att det inte har tagit slut. Bilen går 15 mil varje dag och hittills har alla service sköts av Volvo. Har dock kommit underfund med att jag kan göra samma jobb för en betydligt billigare peng och då alla garantier nu har gått ut ser jag inte längre någon vits med att lämna bilen för service till hutlösa kostnader. Stämpeln i serviceboken är dyrt bläck, och en sådan stämpel kan jag fixa själv till en bråkdel av kostnaden. Dessutom ger en fullstämplat servicebok inget högre pris vid ett ev. inbyte. Bilen (-08) har idag gått 2200 mil, mest landsväg, och kommer att gå ytterligare 6000 mil innan den skippas iväg. Har hittills varit stabil så det saknas anledning att byta i dagsläget. Drar runt 0,5l/mil
av BjarneJ
Har nu bytt kamrem, vattenpump, rullor m.m. men har inte hunnit med övrig service, utan det får anstå till kommande helg. Har därför ej fylld på med eolys än, men kamremsbytet är inget att rekommendera som ett förstagångsjobb. Det är en del saker som måste plockas bort (tex startmotor och motorfäste + div slanger). Ska återkomma när jag har fylld på med eolysvätska.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444