Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jannef
Idag tändes en lampa på panelen, den är orange med en grön triangel och i triangeln ett bakvänt h (typ). Någon som vet vad den betyder? Bilen går som vanligt. Bör kanske tala om att jag monterade ett öppet Kn-filter för en månad sen. Har även fel på kylfläkten, den går inte igång när tempen stiger. Kopplar jag direkt till batteri så går iaf fläkten. Tänkte själv på temp givaren (var sitter den?)....Hoppas någon kan ge mig några bra tips.... :) Mvh. Janne ( nybliven volvo freak)
Användarvisningsbild
av Ramon
Tänker vi på samma märke, vilket jag är ganska säker på, så är det lambda-lampan som tänts på din bil. Detta innebär att det antingen är fel på ena eller båda lambdasonderna eller så är den helt enkelt trasig... Lambdasonderna sitter vid katalysatorn och dess uppgift är att finjustera syre- och bränsletillförseln, detta för att få en optimalare effekt. Det finns alltså två stycken lambdasonder i din bil.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Behöver inte vara lambdasond, lampan tänds när styrenheter sätter en felkod, det kan vara vad som helst i bränsle- eller tändsystem.

Kylfläkten går inte förrän den behövs, kör den varm och ställ den på tomgång en stund, då ska den gå igång efter ett tag. Om du nu inte har AC, då ska den gå ändå.

Tempgivaren sitter i termostathuset, där övre kylarslangen sitter på motorn. Styrenheten får signal från givaren och startar fläkten via ett relä. (Antar att det var där du satte på direktström)
Kolla så att det finns ström till relät, den kommer från startmotorn. Den första biten är en klenare grön kabel som funkar som säkring, "fusible link" Den brinner av om det blir kortslutning i fläkten.

Det är samma tempgivare som till instrumentet, visar tempgivaren rätt så är det nog inget fel på givaren.
av jannef
Jag har har kört den riktigt varm och fläkten startar inte ända, bilen ligger på gränsen till att koka.
Ska det ligga spänning på relät hela tiden? Har ej kollat det ännu men ska nog göra det nu.
Tempmätaren funkar som den ska, så då kan jag utesluta givaren då.
Hmmm kanske relät som är paj måste ut och kolla lite. Tusen tack för tipsen..... Mvh Janne
Ps jag har AC..
av jannef
Lättlagat.... :D Ac knappen stod på off. :oops: .Trodde inte att den var tvungen att stå på för att kylfläkten skulle gå. Nu kan jag släppa det och koncentrera mig på sonden eller vad det kan va. Mvh Janne

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]

Ventilationsgaller V90-18

Bilskrotar är ibland en bra källa till s[…]