Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Körde igår min nya V60 D4 R-Design -13 med sportchassi och det finns inga tendenser alls till att åla sig som TS beskriver.
Har iofs dubbfria Nokian 215/55 16. Ja ser bara hur sladdlampan blinkar.
av jpsoul
Hej.

Jag har gått från en A4 Quatro till V60T6 AWD men upplever att A4àn mer gick "ovanpå" snön, V60 går mer som ett lok, väldigt stabil. Det enda jag upplever något sämre på Volvon är möjligtvis inredningen, inte lika solid som Audin. V60`s komfort och väghållning är synnerligen fin och motorn nu när den är Polestar optimerad fantastisk. Vill inte byta tillbaka :D
Jag har dubbfria Hakka på min 520d -- som är bakhjulsdriven. Den slingrar sig också vid gaspådrag. Det märks stor skillnad mot sommardäcken. Moderna dubbfria däck för nordiska förhållanden är väldigt mjuka.

Prova med sommardäck innan du dömer ut bilen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nu vet ja nog vad ni menar med att bilen ålar sig.
Körde en V40 D2 manuell med dubbfria Gislaved Softfrost däck. Där kan man snacka om att den ålade sig vid acceleration. Usch det var nästan otäckt hur den betedde sig. Den liksom gick från sida till sida av vägen. Det var som antispinnsystemet tillät hjulen att spinna olika mycket. Kraften gick mellan framhjulen . V60:n är inte alls så där.
Körde en helt vanlig v70 standard-momentum med automat, den bilen känns mer otrygg på vägen, väldigt vinglig och dåligt chassi här beter sig V70N med automat och winterläge på automaten mycket mycket bättre, kanske det beror på eftersom V70 är så framtung så tynger det ner mer i marken och det blir inte lika mycket hjulspinn. v70II känns seg och sladdrig i styrningen jämfört med V70N, kanske en HR sänkningssats gör V70II jättebra. :???:
av Droopy
V70II är sämre på vinterväglag ur ålningssynpunkt, du kan dok reducera en hel del genom att gå ner på bredden på däcken, på min satt det 225 då jag köpte den, bilen for som en snorloska ppå vägen, fick dok åf att byta till 215 och det blev 100 gånger bättre, och går du ner till 205 blir det riktigt bra.

Nu har det dok gått inflation i breda vinterdäck så de flesta far ju runt som snorloskor på vägarna snart.

KOl.legan som kör A4a Q gick ochså ner några snäpp pga att bilen dansade på snömodden,
205/60/16 hade jag, även samma dimension på V70N. En sak jag undrar över är varför Winterläget på automaten försvann, tycker det läget är jättebra då det reducerar ålningen bra. Berodde det på att det inte gick införa i fordplattan som nya v70 bygger på eller är bilen inte anpassad så mycket mot Sverige som V70N va? Kanske blir så att W läget kommer tillbaka när Volvobilar med Spa plattformen kommer. :)
av stavas
Såja, nu är sommarsulorna på, och det blev en väsentlig förbättring!

Tog ut bilen på en slingrig mindre väg, och nu var det roligt att köra bil igen. Inte alls samma tendenser till att åla sig vid acceleration som med vinterdäcken. B-)

Det är precis som om vinterdäcken är alldeles för mjuka. Har aldrig tidigare känt en sådan skillnad i hårdhet mellan vinter- och sommardäck när dimensionerna har varit det samma. Kändes nästan som om man körde på BMWs runflats.

I'm a happy camper again. :-)
av KarlE
stavas skrev:Kommer från en A4 quattro -11, och har nu en V60 D5 FWD med sportchassi.

Den största skillnaden mellan dessa två bilar är helt klart greppet vid gaspådrag, och hur mycket mer V60:n kränger i kurvorna.

Två frågor angående greppet vid gaspådrag...
Jag är med på att det skulle vara en hel del torque steer, med tanke på att det är en FWD, men att den ålar sig så pass mycket som den gör förvånar mig lite. Hade en Saab 9-3 innan, som också hade en del torque steer, men som inte alls ålade sig som V60:n Är detta något som ni andra känner också? Har just nu 235/40 odubbat.

Den andra frågan är om den awd som Volvo erbjuder (Haldex gen 5). Är det inte så att bakhjulsdriften endast kickar igång när framhjulen tappar fästet? Ni som kör T6:an med awd, måste ni vänta på att framhjulen släpper, innan bakhjulsdriften kickar in? Tänkte att man skulle ha tagit awd ändå, men blir det så mycket bättre vid kraftig acceleration med tanke på att den inte driver med alla fyra konstant, så som Audis gör?

// Torbjörn
Vid kraftig acceleration ger min T6 AWD MY14 R-design 19' inte ifrån sig skrik från däcken vid acceleration från stillastående, så jag antar att den flyttar över en del av kraften på bakhjulen rätt omgående. Min förra T4 FWD MY11 skrek till.
Senast redigerad av 1 KarlE, redigerad totalt 0 gånger.
av KarlE
jpsoul skrev:Hej.

Jag har gått från en A4 Quatro till V60T6 AWD men upplever att A4àn mer gick "ovanpå" snön, V60 går mer som ett lok, väldigt stabil. Det enda jag upplever något sämre på Volvon är möjligtvis inredningen, inte lika solid som Audin. V60`s komfort och väghållning är synnerligen fin och motorn nu när den är Polestar optimerad fantastisk. Vill inte byta tillbaka :D
Berätta mer om optimeringen! Vilka är skillnaderna? Hur upplever du förändringen? Ändrar sig motorljudet något?
Vi som beställt nya V60

Nu finns min nya V60 hos handlaren: - 11 april bes[…]

Det varierar med årsmodeller och n&aum[…]

Volvo 240 klocka

Har varvräknare i kombinationsinstrumentet oc[…]

Du säger ju själv att du får b&aum[…]