Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qwz
Hej,

Jag lämnade nyss in min V70 -06 på service. När jag sedan fick tillbaka den så kändes styrningen ryckig och seg. Innan jag lämnade in bilen hade jag inga sådana problem. Jag återkom till verkstaden följande morgon och de sa att det enda de gjort var att fylla på ett par deciliter olja i styrservobehållaren. De ville inte kännas vid att de skulle kunna ha gjort något fel utan tyckte att jag skulle boka en ny tid för undersökning av problemet.

Jag vill ju tro att de gjort något fel på verkstaden. Fel olja, för mycket olja? Vad verkar rimligt? Och tips på hur jag går tillväga?
Senast redigerad av 2 Nexus, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Flyttade till rätt avdelning
av qwz
Jag har nu lämnat in bilen till verkstan igen. De bytte olja, men såg ingen förbättring utan säger att jag behöver byta styrväxeln vilket inklusive arbete skulle gå på 13000-14000. Är det rimligt? Går det att köra vidare utan att göra bytet? Det är just nu bara lite segt att styra när jag parkerar.

Det är i lägen som dessa som jag börjar fundera på om det är värt att lägga mer pengar på min 06:a som gått 25000 mil.
vad skulle det vara för fel på styrväxeln? Vad var det för verkstad du lämna bilen till? Testa en annan verkstad för se vad de säger.
Vanligaste felet är ju glapp styrväxel eller läckage. Har aldrig bytt en styrväxel för den kärvar.....
det är inte nedre ratt knut som strular för då blir den tungstyrd och den går ej till baka till noll läget
man kan ju börja med att försöka smörja blir den bättre då men inte helt bra så är det bara o byta den kostar inte många pengar

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]