Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

är ny här inne så hoppas jag gör rätt och att jag kan få lite hjälp innan jag får sår i hårbotten av att rivande i huvudet! =)

Jag har en volvo 855 144hk motorn som plötsligt gick på 4 cylindrar, eftersom jag inte hade varken verktyg lr delar i närheten kördes bilen med en "Död" cylinder i ca 1,5 mil vilket jag förstår är helt idiotiskt. Det visades sig vara stiftet på 1a cylindern.
bytte då det stiftet och bilen gick som innan efter en liten stund.
Lämnar in den på verkstad 2 dagar efter för att få mina besiktnings tvåor fixade och även besiktigad. då visades det sig att alla värden var åt helvete vilket dom inte var 2 månader innan när mätningen gjordes på bes. ombes gick ur och ny bes gjordes och allt gick igenom utom mätningen. alla värden var höga förutom lambdavärdet som var längre än vad det ska va. har tyvärr inte papperet här nu med värdena. verkstaden ringer iaf mig å berättar om värdena och att den ryker vit vid högre varvtal och luktar lite olja vilket jag inte märkt för jag inte gasar så hårt med den. bilen har bara blivit sämre å sämre på tomgången. tomgången ligger så lågt att bilen skakar och vill gärna dö ibland nu i kylan men går bättre efter en liten stund. bilen går bra att köra med å inget känns konstigt. Allt detta krångel har kommit efter stiftet gick på 1a cylindern.

alla stift har 1 elektrod men utbytesstiftet var ett med 4 elektroder. har detta någon påverkan?

Kan katten blivit skadad av att bilen körts på 4 cyl? men en skadad katt borde väl inte påverka mer än avgasvärdena?

Lambdan jobbar ju inte när bilen är kall så den är väl bara att utesluta? rätta mig om jag är ute å cyklar =)

har inte komptestat lr tryckt ventilerna.

hänger allt ihop lr har något annat gått sönder efter?
Känns som att 1 stift inte ska ställa till med så här mycket problem och inte heller att man kör 1,5 mil med en "Död" cylinder då jag faktiskt blivit tvungen att göra detta en annan gång med en annan 850 för att komma från jobbet vilken var betydligt längre sträcka.

Kom gärna med ideer om vad det skulle kunna vara som orsakat! all hjälp och tips uppskattas =)) /// Elvis
av *pettson*
Första tanken är att du ska ta en stor lapp och skriva ned vad verkstan heter. Sätt den på kylskåpet och läs den varje dag.
Memorera att: ALDRIG NÅGONSIN gå dit igen..

Vänd dej till en kompetent verkstad om du vill ha hjälp. Med kompetent menar jag att man för det första förstår hur bilen är uppbyggd och sen kan dra ledtrådar av hur bilen beter sej och sen förstärker det med mätningar för att till sist berätta för dej vad problemet är. INTE för att gissa och låta dej som kund hitta egna lösningar.
Dessa bilar är ingen raketforskning.
*pettson* skrev:Dessa bilar är ingen raketforskning.
Näe det är dom faktiskt inte. Det är mycket att sätta sig in först, och vid första anblick kan det kanske liknas en raket - men när man läst på en bit ser man att det inte alls är några avancerade saker det handlar om.

Det är relativt mycket som måste bort i jämnförelse mot t ex en 2/7/900-serie(och äldre), såsom luftburken och fläkten (och höger framhjul.......), men dom är designade för att vara lätta att ta bort - luftburken är bara att rycka loss, och fläkten sitter med 2 skruvar om jag minns rätt. Sen finns det lite plastkåpor och skit att lossa(tändstiftkåpa, kamremskåpa), men som sagt, inget avancerat.
Tar man bort dom sakerna har man helt plötsligt åtkomst till i stortsett hela motorn :)

Nu gled jag kanske lite väl mycket offtopic.... Hm, behöver nya vinterdäck tror jag :roll:
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde ger-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]