Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tyckte också det lät som en bra idé.. med både någon form av lasermätning och GPS skulle man kunna ha rätt så hög driftsäkerhet, och ha ett system som kan kalibrera om den digitala hastighetsmätaren. För jag tror att man behöver ett system som fungerar även om lasermätaren blockas/lägger av eller GPS-en inte får kontakt. Men att använda de för kontinuerlig kalibrering är inte en dum idé. Nån får skicka in idén till Volvos förslagslåda.. :)

Frågan är om vi i slutänden kanske kommer att svära över det.. fler saker som kan gå sönder, och saker som troligen kommer generera i lysande röd lampa i instrumentpanelen som bilprovningen inte släpper igenom. Hastighetsmätaren måste funka... är GPS/laser-givaren paj går inte bilen igenom. 8000kr på verkstan tack.. :D
Blir kanske till slut, precis som airbaglampan, många bilars för tidiga död. :)
torbjorn_75 skrev: Man kan ha GPS-repeater i tunnlar, då fungerar GPS:en där också,
det blir två flugor i en smäll! Eller så kan lagboken ge dispens för
hastighetsmätning inuti tunnlar.
Nej, det kan man inte.

Däremot är det fullt möjligt att använda GPS för att kalibrera hjulomkretsen när man kör i områden med bra GPS mottagning. Man lär inte byta hjul i farten så den kalibreringen är giltig fram tills att man stannar.
stavas skrev: Hmmm... Det var faktiskt en riktigt bra idé! Undrar om någon biltillverkare redan har testat det?
Tro mig, alla biltillverkare vet hur man gör. Dock har alla bilar inte GPS mottagare (märkligt nog, med tanke på att alla telefoner nuförtiden verkar kunna inkludera det). Och framför allt så är det lagkrav i EU som är assymetriska, dvs hastighetsmätaren får visa för mycket, men aldrig för lite, som gör att alla bilar visar lite fel här. I USA visar de mer rätt.
Nu vet jag inte om någon skrivigt detta tidigare men på min MY14 V40 så är det
5km/h per tryck, men om du håller inne knappen så kommer den köra 1km/h i taget ca 1km/s / sekund du håller inne.
Erst skrev:
stavas skrev: Hmmm... Det var faktiskt en riktigt bra idé! Undrar om någon biltillverkare redan har testat det?
Tro mig, alla biltillverkare vet hur man gör. Dock har alla bilar inte GPS mottagare (märkligt nog, med tanke på att alla telefoner nuförtiden verkar kunna inkludera det). Och framför allt så är det lagkrav i EU som är assymetriska, dvs hastighetsmätaren får visa för mycket, men aldrig för lite, som gör att alla bilar visar lite fel här. I USA visar de mer rätt.
Snart är det lagkrav på E-Call (system som ringer SOS vid olycka och kan rapportera position) i nya bilar inom EU
Så vitt jag vet finns det inget system som klarar sig helt utan GPS
Så snart har förmodligen alla nya bilar GPS
Dock är det väl så att för full noggrannhet krävs det att jänkarna håller systemet öppet

Vad gäller laser känns det ganska osäkert med tanke på hur skitiga våra bilar blir på grund av alla dubbdäck
Har hört rykten om att bilar blir rejält smutsiga även i länder utan dubbdäck! :shock: :-O) :-O)
Finns ju troligen orsak varför man har denna säkerhetsmarginal.
Teknisk så är det inte några problem att ha en liten felmarginal på ett rörligt föremål som tex. en bil i dagens tekniska lösningar med GPS etc.. Som har nämns här i tråden.

Tyvärr så har inte tekniken kommit lika långt med stillastående mättare som används för att mätta hastigheten på ett föremål (bil), här finns en felmarginal som biltillverkan har valt att kompensera för (är vad jag tror), annars hade man nog fått brottas med en hel del stämningar.

Farthållaren fungerar perfekt för mig, kort tryck 5 km, långt tryck finjustering i 1km steg passar mig perfekt!
Att mätaren visar 5 km/h fel är ju även en vinst för miljö, krockar blir något lindrigare, vägslitaget mindre osv....

Vi vet att den visar 5 km/h fel, addera dom till farthållarens inställning så har ni ju korrekt hastighet. Och hur ska ni göra med den deklarerade förbrukningen på bilen som är 30% fel?

Hastighetsdiskussionen har sprungit ifrån ursprungliga ämnet ganska rejält.

Tycker det låter som vettig idé att man skulle kunna låta föraren bestämma själv hur stora steg farthållaren ska göra och det går garanterat att göra om man har tillgång till en dator med Volvos programmeringsprogram :P
Senast redigerad av 2 mattish, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Just nu ligger deras sida nere, men gå in p&[…]

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]