Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Visst bilen slukar soppa med den automaten men jag tycker det är lite för mycket klagomål på automat jag tycker den fungerar bra ändå, går mjukt och fint iallafall med de större motoralternativen. :)
simonhalmstad skrev:Undrar om det skiljer 21 procent i verkligheten också, för inte drar en XC60 D5 AWD Manuell 0,53l milen det är ju bara glädjesiffror. Kanske svårare för Volvo att fixa till Eu-mixen med automatlådorna.
Jag kör antingen XC60 aut el XC70 man ibland, den senare drar marginellt mindre än min T4 (6,8 EU-mix), XC60 nästan exakt som min så det är nog riktigt att i de flesta typer av körning är den med aut inte 21% törstigare, men anmärkningsvärt ändå när konkurrenterna haft automater länge som gått lika snålt eller nästan lika snålt som manuell. Merca har haft det sen W210 introducerades 1995..
PH
Ja något måste väl Volvo ligga efter med när dom leder med krocksäkerheten. ;) Men nu börjar det bli bättre med dom 8-stegade lådorna iaf. :)
Petzzon skrev:Är det samma på MY14? Eller har man förändrat något till det bättre?
Nej, det är samma Gen 5 på Haldex AWDn på på MY 14.

Kanske är Gen 5 den sista generationen AWD som Volvo kommer att utrusta sina bilar med överhuvudtaget. Synd då att Gen 5 blev så dålig, Nya VEA har väl inte släppts med AWD överhuvudtaget så man undrar ju om det kommer att ske någonsin.

Kan ju vara så att VEA kommer med en elektrisk hjälpmotor på bakaxeln istället.
Aftonbladets vintertest av suvar kan rekommenderas för den som vill få lite uppmuntring för sin Haldex. XC60 med Haldex gen5 vinner. Före exempelvis Subaru med "riktig" fyrhjulsdrift.

Läskigt nog presterar Mitusbishi Outlander oerhört dåligt som har just elektrisk bakaxel. (Förvisso även fram)
Alla bilar med elektrisk bakaxel presterar dåligt i AWD-tester. I senaste tyska ams kom de med eldrift långt efter alla andra. Åtminstone de jag har läst. Min kollega är ytterst besviken på sin LX450h och fick påkalla bärgare två gånger förra vintern.
VolvoB20 skrev:.......Nej, det är samma Gen 5 på Haldex AWDn på på MY 14.....
2013xc70 skrev:......My 14 har både ny pumpe og ny programvare. Har byttet til det i min xc70 awd 2013. Går meget bra!.....
Hmmm Har vi en Gen5b motsv på MY 14 med ny pump och programvara?
joelf skrev:
2013xc70 skrev:......My 14 har både ny pumpe og ny programvare. Har byttet til det i min xc70 awd 2013. Går meget bra!.....
Samma pump säger Volvo till mig, men en del av de som tillverkades tidigt hade så dålig kvalitet att de inte klarade när man skruvade upp trycket via mjukvaran för att kompensera för den långsamma hårdvaran, utan det kändes som bilen skulle skaka sönder.

Mjukvaran har det funnits många versioner av,
andreas_lofgren skrev:Aftonbladets vintertest av suvar kan rekommenderas för den som vill få lite uppmuntring för sin Haldex. XC60 med Haldex gen5 vinner. Före exempelvis Subaru med "riktig" fyrhjulsdrift.

Läskigt nog presterar Mitusbishi Outlander oerhört dåligt som har just elektrisk bakaxel. (Förvisso även fram)
Tyvärr var det nog inte fyrhjulsdriften som bidrog till segerns sötma utan många andra bra egenskaper. Enligt tidningen så hade Subban vunnit med lite bättre komfort och automatlåda, låter lite konstigt men kanske är Subarun så fin?
VolvoB20 skrev:
joelf skrev:
Samma pump säger Volvo till mig, men en del av de som tillverkades tidigt hade så dålig kvalitet att de inte klarade när man skruvade upp trycket via mjukvaran för att kompensera för den långsamma hårdvaran, utan det kändes som bilen skulle skaka sönder.

Mjukvaran har det funnits många versioner av,
Vi byttet pumpe på min xc 70. Var helt lik å se på, men hadde annet nr, den skulle i følge volvo være sterkere. Det som så spesielt ut var at nettingen - filteret rundt pumpehuset var halvveis gjenngrodd på den pumpen vi byttet ut.
  • 1
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 130

Måste vara fel modell av fjäderben. Kan[…]

Om han vet att det är normalt vore det ju top[…]

Dina lyktor är sönderbrända på[…]

:-) Grattis! Vad blir det nu då? :-) ID[…]