Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en V70 (XC70) D5 2006 185hk på ynka 48000mil som går illa direkt man startar den, låter som att den bara går på fyra cylindrar. Går riktigt ojämnt och illa. Det spelar ingen roll om bilen är kall eller varm, blir vid 99,99% av start-tillfällena. Körde 4mil med den idag och när jag kom fram så stannade jag motorn och startade den direkt efter 2sekunder då gick den ojämnt tills man gasade ur den. Den kan gå på tomgång och gå illa hur länge som helst i stort sett om man inte rör gasen men så fort man gasar till, upp till 1500varv så hoppar den igång och går som den ska och sedan går den helt felfritt även på tomgång. Smyger man upp den i varv och håller den vid 1000rpm efter start så tar det 5-10sekunder innan den hoppar igång och går som den ska.

6663 Glödstift , styrning - signal felaktig
18A0 Manöverdon virvelspjäll - Felaktigt offsetvärde
3513 Misständning cylinder 1, emissionspåverkan

Vad tror ni? Lyftare? Spridare? Dieselpumpen?

Tips på hur man kollar returflödet från spridarna mottages tacksamt! Är det bara att rycka loss returslangarna och trä på valfri slang till en burk/flaska?
Har nu mätt upp spridarna, lät motorn gå ca 3-5min på tomgång.
1:a 76ml
2:a 64ml
3:e 62ml
4:e 56ml
5:e 64ml

Kan det vara 1:ans spridare som spökar ändå? Räcker det lilla extra läckaget för att ge symptom?

Om jag ska leta begagnade spridare, vilket artikelnummer ska jag gå på? Är ju en jädrans massa siffror på toppen på spridarna....
Innan du byter NÅGOT Mät upp dina glödstift
Du har ju en felkod på glödstiftet

oavsett vad alla tycker o tänker så använder motorn glödstiften mer än vid start
har själv haft bilar med orolig gång som har blivit OK efter byte av glödstift

Görs lättast med en vanlig hederlig testmejsel med glödlampa ej Diod

Anslut en ända på testmejseln till +pol/12volt sedan så sätter du andra ändan på -/jod/i motorn ser hur starkt lampan lyser
Sedan så testar du varje glödstift och jämför med hur stark lampan lyser när den sitter ansluten i jod

Om den inte lyser är glödstiftet kass lyser den sämre än när du jodar så är glödstiftet på väg att bli dåligt

åtgärda och se hur den går

är alla stift OK får du mäta att du har + matning till stiften även detta kan du göra med test mejseln anslut den bara imellan kabeln till glödstiftet och jod så får du se om det skiljer mellan alla anslutningar

//Gooose

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåligt[…]