Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Johnny83
Vad jag brukar göra på den servicedelen involverar.. Kontroll av tryck/undertryck i vevhusventilationen med vaccummätare.
Losstaging och provblåsning av slangarna som går mellan oljefälla och ventilkåpa, vissa modeller måste man lossa på generatorn och kontrollera röret/slangen som sitter där bakom om det är fritt från skit etc.
Det är ju inte precis som att tiden man får på servicen skall räcka att plocka bort insugningsrör och rengöra hela vevhusventilationen, oljefälla etc
Märker man att ngt är galet så ringer vi ju givetvis kunden och medelar att ngt är galet och att ytterligare reparation är nödvändig.
Tycker att det har blivit mycket mindre med problem på vevhusventilationen på senare tid, mot vad det var för ngra år sedan.
Det håller sig fint om man servar normalt och använder avsedd olja och inte billig skit :)
Vet ju inte hur noga alla är på andra verkstäder men så gör iaf JAG på kundbilar med denna service.
av perhall
Oavsett hur de jobbar så är ju lokalerna dyrare i en stor stad, samma sök med löner som är högre.
Sen ingår ju ett garantiåtagande i kamremsbytet.
Det är då mer svårförståeligt att Audi tar 1500 kr för arbete med att byta bromsklossar bak, det tar väl ca 15 minuter.... 6000 /t, kan inte gå fel så ofta (A6 med minsta bensinmotorn).

men trist med så mkt pengar.

Har själv erfarenhet av att Skobes är rätt billiga på service...
PH
av Rille67
Kan tala om att det gick hur smärtfritt som helst. Det blev en utflykt med hela familjen på den sörmlänska landsbygden. Skobes gav oss gratis lånebil.

Framöver kommer jag vara mycket observant på Bilias servicekostnader...
av llesrof
Gammal tråd men ständigt aktuell. Jag bokade in mitt vrålåk på en 18000-milaservice idag. Det kommer att gå loss på 9241:- och då fick jag 15% rabatt eftersom firman kör något jippo i grannbyn. Byte av vattenpump inkluderas inte då man normalt sett inte byter dessa.
Användarvisningsbild
av bem
Ilesrof,
18000 milaservice inkl kamremsbyte då?
De bytte vattenpump på min V70N (2001:a) vid kamremsbyte 32000 mil (är 16000 mil kamrems-intervall på den). Så vattenpump skulle bytas på en sån V70. Kommer ej ihåg om de bytte vattenpumpen även vid 16000 mila och det kamremsbytet.

/Bo
av llesrof
Jepp, både multirem och kamrem. Även nya tändstift, kupéfilter och bränslefilter. Sedan sparkar han lite på däcken också :D Det är vad jag vet den största servicen man gör på dessa modeller. Tänkte be honom kolla oljenivåerna i diff, vinkelväxel och haldex också. Det fanns inga läckage förra året och så vill jag att det förblir.
av Andis
Till trådskaparen

Se bara till att vevhusventilation blir rengjord. Mycket viktigt.

Kostade mig 1400kr bara rengöringen av den.

Bilen går sämre om den inte rengörs samt min tog mycket mer olja innan rengöringen.

Så kolla så dom inte tagit bort den om du får ett billigare pris.

Även multifiltret är mycket dyrt kostar ca 600kr och säkert några 100 kr att få bytt. Är ju bara luften in till kupén så där kan du spara några kronor utan att bilen tar skada. Bara lite sämre luft i kupén.

Lycka till

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
Jaha nu ser jag att tråden är gamal.

Men i alla fall kolla att vevhusventilationen blir rengjord. Min blev det inte och fick göras i efterhand.

Vilket var förklaringen till att den inte gick som den skulle förrens rengöringen vart gjord.

Vad jag förstått inte helt ovanligt att den hoppas över för att slippa den utgiften.

Men en väldigt viktig sak på dessa bilar som absolut inte ska sniknas in på.

Min drog även oroande mycket olja innan rengöringen.

Nu ska inte mitt kammremsbyte belasta Volvo då det inte gjordes på Volvo utan gjordes i sambandet med köpet av bilen och det ingick i köpet att ny kamrem skulle monteras vilket gjordes på en Subaru återförsäljares verkstad. Som jag skrivit förut inte lätt för en mekaniker att veta alla saker på en bil dom normalt inte meckar. Fick höra av försäljaren att dom ändå hållit på hela dagen med servicen och att det var lite svårare än dom hade tänkt sig när man var ovan på den modellen speciellt det här med att kamremms dreven ska stå olika beroende på temperatur.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Rille67 skrev:Tack för tipset. Bilen är nu inbokad hos Skobes i Flen. 3000 kr billigare för samma jobb!

Frågan är hur det kan skilja så mycket? Jag utgår från att matrialkostnaden är densamma för Skobes och Bilia. Bilia avsatte hela dagen (8tim) för jobbet. Vet ej hur många timmar Skobes avsatt men jag behöver inte lämna den tidigt på morgonen så hela dagen är det iaf inte.

Nu är det bara hoppas att jobbet görs med samma kvalitet.

En gissning är att lokalerna är billigare. Kanske personalen oxå.
Handbroms

Härligt att det löser sig!

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]