Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
#819560
Kanske bäst fråga det ja, har du bara tagit ur säkringar ur motorrummet? som sagt ovan så matar det ju vidare "bakåt" i bilen.
av Tikkapower
#819567
Jag har en ampermeter inkopplad mellan bilbatteriet och pluskabeln som ska sitta på batteriet.

Alla säkringar i motorrummet och alla reläer är borttagna och ändå så tar c1 och c2 tillsammans 5A. Jag har skruvat loss allt och haft hela säkringsdosan uppe så att jag har kunnat mäta alla anslutningar separat. Bilden ovan i tidigare inlägg är på c1 och c2 på undersidan av boxen.

När jag tar säkring 28 och 32 i passargerarutrymmet så sjunker strömmen med 1A, innebelysningen tar ca 1A så det ska sjunka. Har ju mätt med öppen dörr.
Användarvisningsbild
av hollan
#819585
öppen dörr? så kan du inte mäta tjuvström då är ju bilen vaken
du får trycka in låset med tex en skruvmejsel och låsa o larma bilen och vänta minst en kvart innan du kan börja mäta tjuvström
är bilen helt original och inget extra krims krams så brukar det vara larmsirenen har även varit med om att REM har dratt
Användarvisningsbild
av gooose
#819744
Litet långskott
Har du dragkrok ??
Koppla loss den från styrboxen i bagaget
inte helt ovanligt med kortis i kontakten

kolla även kontakter vid REM VB i bagagen så inte det gått in fukt av någon anledning
lika så ligger det xtra utr kontakter i HB "balja" som kan ha ärjat och blivit kortis i

Ser inte riktigt vad du har för motor men om du inte har värmare så är detta en aktuell möjlighet ...
Det finns ett kontaktstycke VF till värmaren det händer att detta ärjar ihop totalt och ligger med kortis och drar


//Gooose
av Tikkapower
#819871
gooose skrev:Litet långskott
Har du dragkrok ??
Koppla loss den från styrboxen i bagaget
inte helt ovanligt med kortis i kontakten

kolla även kontakter vid REM VB i bagagen så inte det gått in fukt av någon anledning
lika så ligger det xtra utr kontakter i HB "balja" som kan ha ärjat och blivit kortis i

Ser inte riktigt vad du har för motor men om du inte har värmare så är detta en aktuell möjlighet ...
Det finns ett kontaktstycke VF till värmaren det händer att detta ärjar ihop totalt och ligger med kortis och drar


//Gooose

Har gjort allt detta redan, men tack för tipsen. Motor, 2,4 liters turbo
av Motörhead
#819877
Om du tar bort "panelen" ovanför pedalerna har du ett gäng med reläer där (du får lägga dig på rygg för att se dem, ovanför kopplingspedalen). Försök kolla/känna om nått av dem är varma när bilen stått ett tag.
av reverend
#820254
Har du kortis i din ODBII kontakt? Eller har du natt inkopplat dar som kan dra en massa?
av Tikkapower
#821303
Motörhead skrev:Om du tar bort "panelen" ovanför pedalerna har du ett gäng med reläer där (du får lägga dig på rygg för att se dem, ovanför kopplingspedalen). Försök kolla/känna om nått av dem är varma när bilen stått ett tag.
Har kollat upp ECM, den du menar där alla reläerna sitter, kan inte hitta något fel där. Har haft loss alla reläer och satt dit dom igen, ingen skillnad.

Har idag, under tiden bilen "sov" kopplat in säkring efter säkring och kommit fram till följande.

Nr 28 tar 3A
Nr 32 tar 1A
Övriga tar 0,67A


28 går via A-stolpen rakt upp till REM som fördelar ström till backspegel, regnsensor, takbelysning och en massa annat.
32 går till ECM.

Jag skruvade ner hela backspegelns panel och lossade kontakten samt jordkabeln, kopplade in det och nu helt plötsligt så tar bilen 0,65A i tjuvström. Blir inte klok på vad som hände.

Satte i alla säkringar. Med dörren öppen (vaken bil) så tar den nu 4,65A, när bilen somnar efter ca 1 minut (när lamporna i taket slocknar) så tar den 0,65A. Efter att ha väntat i EN timme efter att dörrarna stängdes igen så tar bilen 0,5A.

Sammanfattning av dagens aktivitet är att jag är inte ett skit klokare, jag trollade bort 4A och jag har ingen aning om vad jag har gjort.

0,5A är enligt mig 0,3A för mycket, jag kan dock inte hitta några uppgifter någonstans om hur mycket ström bilen ska ta när det har stått någon timme.
av Tikkapower
#821304
reverend skrev:Har du kortis i din ODBII kontakt? Eller har du natt inkopplat dar som kan dra en massa?
Kan bara svara på att OBD2 kontakten fungerar som den ska, om det är kortis i den så borde den inte funka. Har inte kopplat in någonting i bilen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Oktanhalt

Sedan beror det kanske på vad man använ[…]

Gör du det på verkstad är det en g[…]

Hej Känner fan inga vibrationer alls. Undrar […]

Hej Söker trasig strålkastare eller eg[…]