Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Frrla: Dom värmeplattorna som du visar på bild skall du inte befatta dig med. I alla fall inte i bilsammanhang. I mitt tidigare jobb har jag monterat massor med sådana och det var i helt andra sammanhang. Dom är inte avsedda för några fordon. Bara fast installation inomhus i torra och rena miljöer.

Till B21/23/230 finns det riktiga insticksvärmare. Det är en beprövad modell och det bästa alternativet. Även slangvärmare med cirkulationspump är en senare möjlighet, men lite dyrare. När man har en sådan fulländad och flexibel perfekt motor skall man inte "gå på" sådana stolpskott som dom här värmeplattorna. Dom hör inte hemma i bilvärlden.
Användarvisningsbild
av SvenB
volvo244dl skrev:Varför köper man överhuvudtaget 15w40 idag? 10w40 är ju inte nå dyrare och måste väll vara bättre i alla lägendet bästa vore väll om man körde med 0w40 på vintern för de spelar väl ingen roll om det är 0.5.10.15 eller 20w40 bara det är 40 olja så har den väl samma viskositet vid varm olja(100c?)
Vad jag har märkt så häller "min" Volvoverkstad i 5W-30 såväl sommar som vinter.
SvenB skrev:Vad jag har märkt så häller "min" Volvoverkstad i 5W-30 såväl sommar som vinter.
Låter lite konstigt eftersom Volvo själva inte rekommenderar 5W30 över + 20° (se vad jag skrev ovan). Dagens motorer kanske kräver det för friktionens skull. I princip ska man ju ha så tunn olja som möjligt som är praktiskt möjligt att använda. En dagsfärd på motorvägen i Tyskland en varm sommardag fungerar inte på våra äldre bilar (utan oljekylare) men kanske då på nyare (med oljekylare). Oljetemp mätare är väldigt bra om man inte har oljekylare
Kommer ihåg en gång på motorvägen från Helsingborg och norrut med min trimmade Volvo PV. Körde i c:a 180 - 190km/tim (hade ovrdrive och mätaren hade bottnat för ett tag sedan) hade bra koll på vatten och oljetempen. Allt fungerade bra till vägen började gå uppför Hallandsåsen. den extra belastningen gjorde att oljetempen steg från c:a 150°till 180° på 2km. 150° var redan det i överkant, men 180 :-O) då blev det till att släppa på gasen. Resten av färden "gick" i mer moderata 150km/tim då sjönk oljetemperaturen till helt godkända 130°. En kompis hade en Merca 250S och pendlade till Malmö över helgerna. Mercan hade original monterad oljekylare och det gick ofta undan ordentligt hemåt måndag morron. Första måndag morron efter han kopplat bort oljekylaren (den började läcka) rasade motorn (lagerhaveri) ungefär där jag släppte på gasen uppför Åsen.
Vad jag menar är att ni som kör som jag gjorde när jag var ung skaffa oljetempmätare eller kör med insidan av skallen :lol: :roll:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
Då har Volvo kommit med andra rekommendationer sedan din bok trycktes. I min instruktionsbok står det att 5W-30 skall användas utom vid "ogynnsamma förhållanden", då skall 0W-30 användas. Det finns ingen motor som sitter i Volvo V 50 som skall ha "tjockare" olja än 30.
Alltså, 15W/40 ger ju bara halva sanningen om oljan. Det är viskositeten ja, men vad är det för olja? Vi säljer en brutal massa olja på jobbet och absoluta majoriteten som är 15W/40 är oljor för tunga dieslar, dvs för lågvarviga motorer med hög kompression. Mineralolja i de flesta fall. Inte alltid helt rätt att hälla i en personbil. ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
Men det förutsätter man väl, att man även tittar på klassningen av oljan förutom viscositeten. :roll:
SvenB skrev:Då har Volvo kommit med andra rekommendationer sedan din bok trycktes. I min instruktionsbok står det att 5W-30 skall användas utom vid "ogynnsamma förhållanden", då skall 0W-30 användas. Det finns ingen motor som sitter i Volvo V 50 som skall ha "tjockare" olja än 30.
Jo det skrev jag om också, och att det beror säkert på att alla nyare bilar har idag oljekylare. Det håller ner temperaturen till (gissningsvis) 100 - 110°
Sedan klassningen, "normal" olja har väl idag SN/CF. Finns säkert högre också. Såg nu att listan jag hittade var från en MC-sida, så dieselklasserna var inte med :oops: , men det var ju bensinmotorer vi "pratade" om. I alla fall i början :lol: En dieselmotor "går" ju betydligt "kallare" än en bensinmotor, så då "funkar" det bättre med lägre viskositet

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
Rådlös. När man läser detta så säger de ju själva att den kan användas till typ allt.. Ska iaf se försöka övertala någon av de som har, att montera oljetemp eller på nått sätt mäta skillnader med/utan om det gör någon egentlig skillnad. Mest för vetskapen, och att det kan vara kul och verkligen se.
http://www.xtrading.se/tankvarmare/type ... x16cm.html

verkar som motorn går runt bra mycket lättare på startmotorn med bara min insticksvärmare efter 2 timmar också. beror det på varmare olja då också? eller bara att blocket är varmt och den vevar igång snabbare pga det?
Har inte tänkt på det förut.
När jag var barn fanns det en komisk schlager där dom sjöng i refrängen: "Allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt!"
Detta var roligt på den tiden och är det säkert nu med om man tänker efter vad budkapet är. Det handlar alltså om vad en försäljare "pladdrar om" och vill lura på intet ont anande kunder.

Jag som har sett och monterat dessa element vill säga att med min erfarenhet så är dom direkt olämpliga att använda på en bil. Utan skryt, det finns dom som har långt mer erfarenhet än jag, så har jag jobbat med el, tele och IT-montage i mer än 25 år. Även i fordon och andra mobila enheter. Dessutom har jag en viss grad av utbildning på området. Inte den värsta utbildningen, men det som krävdes för att kunna utföra mitt jobb och lite till med en ganska vid bredd. Och jag upprepar med min erfarenhet och kunskap att den som säger att dessa värmeplattor duger som motorvärmare är en stor lögnare!
Han kan försöka sälja konserverad gröt i stället. Det är nog en mera riskfri och fungerande produkt.

Länkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Konserverad_gr%C3%B6t
http://textarkivet.atspace.co.uk/k_grot.htm
av rid54
Det som bromsar motorn vid start i stark kyla är oljans konsistens. Det som menas där är ju den olja som redan finns mellan de rörliga delarna. Värmer man blocket (genom en kontaktvärmare där detta funkar, eller med vattenvärmare, eller genom att göra upp eld under tråget eller nåt), så lär ju den oljan också värmas och motorn snurrar lättare. På någon/några timmar sker säkerligen en utjämning av temperaturen, så att hela motorn och oljan i den värms upp till ungerfär samma temp oavsett hur man värmer upp motorn... Det finns ingen anledning att värma oljan särskilt, utan man värmer blocket (på något sätt). I och för sig, om man kunde värma oljan med en doppvärmare eller nåt skulle man ju också värma blocket efter en stund, vilket ju också bör ge en förbättring.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]