Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pazze
Hej!
Har problem med min XC70 2,4T - 01.
Problemet uppstod för första gången för ett par dagar sedan.

Allting verkar vara som det ska tills man vrider om nyckeln.
Startmotorn går runt utan problem men motorn startar inte.
I displayen dyker det upp "El.Startspärr, se manual". Dock dyker detta inte alltid upp.

Jag började med att byta antennringen , dock utan någon framgång.

Det låter som det alltid gör från bränslepumpen när tändningen aktiveras. En lågt surrande ljud.
Trycker jag in luftnippeln på bränslebryggan efter ett startförsök så händer ingenting, vanligtvis ska det spruta lite bensin eftersom pumpen ska ha byggt upp ett tryck i bränslesystemet.
Antar att startspärren stryper strömmen till bränslepumpen.

Ska tillägga att allt annat fungerar som det ska.

Någon som har något tips om vad det kan vara?
Senast redigerad av 1 pazze, redigerad totalt 0 gånger.
av seimila
pazze skrev:Hej!
Har problem med min XC70 2,4T - 01.
Problemet uppstod för första gången för ett par dagar sedan.

Allting verkar vara som det ska tills man vrider om nyckeln.
Startmotorn går runt utan problem men motorn startar inte.
I displayen dyker det upp "El.Startspärr, se manual". Dock dyker detta inte alltid upp.

Jag började med att byta antennringen , dock utan någon framgång.

Det låter som det alltid gör från bränslepumpen när tändningen aktiveras. En lågt surrande ljud.
Trycker jag in luftnippeln på bränslebryggan efter ett startförsök så händer ingenting, vanligtvis ska det spruta lite bensin eftersom pumpen ska ha byggt upp ett tryck i bränslesystemet.
Antar att startspärren stryper strömmen till bränslepumpen.

Ska tillägga att allt annat fungerar som det ska.

Någon som har något tips om vad det kan vara?
Jag har haft någorlunda liknande fel som du har. Fast i mitt fall så stod det start avbruten försök igen så fort man vred om nyckeln.
Ingen bränslepump eller något hoppade igång.
Testade själv med att byta antennring utan att det hjälpte.

Fick bogsera bilen till Bilia där dom felsökte efter någon dag och hittade att båda nycklarna hade "försvunnit" ur bilens programmering.
Troligen efter att jag tagit ur bilbatteriet och laddat det, fast det enligt mekanikern inte ska kunna ske.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Har du provat med flera nycklar?
Har du provat med nyckeln lös från nyckelknippan?
Användarvisningsbild
av CarMan
Startspärren är i.
Antenringen ska läsa av nyckeln. Jan vara fel på nyckel, antenring, eller ström matning till antenring.
Koden ska skickas till CEM. Vem ska kommunicera med ECM. Om allt är ok ger CEM
Klartecken. Kan vara fel på kommunikationsledningar mellan antenring och CEM, mellan CEM och ECM. Kan vara fel på CEM eller ECM.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det förvånar mig inte att nån tipsar om batteribyte, det är det mest frekventa tipset här på forumet...

Dock skulle det förvåna mig mycket om det skulle lösa problemet...
Användarvisningsbild
av SvenB
seimila skrev: Fick bogsera bilen till Bilia där dom felsökte efter någon dag och hittade att båda nycklarna hade "försvunnit" ur bilens programmering.
Har varit med om liknande på en Ford Ka (Hyrbil) på Teneriffa. Nyckeln låg tillsammans med en påslagen mobiltelefon, som "raderade" nyckeln ur bilens programmering.
av pazze
CarMan skrev:Startspärren är i.
Antenringen ska läsa av nyckeln. Jan vara fel på nyckel, antenring, eller ström matning till antenring.
Koden ska skickas till CEM. Vem ska kommunicera med ECM. Om allt är ok ger CEM
Klartecken. Kan vara fel på kommunikationsledningar mellan antenring och CEM, mellan CEM och ECM. Kan vara fel på CEM eller ECM.
Har testat båda mina nycklar men samma sak händer med båda.

Batteriet har vart lite sissådär på sistonde så har det på laddning under natten. Får se vad det resulterar i imorgon.

Har kollat felkoderna och den enda felkoden som fanns under " startspärr " lyder 6c48.
Raderade koden och den kom aldrig åter, dock ingen skillnad på bilen i sig.
Vad jag läst om så har denna kod ingenting att göra med mitt problem utan den kan ha legat där ett bra tag, även innan jag ägt bilen.

Ska mäta upp strömmen till bränslepumpen imorgon, kan det vara så att det endast är bränslepumpen som gett upp?
Om det vore något fel med kommunikationen mellan styrdon eller liknande borde väl felkoder dyka upp angående detta?

/ P
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är inte bränslepumpen, om du får ett medelande i DIM som säger startspärrad.
Om du har problem på CAN nätet, så ger det felkoder.
av pazze
CarMan skrev:Det är inte bränslepumpen, om du får ett medelande i DIM som säger startspärrad.
Om du har problem på CAN nätet, så ger det felkoder.
Meddelandet dyker inte upp i displayen på en gång.
Utan det är efter ett per startförsök.

Det står aldrig startspärrad utan, EL.Startspärr.

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåligt[…]

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]