Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en Volvo V70 2,4D -06, igår visade den felkoden (P0101) LMM, då gick bilen helt ok.
Idag däremot på första starten kom jag knappt iväg med bilen, den kändes allmänt kraftlös och misstände.
Då kollade jag felkoderna igen och nu hade 2 nya kommit upp, P0131 (O2 Sensor), och P0299 (som jag inte hittat nån info om).
Sedan har även bilen visat felmeddelande för: "Antisladd-service erfodras". Men får inga felkoder på detta?
Har precis köpt bilen och undrar vad detta kan vara för något, är det möjligtvis så att den här bilhandlarn kan ha nollställt felkoderna och chansat att det dröjer innan de kommer upp igen?

Vad tror ni detta kan vara?
Och blir det kostsamt, funderar på att ta smällen själv pga en ytterst jobbig bilhandlare...

Tack på förhand!

*Programvara och verktyg som använts vid felsökning:*
*OBD 2 ELM 327 Bluetooth diagnostics
*Torque pro, programmvara till Android
stoffe9301 skrev: Och blir det kostsamt, funderar på att ta smällen själv pga en ytterst jobbig bilhandlare...
Finns ingen anledning att du skall "ta smällen själv" om det inte ingick i köpet att du skulle fixa felet själv.
Har du nyss köpt bilen skulle jag börja hos handlaren, har han det minsta vett innanför pannbenet erbjuder han sig iaf att titta på problemen. Har han däremot redan känt till felen och nollat felkoder innan du köpte bilen tyder det ju starkt på att han inte är så villig att kosta på några reparationer och då får du väl vara bered på att ta en fight, kanske.

Men börja där iaf.
Droopy skrev:Har du nyss köpt bilen skulle jag börja hos handlaren, har han det minsta vett innanför pannbenet erbjuder han sig iaf att titta på problemen. Har han däremot redan känt till felen och nollat felkoder innan du köpte bilen tyder det ju starkt på att han inte är så villig att kosta på några reparationer och då får du väl vara bered på att ta en fight, kanske.

Men börja där iaf.
Ja, nu är det såhär att den här mannen har ju inte så mycket mer än just pannben har han ju bevisat.
Dock är jag för tillfället mer intresserad av att få bilen fixad utan att lägga ner energi på att käfta med en bilhandlare.
Så nu är frågan hur svårt detta är att fixa och vad kommer kalaset gå på tros?
Hur är batteriet? Verkar komma lite olika felkoder.
Tycker nog att en felkodsavläsning med en PPC eller Vida står först på
åtgärdslistan så du "får tag i" eventuella flera koder som kan ligga där och
som din läsare inte hittar/förstår ! Många här på forumet har dessa läsare.
Tala om var du håller hus o fråga efter hjälp med detta.
konsumentköplagen gäller också, vilken bl a innehåller 1 års garanti på vara såld av företag.

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]

flexifuel som nästan dör

Jag kommer att tänka på tändspolar[…]

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]