Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
#817619
Volvooos60 skrev:Nu har jag bytt termostaten och problemet verkar kvarstå.

Temperatur visaren går upp till MAX så fort jag startar bilen. Och den gula symbolen lyser som vanligt.

Några tips på vad jag kan göra härnäst?
Blir nyfiken.
Verkar den vara så varm som mätaren visar?
Kylaren helt avluftad och ingen luft kvar?

Prova och mät med en ir tempmätare utgående kylartemp (övre kylarslang) samt ingående temp (nedre kylarslang) och andra ställen du kommer åt.

Sett ett liknade fel på en Ford en gång då den hade plastvingar (inte alla vattenpumpar har plastvingar men en del kanske din) i vattenpumpen som gått av så kylarvattnet gick inte runt fast pumphjulet snurra på den. Bara ett tips i fel sökningen.

Om allt ovanstående är kontrollerat och ok skulle jag testa med ny tempgivare eller givare ibland finns det fler än 1st.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av CarMan
#817627
Jan har redan fått rådet att kontrollera om motorn verkar vara så varm som givaren visar. Men han valde att inte göra den kollen, utan börja byta delar på chans i stället.
Hans bil har bara en givare.
av Andis
#817643
CarMan skrev:Jan har redan fått rådet att kontrollera om motorn verkar vara så varm som givaren visar. Men han valde att inte göra den kollen, utan börja byta delar på chans i stället.
Hans bil har bara en givare.
Ahhh på det visset :-)
Ja vi får se vad det slutar med då :-)
Hoppas slutgiltiga felet skrivs av jan kul att höra vad det var.

Med vänlig hälsning,
Andis
#817695
CarMan skrev:Jan har redan fått rådet att kontrollera om motorn verkar vara så varm som givaren visar. Men han valde att inte göra den kollen, utan börja byta delar på chans i stället.
Hans bil har bara en givare.
Motorn är absolut inte så varm som mätaren visar. Jag körde bilen hem häromdan då felet uppkom och motorn hann inte bli varm då heller.

Jag kan tyvärr inte göra allt som ni säger av två enkla anledningar. Dels är jag inte så bilkunnig och sen har jag inte dom verktygen som behövs. Så jag tänkte göra en chansning med att byta givaren innan jag bestämmer mig för att lämna in den.

Men det blir inte förrän på fredag. Jag återkommer på fredag om hur det gått!
Användarvisningsbild
av Vojje
#817739
CarMan skrev:...fått rådet...men han valde att inte göra den kollen...börja byta delar på chans i stället.
Lugn, CarMan försöker bara att vara litet dryg. Som om det inte räcker med en "pettson" :mrgreen:
Användarvisningsbild
av CarMan
#817745
Ja kanske är lite dryg, men första svaret var ju att kolla om motorn var så varm som tempmätaren visade.
Om motorn bar då varm, så funkar ju tempraturmätsren och mått har orsakat att det böir för varmt. Detta kan då vara en termostat eller låg kylvätska.
Om motorn inte är så varm så är så har vi ju ett mät fel.

Men trådskaparen valde den enkla vägen? Att inte själv ta reda på vadsom är fel, utan att byta nått rakt uppkomnes för att nån annan har haft fel på det.
#820780
Nu har jag bytt tempgivaren med men temperaturmätaren går fortfarande upp till MAX vid start och den gula motorlampan lyser.

Har kopplat loss batteriet ett tag för att se om det kan vara något sånt.
Användarvisningsbild
av bem
#820786
Kanske värt att investera i en VIDA piratkopia för ca 600 kr, inte bara för detta felet utan kan vara bra för framtida bruk också. Då slipper man till viss del byta delar på chans. Då får man dels felkoder (förhoppningsvis) så man har nåt att gå på dels bra skisser osv i VIDA All In One så man har lite hjälp på traven om man skall meka själv. Vet inte vad de tar för en utläsning via VIDA på Volvoverkstad nuförtiden men ca 300 kr kostade det de gångar de gjorde det på min förra V70N men det var några år sen.
Det här kan man göra i VIDA All In One programmet:
http://workshopsupportguide.volvocars.b ... 50SV25.pdf
Installera en VIDA piratkopia på brorsans laptop (Win 7 Professional) och det funka bra. Vi kolla sen på 3 Volvo (S60, V70, XC60) och läste ut felkoder och det var några felkoder i S60.

/Bo

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]