Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Jag upplever att ju högre fart desto mindre hör man ljudet. Hörs från ca 40km/h och uppåt för mig.
xerent skrev:Det ska tydligen finnas "inkörningsmarkeringar" på Hakka 8, kan du bekräfta och följa upp efter hur många mil de försvinner? :D
Har aldrig haft så tysta dubbdäck Hakka 8, bra grepp på is o snö.
xerent skrev:Hakka 7 på nylagd asfalt låter ungefär som trasigt hjullager, en härlig ton som ökar med hastigheten. Jag håller med grillchips, rapport kring detta vore bra :)
Jag kör Hakka 7 med dubb, 205/55-16 på V70 T5 och bilen går lika tyst som på sommardäck. Nylagd asfaltväg-110km/t-tyst.
DannePe skrev:Dubbar som sjunker in i däcket får mig osökt att tänka på Gislaveds misslyckade försök med en "tänkande dubb".
Kan nog sätta min vinkelväxel på att Nokian har gjort ett bättre jobb än Gislaved i detta fall.
Köpte Hakka 8 till R:en 225/40-18, trots priset :shock: så måste jag säga det var värt varenda krona.
Däcken är i en klass för sig, man får helt enkelt vad man betalar för.
Kör nu på Hakka 7 hört att däcken har ett problem att gummit blir hårt efter 3 års användning, det verkar som man fått bort detta problem på Hakka 8 så det blir troligen Hakka 8 till nästa vinter.
DannePe skrev:Dubbar som sjunker in i däcket får mig osökt att tänka på Gislaveds misslyckade försök med en "tänkande dubb".
Kan nog sätta min vinkelväxel på att Nokian har gjort ett bättre jobb än Gislaved i detta fall.
Snart kommer SSMCS, Smart Studd Monitoring and Control System, där varje dubb är kopplat till CANbus och ger information om underlaget för bästa greppreglering på is och snö :D

(eller inte, hoppas jag...)
Nu har jag kört ytterligare 120 mil under julhelgerna och vad ska jag säga? Har inte varit en tillstymmelse till halka under dessa mil. Har inte behövt väjja eller bromsa hårt så dessa mil säger egentligen varken bu eller bä.
Är fortfarande imponerad över att de känns så lättrullade.
Bosa skrev:Angående förbrukning så skiljer det inte så mycket faktiskt, i början av 2013 åkte jag Hakka 7. Hakka V sommartid och Hakka 8 las på nångång i Oktober.

Bild

Jag kör min första vinter med XC 70. Men tycker att det blev en ganska duktig ökning av förbrukningen när jag bytte till dubbdäcken. Så nu drar den runt 0,8 med D5:an. Men annars är den super!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?

Jag har försökt mig på en lagning […]