Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#816938
Hej någon som vet vad det kan vara för fel på bilen? När jag kollar upp betydelsen utav den gula lampan som lyser så betyder det
"fel avgasreningssystem" kan det då vara givaren som spökar eftersom det står hög motortemperatur?

Och vad kostar ett sånt fel att återgärda?http://sv.tinypic.com/r/icmdr8/5
Senast redigerad av 2 Volvooos60, redigerad totalt 0 gång.
#816983
rätt mängd kylarvatten?
vattenpumpen går?
byte av temostatpaket inkl. givare kostar några hundra om jag inte missminner mig.

om motorn blivit överhettad/kokar så byt även oljan
Användarvisningsbild
av CarMan
#817049
Bilden visar en mycket varm motor, enligt instrumentet.
Hur varm var motorn om du själv kollade motorn?
Vad sa felkoderna och tillhörande testmätningar?

Eller ska du laga utifrån nån gissning som nån hör 100 mil bort?
Användarvisningsbild
av bem
#817056
Så där såg det ut i min V70 2.4 170 hk 2001 för nåt år sen. Jag köpte Volvo original termostatsats och bytte termostaten för 180 kr sen var problemet löst på min bil. Ganska enkelt att byta termostat men vad jag kommer ihåg fick jag tömma ut kylarvätskan innan bytet, det är väl det enda kladdet i s b med byte termostat. Bytte min termostat i smällkalla vintern januari 2010 ser jag i mina sparade papper. Höll på en förmiddag med detta i garaget hemma och det gick smidigt att byta. Kan ju vara nåt annat på just din bil men termostat är väl klart misstänkt. Men koppla in bilen till VIDA om du har nån kompis som har VIDA.

/Bo
Användarvisningsbild
av CarMan
#817106
Det du ser är troligen inte motorns tempratur, utan halta hemmaläge. Motorn bet inte temperaturen, eller litar inte på att tempratur informationen stämmer. Så den safar o visar rött. (Men vist kan den visa rätt temp., o få är motorn väldigt varm.
#817118
Börja med att byta endast termostaten som tidigare inlägg. Inte Biltemas, den har jag prövat.
Den enklaste och billigaste felsökningen.
Oftast den som spökar och kostar nästan inga pengar på din årsmodell, mot senare modeller med byte av hela termostathuset.
Detta är ingen svår operation, endast lite spill av kylvätska som rinner ut när du öppnar termostathuset vid bytet av termostat.

God Jul
Lennart

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]