Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jens
V70 -98 2,5T

Min kompressor vill inte gå igång. Jag kan tvångsstarta den om jag byglar reläet. Spelet på kompressorn är 0,3 - 0,4 mm. Det finns 2st felkoder 225 -AC
-Tryckgivare och 422 -Atmosfärstryckgivare-Signal. Jag har bytt atmosfärstryckgivaren utan resultat. Gas är nyligen påfyllt.

Kan jag på något vis mäta vilken givare som är sönder eller alternativt kortsluter? Det borde gå men jag vet inte hur man gör.

Mvh
Jens
Senast redigerad av 1 Jens, redigerad totalt 0 gånger.
av Jens
Jag läste någonstans att högtrycksvakten ska mäta runt 35 ohm på de yttre stiften i trycklöst läge. Allt över det betyder att den är defekt. Min mätte 4900 ohm vilket är positivt då den troligtvis är sönder. Får åka till Volvo och handla.

Jag blir dock lite konfunderad på reläet. Jag mäter 12V på pos. 86 och 85 hela tiden. Även när AC är avstängd och tändningen är avslagen. Enlig mig så borde där vara 0V. Jag kan dock inte mycket om detta så det kanske ska vara så? Finns det någon vänlig själ som har några funderingar angående detta?
av bmwslangen
Jens skrev:Jag läste någonstans att högtrycksvakten ska mäta runt 35 ohm på de yttre stiften i trycklöst läge. Allt över det betyder att den är defekt. Min mätte 4900 ohm vilket är positivt då den troligtvis är sönder. Får åka till Volvo och handla.

Jag blir dock lite konfunderad på reläet. Jag mäter 12V på pos. 86 och 85 hela tiden. Även när AC är avstängd och tändningen är avslagen. Enlig mig så borde där vara 0V. Jag kan dock inte mycket om detta så det kanske ska vara så? Finns det någon vänlig själ som har några funderingar angående detta?
85 och 86 är kontakterna till ett relä's styrkrets (dvs lågströmskretsen som styr högströmskretsen).

Om både 85 och 86 (dvs före och efter spolen) har samma spänning betyder det att det inte finns något spänningsfall över spolen och det kan bara ske om det inte flödar någon ström igenom komponenten. Ingen ström, inget spänningsfall.
Styrkretsen för reläet styrs uppenbarligen via jordsidan, dvs spänningen fram till reläet finns alltid där (brukar heta "hot at all times" och betyder att spänningen finns där även om tändningen är avslagen) och vill man slå på reläet så sluter man avbrottet på jordsidan.

Kort och gott, kan vara fullt normalt - fast alla kretsar är olika och man måste kolla på elschemat hur det är tänkt det ska fungera. Ska se om jag inte kan ta något elschema som exempel och visa.

Ett bra tips vid elfelsökning:
1) Ställ dig vid det julpyntade köksbordets långsida och ställ dig stadigt bredbent
2) För höger arm så långt till vänster du kan där bordet början och håll den ca 5 centimer ovanför bordsytan
3) För nu armen i en konstant hastighet från vänster till höger över hela bordsytan (ignorera eventuella konstiga ljud som uppstår)
4) Nu har den stor fin plan yta!
5) Släng ut eventuella störande varelser och stäng köksdörren
6) Fläk upp alla elscheman över de kretsar du ska felsöka - ju större desto bättre! Gärna A3 om möjligt!
7) Studera dessa!
:-)
av Jens
Det låter vettigt så som du beskriver reläet med dess funktion. Skönt att höra :) Det var inte det lättaste att finna ett kopplett elschema med god kvalité. Definitivt inte ett i A3-format.

Hur som helst, idag var jag hos Volvo och köpte en "högtrycksvakt". Den mätte 0 ohm på de yttre stiften och efter montering hoppade AC igång och den kylde som fan. Jag får vid något senare tillfälle kontrollera att felkoderna har försvunnit.

Tack för hjälpen alla!

Problem: AC ur funktion.
Lösning: Byte av defekt högtrycksvakt.
Kostnad: 850 kr (Volvo)

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]