Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
perhall skrev:Säkert pigg men konkurrenterna ännu mer före Volvo i dieseleffekt nu än tidigare...
PH
Ja, tyvärr är det så. Volvo har ju aldrig varit uppe i hästkraftstoppen, och konkurrenterna fortsätter öka. Kanske blir det pluginhybrider med sammanlagd effekt på dryga 300 hästkrafter?
av Sharkbait
perhall skrev:Eeeeh. Ingen fyrcylindrig motor låter som en femcylindrig. Och ingen sexcylindrig heller. Det tar två sekunder, max, att höra om en bil har 4, 5, 6 eller 8 cylindrar. Det går aldrig att manipulera det grundljudet (Audi 3,0Tdi 313 hk låter inte som en V8 fast den försöker göra det).

Exakt. Därför är det väldigt jobbigt när man kommer ifrån 5-cylindrig bensinare (T5) och sätter sig i en ny Volvo med 4-cylindrig bensinare ... Urk ...
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Är det verkligen så illa med 4-cylindrigt? Prestadan på pappret är ju bra t.ex S60 T5 vea (245)hk är snabbare än min V70 T5, Men just nu skulle jag inte byta bort den mot 4-cyl och få oskönare motorljud. När bensinpriset närmar sig 20kr liten då kan jag eventuellt börja fundera på en bensin vea med 4 cylindrar till dess passar jag nog på att njuta av bensin 5:an ;)
Användarvisningsbild
av Perc
Exquattro skrev:Hur ska det gå för gubbarna på bilprovningen när det är dags för besiktning? De vill väl fortfarande hålla på och varva fullt till alla sotpartiklar släppt i avgasröret så det blir anmärkning :D
Jag har kört ett par dieselbilar med denna sorts varvstopp och det är när kopplingen är nedtryckt som man inte kan varva mer än typ 3000. I friläge med kopplingen uppsläppt går det ända till varvstopp som vanligt.

För övrigt hade jag inga problem att gå från femcylindrigt till fyrcylindrigt.
av perhall
Ljudet är ju en smaksak, men jag är inne helt på Sharkbaits linje att det är jobbigt att byta från en välljudande femcyl till en fult låtande fyrcyl. Som tur är är Volvon inte en diesel iaf, de låter ju ännu värre
Användarvisningsbild
av PaNi
Jaha, då kan även jag sälla mig till skaran av personer som provkört VEA. Fick idag en halvtimme i en vit XC60 D4 automat. Summum, lastpaket, sportpaket och teknikpaket PRO skulle jag tro att den var utrustad med, nästan identisk med bilen jag beställde i måndags. Och vad blev då det första viktiga intrycket. Blandat skulle jag säga.

Motor: Ja, det är ju ingen tvekan om att det är en fyrcylindrig diesel under huven, det hörs lång väg. Lyssna själva här:

Jämförelsen med min Polestartrimmade D5:a är förvisso inte rättvis, men jag kommer att sakna ljudet och kraften när det blir dags att byta. Men för att vara en tvålitersdiesel är det en kraftfull liten sak. Betydligt trevligare än den hemska femcylindriga tvålitersmotorn på 163 hästar som jag tvingades köra runt med i min förra bil.

Växellåda: Har aldrig ägt en automatväxlad bil och därmed inte kört några längre sträckor i andra automater, men det här var en trevlig bekantskap. Momentomvandlaren ger en trevlig knuff från rödljusen, och växlandet går nästan omärkbart. Störde mig lite på att man i manuellt läge växlar upp genom att föra spaken framåt, i mitt huvud hade det varit naturligare att växla ner framåt och upp bakåt. Saknade också att man i automatläge inte ser vilken växel man kör på, det ser man i frugans VW Touran.

Digitala kombiinstrumentet: Full poäng, grymt läckert! Det här lyfte verkligen upplevelsen och gör bilen ett decennium modernare än min nuvarande -12:a.

Sportstolar: Körde som sagt bara en halvtimme, men det var en synnerligen bekväm halvtimme.

Sportchassi: Upplevde den här bilen mjukare än V60:n med sportchassi. Nu sattdetvisserligen vinterdäck på så det är väl inte riktigt jämförbart, men jag är klart nöjd att jag slipper standardchassit.

XC60:an är naturligtvis större och högre än V60:n Störst skillnad verkar det vara i baksätet. Där sitter man högt och fint med en fantastisk utsikt upp genom soltaket. I framsätet såg man ju inte mycket av det, märkte inte att bilen hade soltak förrän provkörningen var slut.

Så nu är det bara att räkna dagarna fram till leverans i april någon gång. Skall bli jättekul, men lite surt blir det att backa en cylinder och 49 hästkrafter. Jaja, hoppas på förträfflig bränsleekonomi istället.
Användarvisningsbild
av bem
PaNi skrev:
... Betydligt trevligare än den hemska femcylindriga tvålitersmotorn på 163 hästar som jag tvingades köra runt med i min förra bil.
Så 2.0 liters (D3?) motorn på 163 hk (2012?) var ingen höjdare? Vad var det i korthet du inte gilla med motorn?
Var det D3 du hade? Vet det fanns D3 163 hk 2,0 lit 2011-2012 som kom efter 2.4D(2010). 2013-2014 är det 2.0 liters D3 på 136 hk och D4 på 163 hk.

Jag har en V70 D3 2014 och den har 2.0 lit 5 cyl 136 hk och jag tycker gången är hyfsat mjuk men visst hör man att det är en diesel, men ändå inte så knattrig som D2 (4 cyl 1.6D).
/Bo
Användarvisningsbild
av PaNi
Tvålitersmotorn jag inte gillade satt i en V70 D3 MY11 uttagen augusti 2010. Anledningen att jag valde den efter att ha kört ett par 2,4-liters D5:or var att jag hoppades på lägre förbrukning. Ett val jag ångrade varje dag under två år. Den då nya motorn var inte ett dugg snålare än storebror, den var bara slöare. Helt orkeslös under 1000 rpm, och över 2500 rpm fick den astma och orkade inte varva någonting. Ett väldigt smalt varvtalsintervall där den var trevlig med andra ord. Detta i kombination med manuell låda var ingen rolig upplevelse. Bytte bort den för snart två år sen till en rekordelig 2,4-litersmotor igen, det var en lättnad.

Skulle gissa att den D3-motorn gjorde sig bättre tillsammans med en automatlåda. Med en sådan har du ju större möjlighet att befinna dig i det smala varvtalsområde där D3:an fungerade.
av PFA
Idag fick jag en knapp halvtimme i en V60 D4 automat, Summum, Sportpaket, Teknikpaket Pro, Driver Support-paket mm. ÅF hade inte fått in någon XC60/VEA med automat än, faktiskt ingen XC60/VEA överhuvudtaget.

Fokus låg naturligtvis på motor och automatlåda. Jag är positivt överraskad. Mycket. Att det är en dieselfyra kan givetvis ett vant öra känna igen. Men inte mer. Jag anser att motorn är tyst och dieselljudet obetydligt. Man kör ju oftast inte med motorhuven öppen.

Motor och låda arbetar smidigt och okomplicerat tillsammans. S/S-funktionen jobbar diskret och smyger alert och smidigt igång motorn vid gaspådrag och med bara ett måttligt sådant skickas bilen iväg på ett förvånansvärt trevligt sätt. Allting är relativt, men i mitt tycke har den bra vridmoment, är pigg och varvvillig. Automatlådan arbetar sig igenom växlarna i det närmaste obemärkt, ja nästan sömlöst och utan fördröjning. Att som i mitt fall gå från en femcylindrig FT på 231 hk och automat kommer inte att kännas märkligt på något sätt. Femman har en underbar kraft, men även den här är, ursäkta språket, för jäkla bra för att vara en dieselstånka med fyra halvlitersburkar och 181 kusar. Trevlig karaktär helt enkelt, och i kombination med en påstådd låg utsläppsnivå blir inte saken sämre. Det senare är ju inte femmans främsta egenskap direkt.

Sportstolarna, som är något smalare än sportstolarna i XC60, känns fantastiska. Smidiga att justera med knapparna på sidan. Det digitala kombiinstrumentet är läckert och tilltalande.

Jag har lastat min blivande XC60 full med paket, men hoppade över Driver-Support. Det kan jag ångra nu. Hann förvisso inte testa så mycket, men BLIS'en och trafikskyltsinformationen är ju alldeles utmärkta funktioner.

Nu kommer ni att tråka mig, men det är faktiskt första gången jag kör en V60. Ska jag gnälla på något efter den här ack så korta provturen så är det utformningen av instrumentbrädan framför passagerarsätet (ja, det kallas kanske inte så på den sidan...men ni förstår). Den ser lite "fattig" ut, lite töntig i sin utformning. Kan inte förklara det bättre än så. Bara en spontan känsla. Även materialet i instrumentbrädan kunde jag önska skulle kännas lite mer "premium". Där har Volvo lite att lära av framförallt Audi. Men det är inget specifikt V60-syndrom.

Volvo lilla, jag är imponerad. Du var ytterst nära att förlora mig till Bayerische Motoren Werke den här gången. Men jag är nu glad att jag valde att stanna kvar hos dig. Våra tyska vänner, njurar som ringar, här har ni fått något riktigt hårt att bita i.

Volvo D4/VEA automat - BMW 3/520d Steptronic: 2-0 :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hissa, starta, vrid, lossa returen till behå[…]

Stiften kommer åt genom att plocka bort pl[…]

Stort tack för hjälpen här på[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]