Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Frågetecken om kostnader tar du lämpligast med den du nyss pratade med i telefonen.
CarMan skrev:Frågetecken om kostnader tar du lämpligast med den du nyss pratade med i telefonen.
Ska göra det imorgon när jag lämnar in bilen. Märkte även att nu när asfalten är framme så vibrerar det lite grann i bilen vid 80km/h. Ingenting under eller över 80-85. Troligast att de är obalanserade däck?

Samt att när man slår på AC'n så knastrar/bubblar det ibland mot motorrummet även om det varit plusgrader ute. Läste dock någonstans att det är vanligt på Volvo, men hittar inte igen vars jag läst de :(
Användarvisningsbild
av joel80
Konsumentköplagen har inget med garanti att göra.. du har rätt att reklamera felaktigheter enligt lag. Det går inte att avtala bort för säljaren.
Har nu haft in bilen på Nordiska Bil (Volvo) och bad dem kolla upp det där med larmet samt missljudet kring servo, generator och AC samt skriva ut ett papper på eventuella felkoder.

Då sa dem att det var ett batteri till en siren som var dött och att man inte byter ut detta utan bara drar ur säkringen till sirenen. Angående missljudet/vinandet eller skavande ljudet så kom det enligt dem från kompressorn till AC'n dock skulle det inte vara några fel på den eller så även om jag frågade om den var på väg att gå sönder. Fanns inga "speciella" felkoder utan det var något med backljuset men det fungerade ändå, något papper kunde dem inte skriva ut då dem använder en annan felkodsavläsare.

Känner mig rätt kluven när dem löser problem genom att stänga av funktionen på den, samt det där med AC'n oroar mig mycket. Gillar först och främst inte ljudet, då de låter ganska högt. Vetetusan vad jag kan göra, vilka rättigheter man har. Vad hade ni andra gjort i mitt fall?
Jag är rädd du "får gilla läget". Att backupbatteriet till larmet tagit slut tror jag inte de bryr sig om. Larmet fungerar nog. Och att det eventuellt om någon tid innebär att du får åtgärda någpt på AC:n. Men du kan ju fråga om köpet kan gå tillbaka.
Jo egentligen skiter jag i om sirenen fungerar eller ej, stör mig inte då larmet fungerar i övrigt. Men detta med AC'n var ju inte alls bra. Vad jag läst på internet så verkar det vara något lager som är trasigt, alternativt kan de ju vara någon löp/spännrulle. Går ju inte att lita på mekaniker. Men före jag köpte bilen bad jag säljaren kolla upp vad som låter i motorrummet, förklarade bra hur de lät osv. Hon sa att mekanikern kollat och det var gasspjällen som låter.

Dock visar det ju sig att de inte är de nu. Vill inte behöva repa AC'n då det är förbannat dyrt. Reklamera har man ju rätt till men vetefasen hur de fungerar.
Det bästa är nog att åka och tala med säljaren. Förklara hur du känner. Du kommer bli tokig av att sitta och vänta att ac-kompressorn skall rasa. Det är troligt att den håller, men kommer att låta.
SvenB skrev:Det bästa är nog att åka och tala med säljaren. Förklara hur du känner. Du kommer bli tokig av att sitta och vänta att ac-kompressorn skall rasa. Det är troligt att den håller, men kommer att låta.
Har varit i kontakt med en annan verkstad som servar Volvo och enligt dem är det inte OK att kompressorn för missljud med sig. Dem bad mig dock komma in för att lyssna bättre på den. Var även i kontakt med KKL och jag har rätt att reklamera alla fel som uppstår inom 6 mån och så länge felen inte räknas som normalt slitage så ska ÅF stå för kostnaderna. Men då är ju frågan hur lång livslängd en AC kompressor ska ha statistiskt.

Bilen är som sagt en -04 med 18000mil på mätaren
Javisst har du allrätt att reklamera. Men jag tror att säljaren inte är tvungen att åtgärda den, utan kan låta köpet gå tillbaka.
Att du upplever att larmet funkar nu är med all säkerhet bara en tillfällig glädje. "Larmsystem service erfordas" uppstår inte primärt för att batteriet inte laddas längre utan på att det läcker elektrolyt ut på kretskortet i sirenen. Ibland börjar problemen med Service ... men i många fall blir det istället falsklarm. Snart kommer kretskortet i sirenen vara så anfrätt att inget funkar längre. Ev. kan du rädda sirenen. Larmet funkar alldeles utmärkt utan nämnda batteri.

Kolla just den nu närliggade tråd: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=100939
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]