Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har tyvärr precis samma problem på våran S60 den sprakar och knastar och smäller och kan absolut inte hantera någon bas när man spelar lite över halva volymen trist... :( High-performence+sub i V70in låter mycket bättre där funkar det fint att spela på högsta volym om man så vill.
Jag har fortfarande inte tagit upp frågan med Volvo igen, det är fortfarande begränsat ljud men jag har varit tvungen att mixtra riktigt ordentligt med inställningarna och ställa ner basen ganska mycket samt att jag inte kan ha DPLII surround igång för då sprakar det så jag tror högtalarna smäller. Det konstiga är att det är bara en högtalare som toppar (diskant) vid vissa tillfällen. Det verkar som systemet inte kan göra skillnad på att bas frekvenser inte ska spelas upp på diskant högtalare och vise versa. Dåligt utformat system enligt mig.
Man ska väl inte behöva ställa ner basen, om man vill ha mer bas till vissa låtar borde man ju kunna vrida upp basen mycket utan att det ska spraka, finns det ingen tabell eller liknande med rekommenderade inställningar vad det ska stå på, är så många olika staplar och equalizer att ställa in... ?:-/
Förövrigt så vet jag att det är fel på bilen provade Premium Sound på en S60 T6-11 och det lät bättre.
Jag tycker det är otroligt irriterande att om man tex har skruvat ner volymen till paus och ställer bilen, när man hoppar in och ska köra iväg hoppar volymen upp på mitten och ett jävla liv i bilen.
Har varit inne för ny mjukvara ang detta och det blir inte bättre...

Detta är bara en av flera irriterande små jävla grejer som man borde rimligtvis upptäckt när man testar bilarna INNAN man börjar sälja skiten.
En bil som kostar nästan en halv miljon och många saker känns halvfärdigt och ikke premium, nääh fördåligt volvo!
Avuriel skrev:Hej.

Som vissa kan vara medvetna om så har jag haft lite problem med min ljudanläggning. Den största. Premium Sound Multimedia.
Mitt problem är att jag inte kan utnyttja hela kapaciteten för volym. Höjer jag för mycket så klickar det och sprakar i högtalarna.

Enligt Bilia Sisjön Göteborg så beror det på att förstärkaren är för stark för högtalarna. Dessutom att jag redan har dom bästa högtalare som finns att välja bland. Därav mitt problem, Bilia säger att dom inte kan göra något åt problemet. Utan att dom skulle bolla det vidare till Volvo.
Detta sa dom till mig för 2 veckor sedan, Jag ringde in idag igen och frågade om dom fått svar. Då sa dom till mig att det ska vara så och att dom inte kan göra något fortfarande. Dom verkar högst motvilliga att hjälpa mig föra det här problemet vidare för att det ska kunna åtgärdas. Dom vill ju inte ens erkänna att det ÄR ett problem.

Det är i allra högsta grad ett problem som inte alls är bra, och ska absolut inte låta såhär. På vissa låtar på bara Radion ''NRJ'' så börjar det klicka redan vid 80% av skalan. Det är altså 20% jag inte kan utnyttja. Det är ganska mycket tycker jag.
Är det bara jag som har det här problemet?? För mig så är det ganska självklart att såhär skall det inte vara och att om det nu är högtalarna som inte orkar med så är det Volvo's ansvar under Garanti att åtgärda det här...

Jag har ju betalat mycket pengar ''Teknikpaket Premium'' på 16900 för att få den här anläggningen. Det är ju ett paket som Volvo själva har utformat, därav så borde ju dom själva ha parat ihop rätt högtalare till denna anläggning redan innan. Det här borde ju inte kunna hända om allt vore rätt till.
Jag har bytt mina högtalare i dörrarna fram och satt in extra slutsteg, tagit högnivå från originalsteg till en ljudprocessor, jag har även en baslåda.
Jag har i grunden PS där jag dragit ur centern helt (centern förstörde ljudbilden så in i det grövsta) och spelar högtalarna bak på originalsteget.
Alltid stereo och profilen "fram" (heter den profilen så?)

Mitt original slutsteg disstar som fan vid ca 80% (ospelbart), dom nya högtalarna klarar av massor med mer effekt än vad originalsteget kan ge ut.
Problemet är att Volvo är inte premium just av den enkla anledningen att dom använder sig inte av premium, dock är dom billigare än premiumbilarna.
Vill tro att det är ovanligt att man kan spela någon bil på 100% och fortfarande ha "bra" ljud, även i premiumbilar.
Det är stor skillnad på att spela högt kontrollerat, musikaliskt och högt med massor med bas.

Om du vill dra på 100% och massor med bas kommer du spela sönder grejjerna, så enkelt är det.
Ska du spela högt ska du INTE använda radio, det är dålig kvalitet på den signalen.
Det kan vara volymbegränsningar på telefoner som använder sig av Bluetooth, har man slagit på EU-standard kan man inte "maxxa" telefonens outputsignal vilket gör att du förstärker en ren men lägre signal som slutar med att du inte spelar lika högt men troligtvis renare.

Om det låter sämre/knäpper ur någon separat högtalare kan den vara trasig/sönderspelad.

Innan jag monterade in mitt ljud var jag tvungen att lämna in bilen flera gånger får både byte av högtalarelement och för att fixa skrammel och knarr i båda framdörrarna. När jag monterade det nya ljudet fick jag dörrarna extra dämpade och det blev en JÄÄÄÄKLA skillnad gentimot original.
Bra där Nibbe! Jag ska in med bilen på service nästa vecka där jag bett dom att kolla alla högtalare separat samt kolla steget och hur den spelar upp ljud på alla element för sig. Har för mig att Diskanterna hos mig toppar för minsta lilla och att det är anledningen till att det sprakar och knakar. Basarna klarar nog en hel del mer än det jag kör med dock kan jag aldrig gå över 80-85%. Jag har ställt ner 4khz frekvenserna på EQ till nästan ingenting för att ens kunna ha hörbar volym. Sanslöst dåligt enligt mig och långt ifrån Premium. Jag trodde inte att diskanter skulle spela 4khz frekvenser överhuvudtaget. :(
Jag tror att dom nyare V40 har 3-vägssystem i dörrarna.
Dom insåg väl hur undermåliga högtalarelementen va i dom första bilarna......

Det är bara att bita ihop och gilla läget, eller byta själv :)
Varit inne på Volvo idag och det är samma visa. Dom säger att det är bara så i alla bilarna och att dom inte kan göra något.. Vad ska man göra om man trotts det är missnöjd. Sjukt dåligt att sälja ett system som premium men egentligen håller bara måttlig standard, inte ens en Baslåda kunde dom sätta i, det SKA finnas på Premium enligt mig.
Håller med Avuriel! Baslåda borde finnas till både S60 och V40. Inte bara premium sound i V40 dom har problem med den S60 jag kör är det också problem med, inget premium sound där inte. Volvo Skrammel - brak och sprak sound! :wink:

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]