Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Selast
Blir inte klok på hur den elektroniska oljestickan fungerar i min bil, V60 D4 AWD Aut MY14. Oljenivåikonen är grå i displayen och att trycka OK gör inget. Kollade i instruktionsboken och där står det bara att man ska sätta nyckel in läge 2 vilket jag förstår är att stoppa i nyckelklumpen och trycka på startknappen utan att hålla foten på bromsen så att bilen inte startar. Även med denna procedur förbli oljenivåikonen grå... Tack på förhand för hjälp!
Användarvisningsbild
av CarMan
Tänningsläge är att hålla startknappen intryckt i över 2 sek, utan att ha foten på bromsen. Annars blir det bara radioläge.

På de äldre behöver man i bland vänta upp till 10sek. Innan man får tillgång till menyn. Vet inte om det är så på din årsmodeller
Användarvisningsbild
av bem
CarMan skrev:Tänningsläge är att hålla startknappen intryckt i över 2 sek, utan att ha foten på bromsen. Annars blir det bara radioläge.

På de äldre behöver man i bland vänta upp till 10sek. Innan man får tillgång till menyn. Vet inte om det är så på din årsmodeller
Exaktement, håll in startknappen längre än 2 sek (allt som behövs, rör inget annat), sen öppnar du kombiinstrumentets meny/symboler och bläddrar fram till Oljenivå + OK på spakens ände. Elektroniska oljestickan visas nu. Har en V70 2014 och kollat på detta ett par gånger så jag vet att jag hittar fram till den elektroniska oljestickan nu den dag jag verkligen behöver kolla (bilen hämtad i lördags så koll av oljenivån är liksom inte så tvunget än).

/Bo

Lite info från handboken till min V70 som nog kan sägas vara generell:

Nyckelläge II
Med fjärrnyckeln helt intryckt i startlåset
– Gör ett långt tryck på START/STOP ENGINE.

• Strålkastarna tänds.
• Varnings-/kontrollampor lyser i 5 sekunder.
• Flera övriga system aktiveras.
Eluppvärmning i sittdynor och
bakruta kan dock aktiveras
först efter motorstart.
Detta nyckelläge förbrukar
mycket ström från startbatteriet
och bör därför undvikas!

Motor med elektronisk oljenivågivare,

Oljenivån kontrolleras med hjälp av den elektroniska
oljenivåmätaren med tumhjulet då motorn är avstängd.

Oljenivån detekteras endast av systemet
under körning. Systemet kan inte direkt
känna av förändringar då olja fylls på eller
tappas av
. Bilen måste köras ca 30 km
innan visning av oljenivån blir korrekt.

Mätning av oljenivå, 5-cyl. diesel:
Om kontroll av oljenivå önskas görs det enligt
sekvens nedan.
1. Aktivera nyckelläge II,
2. Vrid tumhjulet på vänster rattspak till
position Oljenivå.
Därefter visas information om motorns oljenivå.

Ogynnsamma körförhållanden kan ge onormalt
hög oljetemperatur eller oljeförbrukning.
Nedan följer några exempel på ogynnsamma
körförhållanden.
Kontrollera oljenivån (s. 321) oftare vid långvarig
körning:
• med husvagn eller släpvagn
• i bergslandskap
• i hög hastighet
• i temperaturer kallare än –30 °C eller varmare
än +40 °C.
Ovanstående gäller även vid kortare körsträckor
vid låga temperaturer.
Välj en helsyntetisk motorolja vid ogynnsamma
körförhållanden. Det ger ett extra
skydd för motorn.

Om inte rätt förutsättningar för mätning av
oljenivå är uppfyllda (tid efter motoravstängning,
bilens lutning, yttertemperatur
etc.) är uppfyllda, kommer meddelande Ej
tillgänglig att visas. Detta innebär inte att
det är något fel i bilens system.

Volvo rekommenderar att oljenivån kontrolleras
var 2 500:e km
. Det säkraste mätvärdet
fås på kall motor före start. Mätvärdet är felvisande
omedelbart efter att motorn stängts
av. Mätstickan visar för låg nivå eftersom all
olja inte hunnit rinna ner i oljetråget.

Säkerställ att bilen står plant. Det är viktigt
att vänta cirka 5 minuter efter det att
motorn stängts av så att oljan hinner rinna
tillbaka ner i oljetråget
.
av Euro6
Imorse varnade även min V70 D4 15' för låg oljenivå, efter lite läsning begriper jag hur jag går till väga efter att ha letat efter stickan under huven.

1a bilen jag har som drar olja om man bortser från 240:n 🙂 speciellt när det bara är ca 1100mil sen service enligt boken.

Om det står häll i 0,5l vågar man d då med tanke på att man måste köra bilen minst 30km samt parkera på plan mark samt vänta i 2h..idiotiskt värre nästan man får lust att byta till Japs igen.. Hua😉

Teknik i all ära.. MEN
av frippe64
Euro6 skrev: fre 26 apr 2019, 18:40 Imorse varnade även min V70 D4 15' för låg oljenivå, efter lite läsning begriper jag hur jag går till väga efter att ha letat efter stickan under huven.

1a bilen jag har som drar olja om man bortser från 240:n 🙂 speciellt när det bara är ca 1100mil sen service enligt boken.

Om det står häll i 0,5l vågar man d då med tanke på att man måste köra bilen minst 30km samt parkera på plan mark samt vänta i 2h..idiotiskt värre nästan man får lust att byta till Japs igen.. Hua😉

Teknik i all ära.. MEN
Du har alltså aldrig tidigare kontrollerat oljenivån i din bil utan till 100% litat på övervakningssystemet, men nu vågar du inte göra som systemet säger, och fylla på erforderlig mängd?

Finns det verkligen ingen hederlig oljesticka på dessa bilar? Som sagt, teknik i all ära... MEN.
av Euro6
Okey, har fyllt på 3dl och är nu endast 2 prickar ifrån max enligt mätaren på ett sånär plan mark, ska pytsa i en knapp dl till..

Nej har inte kollat oljan, köpte den i Jan. Iår och kört ca 400mil på sin höjd och kollade upp allt tyckte jag men missade olje biten.

Undrar vart oljan tar vägen, hade en mazda 3 diesel innan, oljan var kvar mellan service, lika så på Rav 4an innan mazdan.

Lär kolla regelbundet nu när jag vet hur man får fram mätaren.

Tack för visat intresse i en äldre tråd😉
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]