Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjam
Hej.
Jag har problem med Volvos mobiltelefon. Bil, V70N T5-01.

När jag hoppar in i bilen hörs det ett svagt brus i högtalaren.(inte alltid) Bilen ej startad eller mobilen påslagen.
Slår man på och av mobilen försvinner bruset.

Det hela började för ett år sedan när jag uppgraderade hela bilen inkl mobilen. Problemet fanns inte innan??
Jag var förbi volvo går och uppgraderade mobilen igen till en nyare mjukvara fast jag upptäckte att bruset var igång i morse igen när jag hoppade in i bilen.

Enligt Volvo var detta ett känt fel på -00 mod när det satt Nokia telefon i bilarna.

Någon som känner till detta eller har några tips hur jag kan få bort bruset?

//jimjam
Användarvisningsbild
av CarMan
jag känerigen det du beskriver. men komerinte ihåg vad lösningen var, fick förmig att mjukvara mar lösningen, men det har du ju provat.
01? har du stort eller litet telefonkort/frem eller bak?
av Frigge
På en 01:a är det lilla kortet fram. Känner oxå igen symtomet men kommer faaan inte ihåg åtgärden, om det ens fanns någon. Mjukvara verkar ju inte hjälpa så det kan vi ju utesluta då. Tror tyvärr inte du kan bli av med ljudet.
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:På en 01:a är det lilla kortet fram. Känner oxå igen symtomet men kommer faaan inte ihåg åtgärden, om det ens fanns någon. Mjukvara verkar ju inte hjälpa så det kan vi ju utesluta då. Tror tyvärr inte du kan bli av med ljudet.
ja jag har förmig det var så, men vart tveksam när han prata om Nokia, han har ju isåna fall en moddad ericsson T28
Användarvisningsbild
av Fredric
Om kortet sitter fram så är telefonen en Ericsson och sitter i dom svensksålda bilarna..har man kortet bak i enheten där så är det en Nokia och sitter på dom flesta importerade bilarna :)
av jimjam
Felet fanns inte innan den stora uppgraderingen så det borde vara mjukvaran som ställer till det, eller hur.

Bilen måste stå en länge tid för att ljudet ska dyka upp??
Typ över natten.

Använder jag bilen en heldag med ex 10 start & stop, då uppstår det ej något ljud i högtalaren??

Jag ska prova att ta ur simkortet för att se om det hjälper.
Kan det vara värt att koppla ifrån batteriet en stund för att nollställa allt?

Jag skulle vara väldigt tacksam om ni kunde komma på hur man löser problemet.

/Jimjam
av Frigge
Fredric skrev:Om kortet sitter fram så är telefonen en Ericsson och sitter i dom svensksålda bilarna..har man kortet bak i enheten där så är det en Nokia och sitter på dom flesta importerade bilarna :)

Ehhh vadå :roll:
Kortet satt i bak på ALLA Svensksålda/Importerade upp till en brytpunkt mellan 00-01. Spelar ingen roll om bilen är Importerad eller ej, det har INTE med vart kortet sitter att göra. Det har med ch nr avgränsning att göra.
av nuttytompa
Har samma brus i min "premium" xc70.
Trots uppgraderingar i flera omgångar.
Så brusar det vidare från nackstödet,och enligt min "tekniker"
- så är det något man får lära sig att leva med.
av jimjam
Kortet sitter fram på min mod.
Om högtalaren är på hoppas den inte drar för mycket ström då.

//jimjam
av Y.F
Frigge skrev:
Fredric skrev:Om kortet sitter fram så är telefonen en Ericsson och sitter i dom svensksålda bilarna..har man kortet bak i enheten där så är det en Nokia och sitter på dom flesta importerade bilarna :)

Ehhh vadå :roll:
Kortet satt i bak på ALLA Svensksålda/Importerade upp till en brytpunkt mellan 00-01. Spelar ingen roll om bilen är Importerad eller ej, det har INTE med vart kortet sitter att göra. Det har med ch nr avgränsning att göra.
Brytpunkten var någon gång under hösten 2000. Min förrförra var byggd 2000-11 och hade Ericssontelefonen.

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]