Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jjjocke
Någon som vet vad det kan vara för fel när inte helljuset fungerar,
har kollat säkringar för helljuset.
Användarvisningsbild
av Camel
På XC90 före facelift finns det en gemensam säkring nr. 36 för helljuset i elcentralen på sidan av instrumentpanelen förutom de två säkringarna nr. 20 och 21 i elcentralen i motorrummet. Även relä i position CMI4 i CEM kan vara felaktigt.

På XC90 med facelift finns endast två säkringar i CEM för helljuset, nr. 22 och 23.
Användarvisningsbild
av Camel
Om inte helljussymbolen tänds så är det troligen helljusspaken som är defekt.
Användarvisningsbild
av Camel
Spaken ger kommando via LIN-bus till CEM att tända helljuset. Eftersom helljusindikeringen inte tänds erhåller CEM ingen order från spaken. Endast om spaken inte kommunicerar med CEM erhålls felkoder. Om du kan blinka höger/vänster fungerar själva kommunikationen från spaken till CEM. Då återstår att det är fel inne i spaken för helljusfunktionen. Kan gå att laga om du öppnar den om felet är synligt. I annat fall köp en spak på t.ex. bildelsbasen.
av Jjjocke
Ok,allt annat fungerar i spaken som blinkers mm.
Borde det inte komma ett felmeddelande som tex fel på helljus .
Kan det vara någon annan säkring som har med spaken att göra.
Den känns helt normal.
av basberoende
jag hade samma fel på min bil i torsdags. Råkade dra lite för bra i spaken. Då hörde jag hur något gick sönder invändigt. jag köpte en ny spak på volvo, 712:- är ordinarie pris till min V70 -07. Men nyfiken som man är så var jag tvungen att kolla vad det var för fel. Det var bara plasten som hade spruckit invändigt. Så den går limma och tanken är att göra det och ha en i reserv, man vet ju aldrig när djävulen flyger i en igen :P :evil:

Så här ser den ut invändigt och jag har ringat in sprickan. Felsymptomen är densamma som du har.
Bild
av Jjjocke
Har köpt en spak på skroten men den fungerade inte,ringde bilia och dom
tog 530kr för en ny.
Han påstod att det behövs ny mjukvara, stämmer det?
Nån som hat tillgång till mjukvara och vill hjälpa till?
Givetvis mot ersättning bor på norra sidan Stockholm
av Jjjocke
Pallrade isär spaken från skroten för att kolla hur den fungerade,sedan öppnade
jag min originalspak och såg att plastbygeln var trasig, bara att ta den från den andra
spaken och sedan montera tillbaka spaken och allt fungerar.
Tack för all feedback .

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.