Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett litet problem med min S60 AWD 2005, ibland (ofta efter regn eller kallt väder och det är alltid när den stått parkerad en längre tid) så har jag ett väldigt konstigt missljud ifrån höger bak. Ljudet visar sig när man kör över ojämnheter och små hål, alltså när dämparen/fjädern får röra sig upp och ner i snabb takt. Större rörelser som när man åker ner ifrån en trottoarkant eller så låter inget speciellt utan bara när det "durrar". (Tänk er typ åka över kullersten).

Nu till det konstiga, ljudet försvinner efter ett tags körning eller om man direkt innan man ska iväg gungar till bakvagnen ordentligt. Typ tar tag i bagagekanten och trycker ner bilen ett par gånger. Sen är det tyst och fjädringen beter sig som vanligt.

Min teori är följande:

När jag gungar till bilen bak så känner väl nivåregleringen av det och höjer trycket (?) i dämparen varpå den blir "fast" igen. Innan detta görs är den slapp och det är fjädern som gör det här klapprande ljudet. Kan det stämma eller hur brukar en dålig dämpare visa sig?

Blir snart knäpp om jag inte kommer på vad det är som orsakar det här ljudet ??:-/
Senast redigerad av 1 Emil889, redigerad totalt 0 gånger.
Det är den automatiska. Finns inga knappar eller liknande utan det är en 2005 Summun.

Får ta och undersöka det ni tipsar om vidare, det som stör mig är att problemet bara uppkommer när den stått ett par dagar. Kör man den frekvent så händer det aldrig. Verkar inte det som det vore något med trycket?
av rid54
Jo, men pekar på bussningar e.d. också... Nivomaterna håller lite tryck ett tag (upp till ett par dygn, kanske), men sedan är de som vanliga dämpare tills man kört en bit. En glapp bussning eller liknande kan ge sig till känna då.
rid54 skrev:Jo, men pekar på bussningar e.d. också... Nivomaterna håller lite tryck ett tag (upp till ett par dygn, kanske), men sedan är de som vanliga dämpare tills man kört en bit. En glapp bussning eller liknande kan ge sig till känna då.
Sent svar här nu, har missat det helt. Tack för tipsen.

Det måste vara något sånt, ibland är det ett jävla oljud om bilen stått i ett par-tre dagar men det försvinner alltid efter att man kört en bit eller att man "gungat" rejält på bilen baktill. Undrar hur mycket folk tittar på mig när man stannar efter en bit och börjar tokgunga på bilen.. :lol:

Jag önskar jag kunde försöka förmedla hur ljudet låter, tror det skulle vara någon som säger "Aha!" då.. tänk dig ett vibrerande "drrr drrrr" (ja det är det närmaste jag kommer med bokstäver) när man kör över ojämnheter. Speciellt nu när det är småskakig väg med snö/ojämnheter så hörs det väldigt tydligt men om man bara rullar asfalt är det hyfsat.

Kan tänka mig att det är glapp någonstans men var? Uppenbarligen så upphör saker och ting att glappa så snart dämparen byggt upp tryck efter en stund.

Tips på ställen jag kan kolla efter glapp? Hur kollar jag bäst? Borde räcka att hissa upp den på en lyft eller hur är bästa tillvägagångssätt?

Tacksam för all hjälp jag kan få :) :-)-)
av rid54
Jag föreslår att du tar in bilen på en lyft i nån GDS-hall och sedan med en ficklampa till hands noga granska alla fästen för stötdämparna bak (övre + undre) och andra leder i bakvagnen. Tag med ett biträde om möjligt, en håller i eller stirrar på alla bussningar (en i taget...) och den andre/a gungar (hänger i resp lyfter) bilens bakände, (utan att få hela lyften i gungning, helst...). Har du nåt glapp borde det väl upptäckas, tycker man. Ett bräckjärn/kofot, som appliceras på ett avvägt sätt kanske kan vara ett bra hjälpmedel också.
Tack för tipsen!

Har nu ordnat en ljudfil också, tänkte att det kanske kunde underlätta "felsökningen". Lyssna gärna på den!
Ljudet jag pratar om finns under hela klippet men är speciellt förekommande vid ett par tillfällen.

Har ni inte hela dagen så spola gärna fram till 20 sekunder, 46 sekunder samt typ 1 minut 16 sekunder.

http://privat.bahnhof.se/wb691989/ljud/ ... 073009.mp3
http://privat.bahnhof.se/wb691989/ljud/ ... 073009.m4a (om nu inte mp3-filen skulle fungera)

Vad f-n är det som låter? Återigen, det här försvinner till 99% när väl dämparen är trycksatt efter någon minuts körning. Det här klippet spelades in efter att den stått ett par dagar.

Jo, man tycker ju det. Vilket krångel!

Hej, Jag är ingen mekaniker så detta f[…]

Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]