Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Återvänder till detta eminenta forum för ytterligare hopp på hjäp!

Bil: 740 1987.
Problem: Glapp till bränslepumpsrelät.

Ett problem som funnit nästan sen bilen köptes för 3 år sedan var att han kan ge upp när man står stilla(inte ofta dock). När man ska starta igen tuggar han bara på starten och hoppar aldrig igång. Då petar man yttepyttelite på bränslerelät en cirka millimeter bakåt(eller framåt, sak samma) och han hoppar igång. Då kan även relät vara glödhett glödhett. Åker man en 5-10mil är det tokigt varmt.
Nått år in med bilen bytte jag bränslepumpsrelät och ett av stiften på relät var blåanlöpt :shock:

Nu idag, när bilen ska startas upp efter en liten sommarvila(är ju en vinterbil) så är det precis som i vintras.
Ibland när man slår på tändningen så hör man hur relät lever rövare. Låter som ett slött argt bi ungefär. Inte helt, men ja... Glappkontakts-ström.
Ibland måste man ta på sig bältet så inte blinkersrelät stör :S (bältespåminnaren går ju på samma relä väl? Blinkersen har även varit stendöda i vintras en kortare tid)
Den har aldrig gett upp när man kört, endast nån gång när man står stilla med bilen igång. Annars alltid eller oftast vid uppstart.
(kan kanske hjälpa att peta på blinkers relät även för att få igång bilen)

Det är vad jag kan komma på nu...
Tycker mig hört att 87orna har problem med säkringshållaren ibland, även nånting med kablarna till bränslepumpen. Pumpen låter även mycket tråkig ibland och låter som att den ska ge upp.

Så, vad ska jag göra med relähållaren?
Kan jag montera ner sidorna under instrumentpanelen för att få en bättre "underblick"?
Kan något annat vara galet?

Ös på med hjälp, tips och tricks!

//MvH Daniel
Ta bort askkoppen och förvaringsfacket. Sedan kan du dra den vita "haken" åt sidan och ta upp hela elcentralen och vända upp och ner på den. Det låter ju riskabelt, men det är gjort så att man ska kunna göra precis på det viset :)
Ah, ok!
Vad har jag att förvänta mig där under?
Vad kan vara ett tänkbart fel? Glappkontakt? Kortslutande kontakter?

EDIT: Lite ändring, minns helt tokigt. Det måste ju vara blinkersrelät som lever rövare och klickar sig förtvivlad för det är alltid nästan den jag vickar på för att få bilen och gå!
Inte lätt när man inte ser vad man vickar :P
Då måste det typ sitta nån skena under som är lös... Blir och undersöka ikväll.
Hej!
Som de andra sagt är det bara att lossa fästena på sidorna och sedan dra fram säkringshållaren och vända upp och ner på den så ser du hur säkringshållarens kontakter ser ut.
Att du har så varmt bränslerelä beror antagligen på att du har dålig kontakt mellan relästift och hållare! Då bildas en gnista mellan stift/hållare vilken skapar värme.
Du ska alltså försöka trycka ihop säkringshållarens bägge sidoväggar (alltså kontaktväggarna i hållaren) så att relästiften sitter hårt.
Brorsan har en 87:a 745 och där blir inte alls bränslerelät varmt.-Så varmt bränslerelä är inte som det ska vara!

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]