- ons 06 nov 2013, 22:25
Sorry för följande wall of text!
Absolut rid54, jag menade inte att trampa någon på tårna.
Och den här tråden har en tendens till att spåra ur emellan videoklippen men det är det som gör det hela så intressant för vi tänker väldigt olika, många av oss. :)
Jag håller helt med dig. Flerårig erfarenhet behöver nödvändigtvis inte innebära att personen i fråga faktiskt vet bättre. Denne kan kanske manövrera ett fordon bättre än en nyexaminerad körkortare men som du säger, "så har jag alltid gjort utan problem" (min egna addering på slutet där) behöver verkligen inte betyda att det är riskfritt.
Ett tydligt exempel var min 56åriga mor som för något år sedan skulle gå kurs som handledare för ett av mina syskon. MYCKET var nytt och en del hade hon inte ens hört talas om. Att exemplet även går att lägga på min sambo (29 år) som haft sitt körkort i 7 år när hon var handledare för mig gör inte saken bättre.
Skiter folk i nya regler, som det där med Zebralagen som förvisso funnits sen '98 och som är bra i teorin men inte helt funktionell i praktiken? Eller är det för dålig information om lagändringar?
Det kanske var lite långsökt men jag hoppas ni förstår vart jag vill komma med det.
Senast idag bråkade jag lite i trafiken. Högst onödigt, men jag kunde inte hålla mig.
Körde från Bromma till Vallentuna i rusningstrafik på motorvägen varpå det närmade sig slutdestination och köbildning uppstår då tvåfiligt går över till enfiligt och det är krypkörning som gäller i ca 10 minuter.
Framför mig på tvåfiligt ligger en äldre V40 som ägaren har pimpat ordentligt, kör som en tok men fastnar förstås när det börjar tjocka till, fast ligger kvar i omkörningsfilen (jag lär mig aldrig vad som är ytterfil och innerfil, det är ju nästintill en tolkningsfråga) och där ligger hon och kryper brevid kön.
Jag som kört vägen många gånger vet att det är knappt 100m kvar av det tvåfiliga när jag kommer ikapp så jag lättar på gasen för att lämna så damen kan vika in framför mig. Men icke. Så jag kör sakta framåt och lägger mig bakom bilen som är framför varpå V40n hamnar till vänster om mig och puttrar.
I såna lägen blir jag måttligt irriterad på att personen inte använder blinkers för att visa att denne vill in. Snart kommer hon inte ha något annat val än att vika in i kön. Det blir mer och mer trångt och jag anar hur hon börjar vika mot mitt håll, men förstås utan blinkers. Hon ser mig klart och tydligt (men jag ser inte henne eftersom det är jättehäftigt med 100% toning i framsätet) så ingen döda vinkeln där.
Och då börjar jag jävlas, jag ser i backspegeln att bakomvarande håller gott avstånd för att eventuellt kunna släppa in henne där eftersom jag inte tillät tillträde framför.
Ivrigt väntar jag på att en blinkers ska gå igång så jag kan lätta på gasen för att släppa in henne men nej, det händer inte. Det går såpass långt att jag ligger med ena hjulet utanför kantlinjen, vilket innebär att hon motar ut mig mot diket. Ännu mer sur så trycker jag på bromsen eftersom jag ändå tycker om att min bil är hel och ren, och i samma veva hänger jag mig på tutan och passar på att blinka lite med hellyset.
Reaktionen? En dutt på bromsen. :roll:
Och det är lite det jag menar med att visa respekt i trafiken. Jag visste mycket väl att hon ville in men jag förväntar mig ändå att folk ska vara tydliga med vart de skall, även i köbildningar där det inte finns så många val.
Jag hade köpt det hela om hon gasat på hela vägen fram tills det verkligen tar slut på tvåfiligt för att sedan vika in, MED BLINKERS, i kön, såna snyltare finns det gott om och jag ser hellre att de gör så än att de ska ligga och puttra brevid.
Visst, två fel gör inte ett rätt. Jag betedde mig säkerligen minst lika illa i mångas ögon. Men jag hoppas att mitt budskap gick fram och att tölpen använder blinkers nästa gång.
Nuvarande:
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld