Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av extremhacke
jwogge skrev:Hallå!
Tillslut efter mycket överläggning har jag bestämt mig för att byta från nivåregleringen till vanliga dämpare. Detta efter att kollat runt jäkligt mycket, hittade tillslut en annons på blocket från chassit.se . Blir betydligt mkt billigare än nivå också... Så har nu beställt ny dämpning till bilen, både fram och bak. Plus nya fjädrar bak då de gamla som är för nivåreglering inte kommer att passa. Chassit.se har även tagit fram ett speciellt fäste som behövs bak. Hela rasket ska komma innan helgen så förhoppningsvis blir det till att byta i helgen! :)

Har ni några tips till mig när det gäller monteringen?

Tack på förhand!
Hoppas du får rätt grejor....Chassit skickade fel till mig flera gånger,och konstaterade senare att dom INTE kunde fixa fram rätt dämpare eller fjädrar bak.Fram är det enkelt,men ett helvete bak. Och detta var i aug-sep,så det KAN ju hända att dom löst det på nått sett.....
av jwogge
extremhacke skrev:Får man fråga vilket artnr dämparen har som Chassit sålde till dig...
Har mailat och frågat om artnummer. Men jag var noggrann med att de skulle vara 100 på att de skulle passa. De sa även att de monterat samma på flera bilar i sin verkstad så hoppas verkligen att det kommer passa. Hur löste du problemet?

/ jonathan
av extremhacke
jwogge skrev:" Hej!

179661 heter dämparna bak.

//Lasse"

Från Lasse på Chassit.
Sorry,men dom kommer INTE att passa.Dom passar bara till fwd,och det ser man t.o.m på bilden,dom saknar pinnen med hål som skall sitta i det nedre fästet som vi har på våra awd bilar.

Titta på denna länk,då ser du hur fästet skall vara:
http://www.ipdusa.com/products/6772/113 ... 70-v70-awd

Om du INTE skall ha nivomat är den enda dämparen som funkar denna:
http://www.ipdusa.com/products/6774/113 ... 70-s70-awd
Finns oxå hos Volvo för ca:1200:-/st

Fjädrar måste oxå vara anpassade,så jag ringde en tekniker på Lesjöfors som letade reda på rätt modell åt mig:
artnr:1225-66039 på Meca,som är till en v70 awd förstärkt fjäder,men den måste du kapa ca:1-1,5 varv så du får rätt höjd på bilen då våra r-bilar är sänkta.
av jwogge
Tjena, är du het hundra på detta? För som jag srev har Chassit tagit fram ett specialfäste för detta ändamålet...

"Jepp. Korrekt.

Man byter dom mot vanliga dämpare tillsammans med en litet fäste som vi har tagit fram. Och man byter även fjädrarna bak då givetvis."

" Detta kit till bakvagnen är en storsäljare utan klagomål från kunder som har monterat dom. Sen har vi monterat på ett 5-tal bilar här på plats i verkstan oxo. "

Är vad han sagt till mig....

Låter det inte övertygande?

/jwogge
av extremhacke
Vi får väl hoppas att dom löst det då,men som sagt det hade dom inte i aug-sep då jag hade många/långa samtal med dom,dom kunde inte ens fixa rätt fjädrar(skickade nivomatfjädrar 2 ggr)....Och att det skall vara en storsäljare ställer jag mig väldigt tveksam till. R AWD ägare som vill konvertera till vanliga dämpare är nog ingen storsäljare....
av jwogge
extremhacke skrev:Vi får väl hoppas att dom löst det då,men som sagt det hade dom inte i aug-sep då jag hade många/långa samtal med dom,dom kunde inte ens fixa rätt fjädrar(skickade nivomatfjädrar 2 ggr)....Och att det skall vara en storsäljare ställer jag mig väldigt tveksam till. R AWD ägare som vill konvertera till vanliga dämpare är nog ingen storsäljare....
Ja du, det kan va min blåögdhet som lurar mig igen såklart. Men jag hoppas på det bästa. Men fick du även de fästena han snackar om?

/jwogge
av jwogge
extremhacke skrev:Nä,något sånt fanns inte då.Men lägg gärna upp ett foto när du får prylarna,skulle vara kul att se hur fästet ser ut.
Jag fixar bild när det finns :D Men du hade gjort en liknande operation va?

/jwogge
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]