Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Byttet pumpe søndag, på haldex 5 er det ingen tappeplugg. pumpen sitter med 2 stk 6 mm skruer, rant ut ca 2,5 dl olje ,da vi tok den ut.. Tok ut nivå - påfyllingspluggen, men det rant ikke ut mere. La inn ny programvare, merker ingen vibrasjoner ved vanlig kjøring.
Kör XC70 D4 aut MY13 där det snart är dax för första service.
Är det troligt att de utför någon förbättrande åtgärd i samband med service om jag frågar eller måste man ha tjatat flera gånger redan tidigare för att få ny pump och programvara?
Det finns ett standardpaket med uppdateringar. Det lär det hälla i åt dig, vare sig du frågar eller ej. Men inte en sån sak som att bygga om AWD. Där hoppas de att du inte märkt något, så slipper de göra något för att du ska vara tyst och nöjd.
Da har jeg også fått testet gen.5 Haldex..

Dro opp båten fra sjøen igår, bratt stigning med underlag av sand og runde steiner. Båt og henger veier ca 1100 kg totalt.
Var litt spent selv også om den ville greie det. Gikk ifra en 2005 Landcruiser som var byggd for slike ting..

Bilen sto i park og parkbremsen var på da jeg skulle dra opp.
Satte den i gir og ga gass,da spant den bare... Mener det var framhjul,da venstre bakhjul som jeg kunne se selv sto stille.

Helvetes dritt!

Men prøvde en gang til,da slapp parkbrems av. Satte bilen i gir og bare kjørte rett opp! :-)-)

Hvorfor det? Skal ikke parkbrems gå av selv for å gjøre bakkestart enklere?

Var akkurat som at parkbremsen hang på og haldex ikke rakk å koble inn før jeg slapp gassen og parkbremsen gikk på igjen.
Haha, sorry att jag skrattar.. Men innan man vet det där med bältet kan man bli tokig! Jag hade en passat innan med autohold system på. Jag skulle visa hur systemet fungerade för farsan men fick ikke det till att fungera. Satt på infarten och naturligtvis utan bältet på.. Läste senare om bälteskravet..
Har en V70 AWD 2013 som hade en fantastiskt funktion av fyrhjulsdriften förra vintern, nu har funktionen upphört.
Volvo har forskat om några felkoder finns i systemet men inget sådant, dom har uppgraderat systemet.... Men ingen skillnad.
Då bytte man en pump som satt i Haldex:en, den var full i smuts. Dom sa att det var reser ifrån lameller i Haldex kopplingen ..... Skall det vara så efter 6.200 mil ?
Efter detta blev det ingen funktion av AWD:n

Är det någon som haft liknade problem ??
RFU 309
  • 1
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 130
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]