Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pcdoktor
joel80 skrev:Var bor du??

i utkanten av Malmö i en stor skog, fortfarande ingen ström, värme eller vatten, en hel del nerblåsta träd över vägarna.
Användarvisningsbild
av joel80
Du borde skaffa dig en liten solcellsanläggning. :)
Även om det är på fel sida året får man tillräckligt mycket av en 200w-panel för att kunna ladda mobil och dator.. plus att ha några små led-lampor tända några timmar. :)

Bor du i skogen gissar jag att du ändå kan elda lite i huset för värme?
Gasolplatta är också rätt praktiskt.. :)
Användarvisningsbild
av pcdoktor
joel80 skrev:Du borde skaffa dig en liten solcellsanläggning. :)
Även om det är på fel sida året får man tillräckligt mycket av en 200w-panel för att kunna ladda mobil och dator.. plus att ha några små led-lampor tända några timmar. :)

Bor du i skogen gissar jag att du ändå kan elda lite i huset för värme?
Gasolplatta är också rätt praktiskt.. :)
gasolbrännare räddade både middag och kaffe till gästerna efteråt igår. levande ljus är betydligt mysigare än ledlampor. Ikväll blir det nog till att elda i brasan så vi får lite värme. Kylen i frysen är det lite värre med.

Däremot har jag funderat på att skaffa mig ett bra batterypack till nallen så man har någon kontakt med yttervärlden.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
strömmen tillbaka i förmiddags, kunde slutat illa då det stog grjor på spisen och 2 palttor stog på fullt spett då jag lagade mat vid strömavbrottet. Man kan säga att både ris och kastrull var VÄLDIGT färdigt. Just nu gäller det bara att få ut röklukten... :???:
Användarvisningsbild
av Vojje
dags att uppgradera från gjutjärnsplattor? :wink:

jag fick också oväntat problem efter mitt 30 sek långa strömavbrott. De elektriska handukstorkarna behövde återstartas märkte jag efter morgonduschen. Snacka om kalldusch :(
Användarvisningsbild
av pcdoktor
Vojje skrev:dags att uppgradera från gjutjärnsplattor? :wink:

jag fick också oväntat problem efter mitt 30 sek långa strömavbrott. De elektriska handukstorkarna behövde återstartas märkte jag efter morgonduschen. Snacka om kalldusch :(
va sa du? snacka om ilandsproblem? :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Bor i Älmhult men klarade mig utan strömavbrott.
Är det fler som märkt av dålig mobiltäckning efter stormen?
Mina föräldrar som bor i skogen har fortfarande dålig täckning trots att strömmen är tillbaka.
Användarvisningsbild
av Vojje
jag har hört talas om detta, typ runt Häradsbäck iaf.
Men där är ju täckningen i princip nada utanför Balders, åtminstone med Telia :(
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja runt Häradsbäck har det väl aldrig varit bra täckning.
I detta fallet gäller det mellan Hamneda och Pjätteryd.
Användarvisningsbild
av Camel
Det var trots allt en ganska mild storm. Endast 2 miljoner skogskubik föll i skogarna. Men det är ändå inte roligt för dem som drabbats. Har åkt från skåne där skadorna var nedblåsta trafikskyltar, byggställningar, knäckta flaggstänger, nedblåsta tak, osv. Men inga större mängder. Har varit i Kronobergs och Kalmar län. Här är det mest nedblåsta träd som visar stormens framfart. En del träd har knäckt vägräcken på ett par ställen längs väg 25. I Kalmar län i trakterna runt Gullabo i Torsås kommun ligger en del träd kvar över ledningar och ledningarna är nedböja till marken. Man har endast kapat trädtopparna för att hålla vägen fri. Man har uppenbarligen inte hunnit göra något mer för tillfället. Men det lyste i de flesta hus så ström verkar finnas.

Dagen efter stormen Gudrun såg det betydligt värre ut. Då föll 30-40 ggr mer skog än under stormen Simone. Jag körde bil från Danmark via Öresundsbron upp till Växjö dagen efter Gudrunstormens framfart. Redan i Danmark såg man stora skador på t.ex. hus. När man kom upp i Småland fick man köra halvvägs ned i diket för att runda alla nedfallna träd över vägarna. Lastbilarna kom inte förbi. Några hade motorsågar med sig och kapade träd för att komma vidare. Och många elabonnenter var utan ström i många många veckor. När jag kom hem till huset upptäckte jag att hela skogen som skymt kvällssolen var nedblåst. Endast en tall stod kvar. Den står kvar ännu. På huset hade endast några takpannor blåst ned och isolering som jag lagrat på en byggställning på läsidan försvunnit. Höll på att bygga en takkupa på huset när stormen drog förbi. Kom mycket lindrigt undan jämfört med många andra.

Producerad vindkraftsel under Simonedygnet i Vattenfalls vindkraftanläggningar i Europa blev 32.860 MWH, enligt Vattenfall Wind Power Center. Ändå stoppades flera vindkraftverk när vindstyrkan blev för hög. Inget ont utan något gott, alltid något.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]