Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennart53n
Hejsan, har en V70-07, som började att visa upp ett tomt batteri after två dagars stillastående. Efter mycket om och men, har jag till slut hittat att det är radion, ( ev i kombination med slut-steget) som är boven.
Tilläggas kan att radion inte stänger av sig numera, när man tar ur nyckeln. Enligt ampermeter, så försvinner kontinuerligt ca 1 amp. när allt är avstängt och låst. Detta härledde jag till radion och ( ev. slusteg) Säkring nr 10 och 11 ( vid föradörr centralen ) har alltid ström, och min fråga nu till alla kluriga är: Finns det möjligen något relä som styr detta, och sitter det i så fall före eller efter säkringarna ? Kanke någon har råkat ut för detta och vet vad att söka den felande "länken". Med säkringarna ute, ( 10 och 11 ) så är strömåtgången endast ca 50 till 100 ma. vid låst bil, något som verkar mera normalt. Tacksam för alla värdefulla kommentarer
Användarvisningsbild
av Funk
På dessa säkringar ligger inget annat vad jag kan se på ett kopplingsschema till en 05:a. # 10 är stereon, #11 är slutsteget. Går stereon permanent så drar även steget tomgångsström. Plocka enbart 10 och mät igen.

Styrströmmen kommer via säkring 28 i CEM, under/jämte rattstången. Kåpan ovan fötterna får demonteras.
Slocknar stereon och strömmen sjunker när nu rýcker denna så är det troligen fel i CEM. Går stereon ändå så kan det vara ett av två fel. Stereon är trasig internt eller "kortis" mellan styrström och permantent ström till stereon eller slutsteget.

/Thomas
av lennart53n
Tack för snabbt svar,
Matthias, japp, allt är orginal
Thomas, skulle behöva lite klarläggande fakta: Betyder det att ström till säkring 10/11 skickas direkt från säkring 28, eller via ngt. relä på CEM innan den kommer till säkring 10/11 ? Utöver säkring 28, är det ngt. annat jag kan byta själv eller är allt inbakat ? Vid koll av "tjuv-förbrukning" går det inte att säga att säkring 11 ger mer eller mindre tillägg till "svinnet". Säkring 10 gör det definitivt, 11'an ger ibland tillskott, ibland inte när jag mäter. "Svinnet" varierar mellan 0.8 till 1.2 amp.
Tack så otroligt mycket, för Ert kunnande
av lennart53n
Hej igen, har varit nere i garaget och "röjt", hittade CEM vid pedalerna, och förstår nu att säkring 10/11 ligger före CEM'en, och att allt styrs därifrån. Det visade sig att alla säkringar vid A-stolpen, har ström i avstängt läge, inte bara 10/11. Så då finns väl felet i den här CEM'en. Men vilken säkring är 28 ? Finns tre rader med säkringar, och ingen numrering, torde väl vara nedre raden, kan Du möjligen se på schemat vilket nummer från vä el höger ? Tackar på förhand, // Lennart
Användarvisningsbild
av Funk
28 är tredje säkringen i undre raden från höger räknat. Det är en 5 amp.
10-11 i panelen är permanent strömförsörjning, medan 28 i CEM är styrspänningen. Den går vidare till slutsteget och drar även dess startfunktion (brun kabel i steget).

Men det är knappast rätt att du har spänning på alla säkringar i boxen via A-stolpen. Tändningslåsfel eller CEM kanske..

/Thomas

PS: Tänk på att du kan få felkoder i bl.a SRS (airbagsystemet) om du plockar säkringar till höger och vänster, dessa måste släckas med dator eller PPC. Bor du i Göteborg eller i närheten så skicka ett PM med telenummer så kan du få lite hjälp.
av Nicolas
Hej..Jag har en V 70-06 där radion tar tjuvström fastän tändningen är avslagen har haft den på Volvo där dom har felsökt men ej hittat felet!!! Är det någon här som kanske vet eller har tips om hur man ska gå vidare?? Tack på förhand
av d98josu
Du verkar ha koll men har du testat att koppla bort batteriet helt i nån timme? Om nått hängt sig. Kolla även om CEM har någon felkod satt, det kan du göra utan verktyg med READ- knappen och dubbelklick på dimbakljuset. Felkoder heter DTC (Diagnostic Trouble Code
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]