Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev: Närproducerat innebär inte automatiskt miljövänligt, oftast belastar transporten miljön mindre än uppvärmningen av växthusen. Import från olika länder kan även ge möjlighet för utvecklingsländer att skapa arbetstillfällen och exportinkomster.
När det gäller grönsaker kan det vara så ibland.. t.ex tomater under vissa tider av året är bättre att köpa från typ Spanien/Portugal, men köttprodukter har jag inte hört det om utan där är det nog rätt ofta så att närproducerat är bra..
Mwi skrev: = mitt miljöengagemang är mindre än engagemanget än för min egen plånbok
Jag hade inte 600 000kr nej.. och det höll inte heller med firmans ekonomi med en leasing på den summan. Är det konstigt för dig på något vis??
Mwi skrev: Med tanke på att Sverige ligger på andra eller tredje plats när det gäller skattetryck, inte en spänn mer till ofantliga sektorn

Förövrigt är jag intresserad av politik och miljö, men jag HATAR folk som förstör ett webforum för bilintresserade med politiskt dravel.
Så nu är det igång att hatas igen.. På vilket sätt rättfärdigar du dig då med att svara med politiskt dravel när du hatar sånna inlägg? I mina ögon är delar av ditt inlägg dravel. (fast jag tycker att så länge du skippar påhoppen och hatandet så får du väl tycka så.) Men borde du inte hålla dig till det du själv predikar på samma sätt som du kritiserar andra?
av Mwi
1. Spanien och Portugal räknas inte som utvecklingsländer.
2. Köttproduktionen i Sverige står för ungefär 20-25% av utsläppen av svenska växthusgaser, menar man allvar med sitt miljösnack så skall man vara vegetarian.
3. Nej jag tycker inte det är konstigt att inte lägga 600,000 på en ny Volvo. Men om man bryr sig om miljön så kör man inte dieselbil, helst skall man bara åka järnväg som är elektrifierad.
Så sammanfattningsvis, skall du leva miljövänligt. Bli vegetarian, ät importerade grönskaker och åk kollektivt.
Själv äter jag svenskt kött & grönsaker och njuter, utan dåligt samvete.
Användarvisningsbild
av crumpets
Logiken brister kraftigt när man börjar säga att det antingen är 100% eller 0% som gäller, som i ditt resonemang.
Rimligtvis borde det räcka att alla skär ner på en eller flera av sina utsläppskällor. Med andra ord är det inte sant att man måste vara vegetarian för att man vill skära ner sina co2-utsläpp. Ju mer desto bättre såklart, men att säga att det är lika bra att skita i miljötänket för att man inte gör precis allt är fel.
Användarvisningsbild
av sthlm
För att återgå till ursprungsämnet så tror jag inte att en bil med det höga priset har någon framtid hur lite den än drar.
Kan dom plocka fram en fyrdörrars bil i storleken Golf som drar 0,25 l/mil för 150.000:- så är dock marknaden enorm.
Det känns som om man siktar långt över målet med dessa konceptbilar istället för att hålla sig till verkligheten.
Två av mina bekanta kör gasbilar vilket visat sig vara lite risky när dom lämnar göteborg.
Gasbil fungerar utmärkt så länge dom inte lämnar Götet för att åka norrut för då blir det andrabilen som får rulla trots att den är mindre.

Avgörande för majoriteten av potetiella köpare är inköpspris och räckvidd.
Sen att 95% kör så korta sträckor att räckvidd inte är ett problem är en annan sak.
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev:1. Spanien och Portugal räknas inte som utvecklingsländer.
2. Köttproduktionen i Sverige står för ungefär 20-25% av utsläppen av svenska växthusgaser, menar man allvar med sitt miljösnack så skall man vara vegetarian.
3. Nej jag tycker inte det är konstigt att inte lägga 600,000 på en ny Volvo. Men om man bryr sig om miljön så kör man inte dieselbil, helst skall man bara åka järnväg som är elektrifierad.
Så sammanfattningsvis, skall du leva miljövänligt. Bli vegetarian, ät importerade grönskaker och åk kollektivt.
Själv äter jag svenskt kött & grönsaker och njuter, utan dåligt samvete.
Du verkar bara vilja tjafsa.. men jag ska försöka bemöta dig ändå.

1. Nej det vet jag, men jag vet också att det vid vissa årstider är bättre att köpa tomater från t.ex Spanien eller Portugal än från Sverige, det var det jag skrev.

2. Köttproduktion står för en hel del ja, men all köttproduktion står inte för lika mycket. Jag har minskat på mitt intag av nötkött, vilket ger upphov till ungefär 4-5 ggr så mycket utsläpp av växthusgas som fläskkött, och det är ännu större skillnad på kyckling. (10ggr lägre utsläpp för kyckling än nöt.)
Jag tror det finns utrymme för att mänskligheten fortfarande ska kunna äta kött, och tror också man mår bra av en varierad kost där kött ingår, ser det inte som ett alternativ för mig att vara vegitarian. Att ha kunskapen och välja ett mindre dåligt kött räcker rätt långt om många gör det.

3. Jag har bilen i jobbet och har ingen möjlighet att åka tåg. Har ofta bilen full med utrustning och har uppdrag långt från tåg och kollektivtrafikens områden. Kommunen har även "sparat in" på busstrafiken där jag bor så det går bara 3 bussar på morgonen och 4 på eftermiddagen. Funkar inte med mina tider.

sthlm skrev:För att återgå till ursprungsämnet så tror jag inte att en bil med det höga priset har någon framtid hur lite den än drar.
Kan dom plocka fram en fyrdörrars bil i storleken Golf som drar 0,25 l/mil för 150.000:- så är dock marknaden enorm.
Det känns som om man siktar långt över målet med dessa konceptbilar istället för att hålla sig till verkligheten.
Två av mina bekanta kör gasbilar vilket visat sig vara lite risky när dom lämnar göteborg.
Gasbil fungerar utmärkt så länge dom inte lämnar Götet för att åka norrut för då blir det andrabilen som får rulla trots att den är mindre.

Avgörande för majoriteten av potetiella köpare är inköpspris och räckvidd.
Sen att 95% kör så korta sträckor att räckvidd inte är ett problem är en annan sak.
Är det inte så att många gasbilar även har bensinmotor så man löser just räckvidden på ett sånt sätt?
Jag gillar BMWs lösning på i3:an där man kan välja till en liten bensinmotor, som inte driver hjulen utan laddar batterierna. Då blir lösningen inte så dyr och man ökar räckvidden från ca 15mil till 40-45 mil. (Och kan ju tanka mer på vägen så man kommer längre om man vill också.)

Volvos hybrid har lite för kort räckvidd på batteri enligt mig och för stor dieselmotor.
av Tommty
känns som dem snart kommer lansera mopered istället för bilar.

totalt personlig åsikt som ej baseras på något annat än mitt tycke.

först stora bilar med mindre motor
sen mindre bilar och mindre motorer
sen smalare, mindre bilar med mindre motorer.
sen smalare, mindre bilar med mindre motorer och mindre däck.

vad kommer näst i sortimentet? en moped?
Användarvisningsbild
av joel80
Fast när de samtidigt som de gör mindre motorer gör motorerna starkare tycker jag dina slutsatser haltar lite.. :)

Och än så länge ser vi inga mindre bilar heller..
Vi ses starkare motorer, som drar mindre då de är effektivare..

Jag ser ingen Volvomoped i en nära framtid.. Även om jag nog skulle vara sugen att köpa en om det kom.. :D

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]