Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalmannen
Har en bil som det satt en voltmätare i när jag köpte den.
Problemet är när jag slår på tändningen så visar den ifrån noll till botten på andra sidan.
Vad jag snabbt har kunnat se så verkar kablar sitta som dem ska.....
Någon här som har haft samma problem eller har en aning om vad det kan vara?
av Rådlös
Det är väl knappast något originalinstrument?
Man skulle kunna tänka sig att något motstånd i instrumentet har pajat så att mätspolen (om det är ett analogt instrument?) går i botten.
av Volvo264GLE
Testa att ta mätaren och koppla den direkt på ett batteri så vet du om mätaren fungerar eller ej.
Användarvisningsbild
av Pozze
metalmannen skrev:Har en bil som det satt en voltmätare i när jag köpte den.
Problemet är när jag slår på tändningen så visar den ifrån noll till botten på andra sidan.
Vad jag snabbt har kunnat se så verkar kablar sitta som dem ska.....
Någon här som har haft samma problem eller har en aning om vad det kan vara?
Är det ett visareinstrument där visaren slår över till högra ändläget - "slår i taket"?
Eller kanske tvärtom - dvs att visaren försöker gå under noll?
Användarvisningsbild
av Frrla
Går den under 0 är kablarna +- satta på fel.
Visar den "övervolt" är ett motstånd eller liknande kaputt i den.

Ett tredje alternativ om den maxar ut mätaren, är att du har överspänning i batteriet eller i kretsen den är kopplad på (kan bero på ett gäng olika saker som jag inte pallar förklara) :roll:

Mät med multimeter om du är osäker och/eller gör som Volvo264GLE föreslagigt.
av metalmannen
Tack för tipsen!
Ska prova det med att sätta det till batteriet.
Och då ska den bara visa typ 12v då eller? nu går den över 16 :/
Det är en volvo mätare måste jag tillägga.
av Rådlös
Ett fulladdat batteri ger i vila (motorn avstängd och har inte varit igång på en ½-timma) max 12,7 volt. Ett tomt batteri får inte gå under 11,6 volt. Då måste man ladda omgående. Det bör man ju göra ändå när det är lågt, men 11,6 är det minsta tillåtna.
av rid54
Om voltmätaren visar tokmycket utan att motorn är igång (men tändningen tillslagen) så behövs inte något prov med annat batteri. Då är det nåt internt i instrumentet som fallerar (om det inte ska ha ett externt förkopplingsmotstånd). Jfr kommentar från Rådlös om batteri i vila. Om spänningen hoppar upp efter motorstart kan det vara generatorn som inte reglerar ordentligt.
av metalmannen
Skulle bara avsluta med att säga jag prova att koppla mätaren direkt på batteriet och samma sak hände där...
Sen prova jag med en annan mätare och den var frisk så det var den gamle mätaren i sig som hade tackat för sig..
Så ingen som har en orginal mätare som bara ligger? ;)
av Rådlös
Skulle du inte hitta något nytt instrument, så kan du ju överväga att laga det gamla. Förmodligen är det något motstånd som har brunnit ihop. Antingen letar du upp någon elektronik- och lödkunnig kompis, kompis polare, bekants svåger etc. etc. Eller så låter du någon instrumentfirma fixa det. Här är ett exempel: http://instrumentjige.se/ Kanske kostar några kronor, men det gör ett nytt instrument också.

Så bara för att klargöra, 10-15 f&[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]