Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom

I detta klipp visas hur du själv kan kolla om det kommer fram bensin till fuelrailen, tändning på och tryck in ventilen så ska det komma en dusch med bensin ur ventilen, akta ögonen mm.
Kommer det inte fram någon bensin och du är säker på att bensinpumpen går så är väl filtret nästa del att kontrollera (när byttes det senast)
av RoySweden
Har samma problem eller liknande. Bilen gärna stanna vid lågt varv i växel eller tomgång. Oftast vid rondeller eller ljussignaler. Måste hålla varvet upp i en lägre växel. Stannar den, vänta 10-15 min. sedan kan den starta igen. På en sträcka 15 km kan den stanna 4 - 5 ggr. det är en 855 GLT -94. Tändning bytt, motorrengöring, bränslepump Kör man 110 km/h och slår av farthållaren, kan den slå av motorn, nere vid 90km/h. Motorn bytt dec -09. Bilen gått 35.0000km. Någon som vet???
Fick akut köpa en V 70 -00 som gått 23.000mil 2,4 144HK, men där slår framvagnen vid 100km och nedbromsning. Hjulinställning??? Sommardäck på, skall sätta på mina 855 vinterdäck då samma storlek och 5 bultars, går detta???
Med vänlig hälsning
Roy i Malmö
av RoySweden
Har kollat och samma antal bultar och 195/60 R15 på bägge bilarna. Vi misstänker den gamla sommardäcken dålig hjulinställning och flytta bara vinterdäck över från 855 till V 70 an och hjulinställning. En del att flytta över, radioantenn, larm, mobiltelefon, lastgaller, däck m.m. Fortfarande har ingen löst problemet med att den stannar, får ligga i högvarv, Drar dubbel soppa. En vän till mig skal ha bilen senare och försöka lösa det.
Roy i Malmö.
av swimpe
Jag tror att det även kan vara så att kamaxeln har hamnat i fel läge. då öppnar och stänger ventilerna i fel läge vilket gör att det inte tänder bensinen

Då felet uppstod hade min lillebror (14 år) ''lånat'' bilen, han sa att han hade växlat ner till ettans växel under körning i kanske 50 km/h, och då hade bilen dött. Så de blir att kolla att kamaxeln är i rätt läge
Användarvisningsbild
av taxi
Det är enkelt att ta bort kamremskåpan (en skruv) och titta. Nästan lika enkelt som att kolla om du har bränsletryck, som beskrivits ovan.
av RoySweden
Det är när den ligger i lågt varv, i växel eller tomgång kan den stanna. Byte av kamaxelsensor, tändning, motorrengöring, bränslepump.. bilen hade kompressorfel också. Vägrade tända, men en som kunde det fick igång den. Sedan nästa gång det vägrade, så gjorde jag som tillsagt. Lät startmotorn vara igång en minut, sedan kom tändningen sakta upp och efter motorrengörning funkar kompressionen till nästan 100%. Den var usel innan. men har ny bil nu och den gamla 855 an skall vi jobba med. kan inte ha en bil som stannar 4 ggr på 15 km till jobbet som är akutjobb. Det tar ju över en timme. Men skall vidarebefordra tipset till den som skall jobba med den på fritiden, Tack för tipset. Detta problem dök upp redan sommaren -10, då jag byta motorn dec. -09.

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]