Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Kan någon förklara detta? Min bil har orginal 205/50 R17 93W på däcken. Men den får ha ända ner till 15 tumshjul eftersom det är V 50 D2. Går man in på däcktabeller hos internetsajter och slår i registreringsnumret så blir orginaldäcken precis som det är på min bil hastighetsklass W 270 km i tim. Men om jag går ner till 15 tum tillåts en hastighetsklass lägre nämligen V 240 km/tim. Får jag gå ner till V på 17 tum också när jag skall köpa däck trots att det i registreringsbeviset står att det skall vara W?
av Lövet
Sist jag kollade reglerna var däcken tvungna att klara bilens konstruktionsmässiga toppfart. På D2 är den ju varken 240 eller 270 så jag kan inte tänka mig att det är några problem att gå ner lite. Värt att veta också att ingen någonsin kommer kontrollera detta, varken bilbesiktning, polis eller försäkringsbolag.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tack. Men man kan undra varför de klämmer på och typar en bil som har så stor överkapacitet på däck som måste vara dyrare att köpa in.
Användarvisningsbild
av MartinS
Däcken skall klara bilens maxfart, vad som sitter orginal spelar ingen roll i Sverige i allafall.

Det är mycket som styr däckvalet på den fabriksnya bilen, inte bara priset och maxhastigheten, hur lättrullade och tysta de är lär vara två andra parametrar, dessutom lär priserna vara riktigt låga med tanke på de volymer vi pratar om nu. Kanske är däck med hög hastighetsklass till och med billigare för biltillverkaren, för att de vet att det lönar sig sedan, när bilägaren i full okunskap vill ha likadana.
av Lövet
Man får inte glömma att även vanliga familjebilar testas i konbanor, bromstester osv där vissa däck kanske presterar bättre.
Användarvisningsbild
av SvenB
MartinS skrev:Däcken skall klara bilens maxfart, vad som sitter orginal spelar ingen roll i Sverige i allafall.

Det är mycket som styr däckvalet på den fabriksnya bilen, inte bara priset och maxhastigheten, hur lättrullade och tysta de är lär vara två andra parametrar, dessutom lär priserna vara riktigt låga med tanke på de volymer vi pratar om nu. Kanske är däck med hög hastighetsklass till och med billigare för biltillverkaren, för att de vet att det lönar sig sedan, när bilägaren i full okunskap vill ha likadana.
Det där stämmer nog. Jag behöver inga nya däck nu, men har tittat lite. Tittade in hos däckonline. Där fanns de däck jag har nu: Continental Sport Contact 2, ett W-däck som hade rullmotståndsindex E och vattenplanindex B. Sedan fanns det Nokian i samma dimension men ett V-däck som hade ett rullmotståndsindex C och vattenplaningsindex A. Nokiadäcket var 500:- billigare, men hade bättre index. Det var detta som fick mig att ställa frågan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Däcken skall klara bilens maxfart, vad som sitter orginal spelar ingen roll i Sverige i allafall.
Är det nytt, det var ju tidigare tillåtet att tex köra med dubbdäck som inte klarade bilens maxfart.
av Lövet
På vintern är det ok med annan hastighetsklass. I princip alla dubbdäck är ju bara klassade till 160 km/h.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Grymt skum regel att det är ok på vintern att köra med däck som "sprängs" om man skulle råka trampa gasen i botten......

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]