Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Bytte ut reservhjulet mot ett lagningskit med kompressor, så fick jag plats med annat istället.
Har haft 2 punkteringar (spik resp. skruv) på 22 år, den egna erfarenheten väger nog in mycket i denna frågeställning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lagningsvätska är ju rena Butterix skämtet, vilken dynga......

Har fått ett antal punkteringar när man ligger i 130 km/h. Då är det bara skit kvar av däcket när du bromsat ned till stillastående. Däcket satt inte ens kvar på fälgen 2 av gångerna.

Va ska du då göra med en löjlig punkteringsvätska och assistans är flera timmar bort. Nä fasiken va gott att jag hade lättviktsreserv jag kunde slänga på och köra hem de 15 milen. (alla punkteringar sker inte på essingeleden, utan även långt ut i obyggden.)

På denna bilen har jag inget resevhjul och det känns grymt osäkert.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hilmer skrev:Bytte ut reservhjulet mot ett lagningskit med kompressor, så fick jag plats med annat istället.
Om reservhjulet tog stor plats, låg det åt fel håll.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Lagningsvätska är ju rena Butterix skämtet, vilken dynga......
Jag håller med. Reservhjul är det enda som fungerar. Efter senaste punkteringen såg däcket ut så här:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Ska man göra något ska man göra det ordentligt.. där har du verkligen gett dig själv en ordentlig punktering! ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
Camel, försökte du med lagningskittet? :D
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Ska man göra något ska man göra det ordentligt.. där har du verkligen gett dig själv en ordentlig punktering! ;)
En plötslig explosion i motorvägsfart. Kan ev. varit pyspunka och däcket kan ha gått varmt. Men jag märkte inget innan det small. Tog ett tag att sakta in och stanna. Smärre obalans...
Användarvisningsbild
av Camel
SvenB skrev:Camel, försökte du med lagningskittet? :D
Jag hade faktiskt både däckspray och en 12V-kompressor med mig vid tillfället. Men jag bedömde situationen så att det inte var lönt att ta fram dem... :mrgreen: Satte på nödreservhjulet och körde vidare.
Användarvisningsbild
av Hilmer
SvenB skrev:
Hilmer skrev:Bytte ut reservhjulet mot ett lagningskit med kompressor, så fick jag plats med annat istället.
Om reservhjulet tog stor plats, låg det åt fel håll.
Ett komplett 16" hjul tar sin plats, även om det ligger på rätt håll.
av semmelman
VolvoB20 skrev:Lagningsvätska är ju rena Butterix skämtet, vilken dynga......

Har fått ett antal punkteringar när man ligger i 130 km/h. Då är det bara skit kvar av däcket när du bromsat ned till stillastående. Däcket satt inte ens kvar på fälgen 2 av gångerna.

Va ska du då göra med en löjlig punkteringsvätska och assistans är flera timmar bort. Nä fasiken va gott att jag hade lättviktsreserv jag kunde slänga på och köra hem de 15 milen. (alla punkteringar sker inte på essingeleden, utan även långt ut i obyggden.)

På denna bilen har jag inget resevhjul och det känns grymt osäkert.
Rätt don till rätt sak eller vad det heter, ingen har sagt att lagningsvätska funkar på generalkajko, på samma sätt det vore överdrift byta däck om man har en liten spik - det är då det kan passa med lagningvätska om man inte står väldigt bra till och gillar att byta däck, vilket ju äldre man blir känns allt mer överhoppningsbart. Det ultimataste är ju att ha både livrem och hängslen förstås men min erfarenhet är allena spikar och smått och då har behovet av reservhjul aldrig varit särskilt påkallat. På jobbilen finns ingen plats för reservhjul så där är vi hänvisade till lagningsvätska eller assistans eller flax att va nära en verkstad, helt okej det har funkat bra hittills, på min privata bil har jag ännu inte fått tummen ur att införskaffa den saknade domkraften men har med en saxdomkraft eller vad det heter i nödfall men jag vet inte riktigt heller vad jag kan sätta den utan att förstöra underrede så däckbyte blir nog endast av i verkligt nödfall annars litar jag på lagningsvätska alternativt ringa på bärgare alt köra på fälgen i yttersta nödfall det går ju oxå som sista nödåtgärd, men ännu har jag inte fått punka på nuvarande bil knock on wood...
Men ett tips till sist, håll avstånd till byggarbetsplatser och liknande, det kan ligga skruv och elaka saker vid sådana, alla brötiga platser försök undvik, ofta då jag kört på såna platser som jag fått spik i.
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]