- lör 19 okt 2013, 11:01
#797233
Lite mer: Clas Ohlson har mycket, men inga motorvärmare.
En cirkulationspump som hade kunnat vara användbar i sådana här sammanhang är den här: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8900
Detta är exakt den cirkulationspump som ingår till den bränsledrivna värmaren Volvo Flygmotor 091B (och D) Men den går på 12 volt. Dessutom billigare i fritidsbåthandeln än vad Volvo tar för den som reservdel. Finns även 24 volt om man behöver det i en lastbil t.ex. Men om någon händig skulle vilja bygga något själv, så är den här pumpen användbar. Då skall man dock komma ihåg att vanliga motorvärmare, doppvärmare m.fl är avsiktligt "lågeffekt", runt 500 Watt. Dom är inte tänkta för någon cirkulationspump, för om värmaren har högre effekt kan det i princip, stillastående vattnet runt värmaren börja koka. Det kan värmartråden ta skada av. Därför håller man värmen på en lägre nivå så att det uppstår självcirkulation och värmen sprider sig (sakta i sammanhanget).
Men standardiserade raka doppvärmare finns ju att köpa. Bildexempel: http://www.esska.se/esska_se_s/elpatron ... ssing.html
Om man är händig kan man ju bygga en burk och sätta en sådan i tillsammans med en cirkulationspump. Dock krävs det att man har plats i motorrummet och det är inte alltid självklart i dagens bilar.
En cirkulationspump som hade kunnat vara användbar i sådana här sammanhang är den här: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8900
Detta är exakt den cirkulationspump som ingår till den bränsledrivna värmaren Volvo Flygmotor 091B (och D) Men den går på 12 volt. Dessutom billigare i fritidsbåthandeln än vad Volvo tar för den som reservdel. Finns även 24 volt om man behöver det i en lastbil t.ex. Men om någon händig skulle vilja bygga något själv, så är den här pumpen användbar. Då skall man dock komma ihåg att vanliga motorvärmare, doppvärmare m.fl är avsiktligt "lågeffekt", runt 500 Watt. Dom är inte tänkta för någon cirkulationspump, för om värmaren har högre effekt kan det i princip, stillastående vattnet runt värmaren börja koka. Det kan värmartråden ta skada av. Därför håller man värmen på en lägre nivå så att det uppstår självcirkulation och värmen sprider sig (sakta i sammanhanget).
Men standardiserade raka doppvärmare finns ju att köpa. Bildexempel: http://www.esska.se/esska_se_s/elpatron ... ssing.html
Om man är händig kan man ju bygga en burk och sätta en sådan i tillsammans med en cirkulationspump. Dock krävs det att man har plats i motorrummet och det är inte alltid självklart i dagens bilar.