- ons 16 okt 2013, 09:24
#796379
Ja, nu när mitt V50-projekt börjar lida mot sitt slut så är jag sugen på att byta upp mig lite även om det rent av dröjer uppåt ett år till, priserna går sakteliga neråt vilket jag väntat på och gör att jag förmodligen kommer vänta lite lite till.
Så då har jag istället god tid till efterforskning!
Nuvarande V50 har 1.8F-motorn vilken i sig är ganska trevlig (och pigg sålänge man åker själv) men inte alls så billig i drift som vi först trodde.
Hur är då V60 T3 att köra? 24 fler hk än V50 1.8F som ger 125hk.
Är T4an spontant ett bättre val? Jag vill definitivt ha en piggare bil och önskvärt vore förstås en T6 men jag måste nog vara lite realistisk här.
Det blir oavsett en bensinare/flex för varken jag eller frugan kör några längre sträckor tillräckligt ofta för att en diesel ska må bra.
Min V50 hade strax över 8000 mil på mätaren när jag köpte den vilket var lite i högsta laget men idag har den 10400 mil på mätaren och jag är ännu toknöjd med bilen. Den har aldrig svikit mig men jag kommer nog vilja ha en V60 som gått max 5000 när det blir dags.
Så, lite frågor kring T3/T4/T4F:
Kamrem eller kamkedja?
Idag har jag kamkedja och det känns tryggt och innebär (oftast) lång livslängd (läs: långt mellan dyra servicar).
Serviceintervall?
Flexifuel kräver var 1000e mil alt 1 gång om året, förmodar att V60 T4F är likadan? Liiite för ofta för min smak, kör knappt 1500mil om året.
Årsskatt på de olika motorerna?
Min V50 ligger på drygt 930kr/året men om jag inte missminner mig ligger V60 T3 på 1100-nånting? Det kan jag absolut leva med.
Förbrukning?
Det är ju förstås individuellt, jag kör idag uteslutande på etanol och med tung fot så säger det självklart slurp. Ligger enligt datorn på ca 14l/100km med mina 19" på.
Möjlighet till optimering (Autotech/Polestar/BSR etc)?
V50 1.8F finns det INGET att göra med, tippar på att V60 T4F är körd den med?
Vilka årsmodeller ska man hålla sig undan alternativt sikta in sig på?
Jag ser inget problem med en pre facelift, den är näääästan lite snyggare än faceliften men de digitala mätarna lockar ju men motiverar förstås inte riktigt priset. Tidiga modeller lider väl i vanlig ordning av barnsjukdomar men bör såhär en 2-3 år senare vara åtgärdade i efterhand?
Miljöaspekt?
Frugan hade kravet när vi köpte V50n att den skulle klassas som miljöbil, så hur ligger mina val till där? Idag borde väl utsläppen på T3/T4 nästan vara bättre än min 1.8F från 2008?
Nödvändig utrustning?
Min V50 är Momentum-utrustad och det är något jag kommer kräva. Vad jag kunnat läsa här i forumet är 7" ett måste vilket jag håller med om, 5" ser på tok för litet ut. Keyless säger en del att man aldrig kommer kunna leva utan efter att ha testat det, well, vi får väl se. :)
Sådär... Jag tror jag fick med det mest relevanta men något är säkert glömt och adderas isåfall allt eftersom.
"Vad har du för budget?" undrar ni säkert, och ja, det undrar jag med. I dagsläget är det svårt att säga eftersom det beror lite på vad jag kan få loss för min V50 när det väl blir dags för byte men egentligen är jag mer ute efter fakta än ett par aktuella Blocket-annonser. Jag vill veta vad det är jag ska leta efter, vad det är jag ska akta mig för etc.
Tack på förhand hörrni! :)
Så då har jag istället god tid till efterforskning!
Nuvarande V50 har 1.8F-motorn vilken i sig är ganska trevlig (och pigg sålänge man åker själv) men inte alls så billig i drift som vi först trodde.
Hur är då V60 T3 att köra? 24 fler hk än V50 1.8F som ger 125hk.
Är T4an spontant ett bättre val? Jag vill definitivt ha en piggare bil och önskvärt vore förstås en T6 men jag måste nog vara lite realistisk här.
Det blir oavsett en bensinare/flex för varken jag eller frugan kör några längre sträckor tillräckligt ofta för att en diesel ska må bra.
Min V50 hade strax över 8000 mil på mätaren när jag köpte den vilket var lite i högsta laget men idag har den 10400 mil på mätaren och jag är ännu toknöjd med bilen. Den har aldrig svikit mig men jag kommer nog vilja ha en V60 som gått max 5000 när det blir dags.
Så, lite frågor kring T3/T4/T4F:
Kamrem eller kamkedja?
Idag har jag kamkedja och det känns tryggt och innebär (oftast) lång livslängd (läs: långt mellan dyra servicar).
Serviceintervall?
Flexifuel kräver var 1000e mil alt 1 gång om året, förmodar att V60 T4F är likadan? Liiite för ofta för min smak, kör knappt 1500mil om året.
Årsskatt på de olika motorerna?
Min V50 ligger på drygt 930kr/året men om jag inte missminner mig ligger V60 T3 på 1100-nånting? Det kan jag absolut leva med.
Förbrukning?
Det är ju förstås individuellt, jag kör idag uteslutande på etanol och med tung fot så säger det självklart slurp. Ligger enligt datorn på ca 14l/100km med mina 19" på.
Möjlighet till optimering (Autotech/Polestar/BSR etc)?
V50 1.8F finns det INGET att göra med, tippar på att V60 T4F är körd den med?
Vilka årsmodeller ska man hålla sig undan alternativt sikta in sig på?
Jag ser inget problem med en pre facelift, den är näääästan lite snyggare än faceliften men de digitala mätarna lockar ju men motiverar förstås inte riktigt priset. Tidiga modeller lider väl i vanlig ordning av barnsjukdomar men bör såhär en 2-3 år senare vara åtgärdade i efterhand?
Miljöaspekt?
Frugan hade kravet när vi köpte V50n att den skulle klassas som miljöbil, så hur ligger mina val till där? Idag borde väl utsläppen på T3/T4 nästan vara bättre än min 1.8F från 2008?
Nödvändig utrustning?
Min V50 är Momentum-utrustad och det är något jag kommer kräva. Vad jag kunnat läsa här i forumet är 7" ett måste vilket jag håller med om, 5" ser på tok för litet ut. Keyless säger en del att man aldrig kommer kunna leva utan efter att ha testat det, well, vi får väl se. :)
Sådär... Jag tror jag fick med det mest relevanta men något är säkert glömt och adderas isåfall allt eftersom.
"Vad har du för budget?" undrar ni säkert, och ja, det undrar jag med. I dagsläget är det svårt att säga eftersom det beror lite på vad jag kan få loss för min V50 när det väl blir dags för byte men egentligen är jag mer ute efter fakta än ett par aktuella Blocket-annonser. Jag vill veta vad det är jag ska leta efter, vad det är jag ska akta mig för etc.
Tack på förhand hörrni! :)
Nuvarande:
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld