Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av errim
Hej. Jag ska byta topp på min B230f 1992' på grund av kraftigt tickande ventiler ( nej det är inte för stort ventilspel, har varit på volvoverkstad som har kollat).

Har kommit över ett nästan nytt topplock 530 ( tyvärr inte ett 53'1).

Två frågor:
1-man ska flytta över pinnbulten som remspännaren sitter fast i. Går det att göra utan Volvos specialverktyg? Hur gör man lämpligen? Känns inte helt bra att ta den med rörtång men det kanske går bra?

2- remhjulet ska flyttas över till nya toppens kamaxel. Hur gör man utan Volvos mothåll?

Tacksam för svar

Errim
Användarvisningsbild
av lennarte
errim skrev:Hej. Jag ska byta topp på min B230f 1992' på grund av kraftigt tickande ventiler ( nej det är inte för stort ventilspel, har varit på volvoverkstad som har kollat).
Vad är det som "tickar" då? fick du inte reda på det? Kolla så det kommer olja till kamaxelsmörjningen, Det kan "korka igen" i kanalerna så det "går torrt"
errim skrev: 1-man ska flytta över pinnbulten som remspännaren sitter fast i. Går det att göra utan Volvos specialverktyg? Hur gör man lämpligen? Känns inte helt bra att ta den med rörtång men det kanske går bra?
Rörtång låter lite "drastiskt", men det funkar, finns dock "pinnbultsutdragare" som är skonsammare. Eller köp en ny, kan inte kosta mycket.
errim skrev: 2- remhjulet ska flyttas över till nya toppens kamaxel. Hur gör man utan Volvos mothåll?
En kraftig skruvmejsel i ett av hålen i drevet och "dra runt" med en nyckel på muttern tills skruvmejseln "bottnar" mot topplocken och "knäck till"

Mvh
Lennart
av Henke3
dra 2 muttrar mot varandra på pinnbulten, lossa sen pinnbulten med den inre av de två muttrarna som då är låst
av den yttre muttern.
Drar fast på nya toppen gör du med yttre muttern.
Användarvisningsbild
av Kompe
Säker på att det inte är en dålig grenrörspackning?
Kan uppstå ett tickande ljud då också, så är det på min 745'a :roll:
av errim
Hej.
Stort tack för era svar.
Följande är gjort sen jag köpte bilen i somras.
Bytt packning mellan grenröret och främre avgasrör- den läckte där vilket gav felkod
Kollat ventilspel och bytt de små gummina på ventilerna
Hällt på ett medel för rengöring och smörjning av spridarna

Inget av detta har hjälpt mot ventilljudet som är rätt störande. Detta är den 5 e rödblockaren jag haft och ingen av de andra har varit i närheten av detta tickandet.

Jag kan inte se, känna eller höra att grenrörspackningen läcker men det kanske är svårt att uppfatta?

Jag tror helt enkelt att det är glapp mellan ventiler och ventilstyrningar och att det ger detta ljud (Kan det vara så?). I o för sig konstigt då bilen bara rullat 15 600 mil och ägts av en äldre man (81 år). Kanske toppen är ett måndagsexemplar?

Hälsningar, Bengt
av errim
Hej alla

Nu har jag fått av toppen och flyttat över tempgivare, pinnbulten och kamdrev. Det har inte varit några problem och allt har gått bra. Topplocksbultarna satt ruskigt hårt fast, spräckte en hylsa. Men med ny sexkantshylsa och långt järnrör gick det bra.

Nu till min fråga. Topplocket som jag tog av har suttit på sen bilen var ny 1992 och har gått 15 600 mil. Ventilerna och tändstiften är vita, och det skall väl dom inte vara? Det tyder väl på för hög temperatur i förbränningsrummet?
Bilen är nybesiktigad och har mycket bra avgasvärden ( bl a lambda=i 1,00).

Kanske är det hög temperatur som har skadat ventiler och styrningar så att det tickar och slamrar?

Något behöver nog göras så att jag inte förstör den "nya " toppen också. Vad gör man för att få ner temperaturen i förbränningsrummet?

Mvh
Bengt
av rid54
Jag skulle ha betraktat detta som "normalt" och inte ett problem. Om du kör ständigt med väsenligt för hög temp i förbränningsrummet borde du ha läckande ventiler och brända tändstift. Om motorn gick fint och hade bra avgasvärden tror jag inte du ska trassla till situationen. Det vore väldigt intressant att höra om du får till någon förbättring med en ny topp. Släng inte den gamla innan du kollat glappet i ventilstyrningarna... om inte felet ligger där kan det ju vara bra att ha en topp du vet är OK.
Användarvisningsbild
av Frrla
jag skulle vilja se lite lätt gyllenbrunt på stiften. men det kanske bara är jag?

Vitt tyder på lite snålt med bränsle = Högre förbränningstemperatur. Bränsle kyler kolvar och ventiler.
Men dedär är en cirkus hit och dit. Dina kolvar är ju oljekylda med "spridare". Desutom nybes med bra värden? Då ska det nog vara så?

Min gamla 230e går med vita stift, den är nog inte så glad över de, eftersom kolvarna rent generellt blir varmare utan "oljespridarna".. Men den blir varm fort på vintern iaf! knack, knack, slammer, slammer ;)
av rid54
Mager blandning brinner långsammare och då blir det större värmeförluster pga att cylindertrycket inte kan utnyttjas optimalt. Om motorn ger fina avgasvärden har jag svårt att tro att den går "för magert" på det sättet, det låter mer som en översnålt ställd förgasarmotor... Jag personligen skulle inte börja mixtra med nåt pga det jag ser i bilderna. Får du vita stift med nya toppen kan du kanske börja fundera. Första frågan är då om det är rätt stift!
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]