Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dkn1212
Hej,

Jag funderar på att köpa en billig men säker pendlarbil för att köra totalt ca 16 mil om dagen. Har tittat på några Volvo S70 och V70 modellåren 1998-2000 som gått mellan 12000 och 20000 mil. Priserna ligger mellan 25-35 tkr. Är detta en lämplig pendlarbil? Låg bensinförbrukning går före snabba omkörningar. Känns som att Volvo förfinat modellen mot slutet och dessutom verkar den inte vara fylld av teknik / elektronik.

- V70 eller S70?
- Årsmodell?
- Vilken motor?
- Manuell eller automat (jag skulle gärna ta automat med tanke på stadskörning)?
- Några särskilda brister på dessa modeller som man ska se upp med?
- Ser att det finns många V40 och några få S80, S60 i den här prisklassen men har inte tittat på dem. Borde jag det istället?

Tack på förhand!
/Daniel

PS. Jag har en ny "familjebil" som ska behållas, en Renault Grand Scenic (har tidigare haft nya SAAB 9-5 och Skoda Octavia) men för ett antal år sedan även en begagnad Volvo 945 som dock hade väldigt höga dirftskostander (bensin, service).
av Malish
Varken S eller V70 av den modellen är speciellt snål, 09 blandat kanske du kan få till. (min 855a från 96 drar ca 0,75 om jag fisåker i 80 på landsväg och den är ju något kantigare i fronten, ligger på strax över 0,9 nu de senaste 70 milen, men då är det lite mer stadskörning än landsväg på det)
Hellre då en S/V40 med typ 1,6 eller 1,8l motorerna (undvik 1,8i, står det GDI när du öppnar huven så stäng och gå därifrån)
försök också ta en som är 01 eller nyare för då får du en Fas 2 som är betydligt bättre.

vad gäller S/V70 så har de få svaga punkter, läs runt lite här så får du nog en uppfattning. (fast de flesta här ber ju förstås om hjälp när det krånglar)
Användarvisningsbild
av darkien
om valet står mellan s och v70 så skulle ja säga v70 en kombi e alltd bra o ha personligen kommer ja aldrig någonsin köpa en sedan modell igen
av dkn1212
Eftersom vi redan har en stor, ny bil så behöver jag egentligen inte en kombi. Jag har å andra sidan inte bestämt att det måste vara en sedan heller. Tycker dock att S70 är en av de sista snygga volvobilarna innan de blev lite som "alla andra". Tänkte även att S70 är lite billigare i inköp än V70 men det stämmer kanske inte heller? Som sagt, V70 eller S70 spelar ingen större roll. Jag är mer intresserad av årsmodell, motorval, växellåda och ev modellbrister.

/Daniel
Användarvisningsbild
av Nexus
Kan få ner min 2,5t till 0,8 landsväg oxå. Enligt färddatan var jag nere på 0.78 men då var det riktig fiskörning.
Jo s70 ligger lite lägre i pris men jag hade valt en V70 så skönt bara kunna kasta in saker där bak och ändå ha 5 lediga plattser inne i bilen.

945 borde inte vara dyr i service kostnad. Bara byta olja så går den ju livet ut :D

Brister finns läsa i denna forumsdel "köpråd" http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=44944
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag kan få ner min T5a till 0.75 på rak fin väg i bra väder. Kan nå 0.00 i lite brantare nedförsbackar 8)
Men ingen volvo runt detta årtal (och tidigare) kan betraktas snål. Räkna på iaf 0.95 blandat, med uppåt 1.2 stadskörning.

S- eller V70 är helt upp till dig. Personligen älskar jag kombi, så jävla smidigt att kunna kasta in massa skit i bagaget när som helst, var som helst.
Detta var visserligen med gamla 945an, men jag fick åka ut på natten och hämta en polare som var för full för att ta sig hem :lol: . Han hade cykel med sig, bara kasta in skiten i bagaget och köra hem fyllot :wink: :P
Sen tycker jag personligen att V70 är snyggare än S70, gillar inte bakdelen på S70. Om jag ska ha sedan någongång blir det nog en 850 med S70 front. Den kombinationen ser mycket mycket bättre ut :P

7/945 kan få rejäla kostnader om man har otur... Jag hade min 945a i... 7 eller 8 år, och hade kvitton på över 50k på den :lol: , majoriteten av den summan hände under första året... Men då gjordes allt på verkstad också, samt att jag hade extrem otur med den. Saker som normalt sett inte går sönder gick såklart sönder för mig osv :P

Men ja, brister finns det på alla bilar, och vad som är speciellt för 85x70 finns det redan massa trådar om.
av pelle1963
Volvos S/V70 97-00 är verkligen bekväma milslukare på alla sätt och vis. Det gäller bara att hitta rätt bil och förstå vad man ser på plats vid provkörningen. Ofta går det lite för snabbt och kan bli fel. Jag skulle välja en privat säljare som ägt bilen länge före bilhandlare, men där finns många olika åsikter på forumet. Nu blev det ganska långt, men jag har försökt hålla mig till specifika problem på S/V 70 97-00.

- Välj först och främst bort alla bilar med rörig servicehistorik. Serviceboken är en guide, ingen garanti. Serviceböcker från skrotade bilar förekommer.
- Exteriört Bucklor och ytrost hjulhus. Finns originalantennen kvar? Dyrt med en beg även på skroten idag. Spruckna ljus hela bilen? Läckor från bilen där den stått?
- Interiört: Dörrklädselns skick överallt? Allt dyrare på skrotarna. Klädsel? Fläckar? Innertak? Hängande paneler i knähöjd? Dörrhandtag funkar? Stolarna? Dörrstoppar hela? Alla högtalare ok? Finns originalstereo som funkar? Inte bra om den är borta.
- Motorrum: Rent och fint? När byttes kamremmen enl skylt (8 år/12 000 mil)? ABS-boxen bytt/rep? LMM bytt? Gasspjäll bytt? (elektroniskt 99-00) Batteri? Funkar AC? Finns alla skydd kvar? Olja/glykol/styrservo-olja ok? Kylarslangar ok? Elsystemet i originalskick? Övre motorfästet motor/torpedvägg utan minsta glapp? Huvfunktionen ok?
-Provkörning: Fjärrkontroll ok? Två nycklar med dosa? Larm ok? Startar ok? Motorljud ok? Tomgång ok? Alla fläktsteg funkar? Blinkar några lampor på AC:ns knappar? Alla instrument och belysning ok? Varningslampor som lyser på instrumentet, ABS/lamba? Ytterspeglar går att justera? Fönsterhissar ok? Accelereration på alla växlar ok? Skorr vid växling? Högt dragläge på kopplingen? Missljud från fjädring? Från motor/drivlina vid vissa varvtal? Trögväxlad? Nersutten stol? Rattläge ok vid körning rakt fram? Bromsvibrationer? Bromsar drar snett? Jobbigt bromsgnissel? Handbromsen nyper till?
Under bilen: Läcka från styrservo vid inre damask båda sidor? Oljedroppar i skarv mellan motor/växellåda? Slå till på katalysatorn underifrån med en plasthammare! Låter det som från en maracas är den snart slut. Övrigt avgas ok? Är "metallstrumpan" vid/intill katalysatorn ok? Rost under ok? Framvagnen oskadd? Tecken på dikeskörning/småviltskrock undertill (grävling/vildsvinskulting)? Innerskärmar ok? Bromsskivor främst bak fina?

Fler problem finns självklart, så alla som har lust och tid får gärna fylla på. Dessa modeller är INGEN katastrofhistoria. Besök i så fall liknande sidor för bilar tillverkade i västra mellaneuropa, vilka fattar ni säkert..
Användarvisningsbild
av mikeyman35
S el V70 väljer du själv. Mitt tips: köp ej nyare än -98. Senare blir det mer elektronik som kan krångla med kostnader.. Tex elektroniskt gasspjäll.
Själv har jag en S70-98. Bilfan går ju nästan aldrig sönder. Det enda jag bytt förutom rena slitdelar är väl luftmassemätaren. +låskista hö framdörr. Liksom 850 är detta kalasbilar..
av virtq
pelle1963 skrev:Volvos S/V70 97-00 är verkligen bekväma milslukare på alla sätt och vis. Det gäller bara att hitta rätt bil och förstå vad man ser på plats vid provkörningen. Ofta går det lite för snabbt och kan bli fel. Jag skulle välja en privat säljare som ägt bilen länge före bilhandlare, men där finns många olika åsikter på forumet. Nu blev det ganska långt, men jag har försökt hålla mig till specifika problem på S/V 70 97-00.

- Välj först och främst bort alla bilar med rörig servicehistorik. Serviceboken är en guide, ingen garanti. Serviceböcker från skrotade bilar förekommer.
- Exteriört Bucklor och ytrost hjulhus. Finns originalantennen kvar? Dyrt med en beg även på skroten idag. Spruckna ljus hela bilen? Läckor från bilen där den stått?
- Interiört: Dörrklädselns skick överallt? Allt dyrare på skrotarna. Klädsel? Fläckar? Innertak? Hängande paneler i knähöjd? Dörrhandtag funkar? Stolarna? Dörrstoppar hela? Alla högtalare ok? Finns originalstereo som funkar? Inte bra om den är borta.
- Motorrum: Rent och fint? När byttes kamremmen enl skylt (8 år/12 000 mil)? ABS-boxen bytt/rep? LMM bytt? Gasspjäll bytt? (elektroniskt 99-00) Batteri? Funkar AC? Finns alla skydd kvar? Olja/glykol/styrservo-olja ok? Kylarslangar ok? Elsystemet i originalskick? Övre motorfästet motor/torpedvägg utan minsta glapp? Huvfunktionen ok?
-Provkörning: Fjärrkontroll ok? Två nycklar med dosa? Larm ok? Startar ok? Motorljud ok? Tomgång ok? Alla fläktsteg funkar? Blinkar några lampor på AC:ns knappar? Alla instrument och belysning ok? Varningslampor som lyser på instrumentet, ABS/lamba? Ytterspeglar går att justera? Fönsterhissar ok? Accelereration på alla växlar ok? Skorr vid växling? Högt dragläge på kopplingen? Missljud från fjädring? Från motor/drivlina vid vissa varvtal? Trögväxlad? Nersutten stol? Rattläge ok vid körning rakt fram? Bromsvibrationer? Bromsar drar snett? Jobbigt bromsgnissel? Handbromsen nyper till?
Under bilen: Läcka från styrservo vid inre damask båda sidor? Oljedroppar i skarv mellan motor/växellåda? Slå till på katalysatorn underifrån med en plasthammare! Låter det som från en maracas är den snart slut. Övrigt avgas ok? Är "metallstrumpan" vid/intill katalysatorn ok? Rost under ok? Framvagnen oskadd? Tecken på dikeskörning/småviltskrock undertill (grävling/vildsvinskulting)? Innerskärmar ok? Bromsskivor främst bak fina?

Fler problem finns självklart, så alla som har lust och tid får gärna fylla på. Dessa modeller är INGEN katastrofhistoria. Besök i så fall liknande sidor för bilar tillverkade i västra mellaneuropa, vilka fattar ni säkert..
Generellt sett en bra lista, men man måste också tänka på att det här är 14 år gamla bilar. Inte speciellt realistiskt att de inte kommer ha några av dessa fel. Vissa av felen är värre än andra men många medför dock ingen större fara och bilen går alldeles utmärkt att bruka många år till trots dem. Det är sunt förnuft som gäller som alltid.

Personligen skulle jag nog rekommendera en modell från 99-00 eftersom de har modernare motorstyrning d.v.s. mjukare gång och lägre bränsleförbrukningen. Jag har dock inte kört en 97-98 så jag vet inte hur stor skillnaden är men det är vida känt att 99-00 har stora förändringar under huven som gör bilen bättre. Det är egentligen inte så mycket problem med den elektroniken som tillkommit, FÖRUTOM, och det här ska man verkligen kolla upp innan köp: Se till att det elektroniska gasspjället är bytt (speciellt om bilen gått 15000+ mil) och det gäller alltså 99-00 endast.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]