Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Naikon skrev:Alltså, sladden från vägguttaget går ju in i DEFA-ingången som sitter i frontspoilern, eller hur? Bakom den ingången går fortsätter ju sladdarna. Vid dem sladdarna ger voltpennan inget utslag när jag har strömmen inkopplad.
Ahaa, nu fattar jag. Hade aldrig hört uttrycket voltpenna förut. :)

Starkström är inte min starka (höhö) sida, men jag inbillar mig att jag är hyfsat bra på motorvärmarprylar. :)

Motorvärmarkablar är metallklädda på samma vis som en duschslang. Det kanske är därför voltpennan inte reagerar?
av Naikon
Tjena igen! Tack för svaren.

Provade som sagt att ha på motorvärmaren i 1 timme och 30 minuter imorse. Kände under bilen på oljetråget men kände ingen värme alls. Tror verkligen inte att den fungerar.

Försökte följa motorvärmar-kablaget som går längs med frontspoilern och sen upp i motorutrymmet, men det är riktigt svårt att se eller känna om någonting är sönder. Tänkte åka och hissa upp bilen och se om jag kan följa kabeln lättare.

Går det att se själva motorvärmaren i sig? Så man vet vilken slags modell man har.
Användarvisningsbild
av Perc
Naikon skrev:Går det att se själva motorvärmaren i sig? Så man vet vilken slags modell man har.
:oops:

Jag kom tydligen ihåg fel. Defa har faktiskt kontaktvärmare till bensinfemman, inte slangvärmare. Den sitter på baksidan av motorblocket, under grenröret troligtvis.

Sen kan det ju hända att någon hemmafixare gjort en "icke godkänd" patentlösning med slangvärmare också men om man utgår från Defas katalog så är det som pdf-filen nedan visar.

http://www.defa.com/file/661378220133/412865.pdf

Men jag tror inte du kommer att märka någon nämnvärd skillnad på temperaturen på oljetråget utan det är nog blocket eller vattenslangarna du ska känna på.

Det är inte särskilt ovanligt att motorvärmarelement går sönder. Med en kontaktvärmare kan det t.ex bero på att den suttit lite löst vilket gjort att värmen inte haft nånstans att ta vägen. Det ska vara, som bosse bildoktorn säger, ostkakerent mellan och den ska monteras tajt.
av Naikon
Perc skrev:
Naikon skrev:Går det att se själva motorvärmaren i sig? Så man vet vilken slags modell man har.
:oops:

Jag kom tydligen ihåg fel. Defa har faktiskt kontaktvärmare till bensinfemman, inte slangvärmare. Den sitter på baksidan av motorblocket, under grenröret troligtvis.

Sen kan det ju hända att någon hemmafixare gjort en "icke godkänd" patentlösning med slangvärmare också men om man utgår från Defas katalog så är det som pdf-filen nedan visar.

http://www.defa.com/file/661378220133/412865.pdf

Men jag tror inte du kommer att märka någon nämnvärd skillnad på temperaturen på oljetråget utan det är nog blocket eller vattenslangarna du ska känna på.

Det är inte särskilt ovanligt att motorvärmarelement går sönder. Med en kontaktvärmare kan det t.ex bero på att den suttit lite löst vilket gjort att värmen inte haft nånstans att ta vägen. Det ska vara, som bosse bildoktorn säger, ostkakerent mellan och den ska monteras tajt.

Ja, sladdarna ser ut att gå mot baksidan av motorblocket. Motorvärmaren var ju installerad hos en verkstad, så det vore ju väldigt tråkigt om den aldrig fungerat. Okej, jag kan ju inte säga att den faktiskt ALDRIG fungerat, men det har varit så här så länge jag kan minnas. Och det var nog 2-3 år sedan den installerades. Ska kolla om jag kan hitta något kvitto...

Något speciellt ställe jag ska kolla på om jag hissar upp den? Eller vad är nästa steg i "felsökningen" så att säga?
av SubMarine
Ta på dig en handske och sen stoppar du ner handen bakom turbon där blockvärmaren sitter (om du nu har en blockvärmare). Den ska bli väldigt varm (ca 500W) så du borde känna värmen från den om den fungerar. Hur effektiva de är beror dock till stor del hur de monteras. Man måste använda något värmeledande material som t.ex. aluminiumpasta för att få bra värmeöverföring mellan värmare och block. Men man får ju hoppas att verkstaden har koll på det.
av RonniePersson
På min V70 diesel 06:a sitter det ett Calix motorvärmaruttag i fronten trots att bilen har dieselvärmare. Bra tänkte jag när jag köpte den, då kan jag använda den elektriska värmaren hemma och dieselvärmaren när jag är borta. Men det fanns inget kupéuttag inne i bilen, men det monterade Volvo åt mig när jag köpte den. Några dagar efter köp (köpte bilen i februari) så märkte jag att motorn inte var det minsta varm när jag skulle iväg, då hade nog motorvärmaren varit inkopplad i ett par timmar. Trodde själva motorvärmaren var trasig, och började kolla upp kablarna... Upptäcker då att jag inte alls har någon elektrisk motorvärmare, utan en inbyggd batteriladdare från Calix, och numera också ett kupéuttag! :oops: Den förra ägaren hade alltså låtit installera en batteriladdare som laddade batteriet när han använde dieselvärmaren! På så vis, alltid varm och go bil, samt fulladdat batteri, kan det bli bättre? :D

Den ser ut så här: http://www.calix.se/produkter/batteriladdare och det är BC 1205 som jag har. Kolla du med så du inte har samma "problem" som jag! Den här lösningen är väldigt smart! Tilläggas skall att man kan ha elektrisk motorvärmare tillsammans med batteriladdaren, då det finns förgreningar till det på batteriladdaren.

Mvh Ronnie!
av Naikon
Tack för svaret! Alltid bra med förslag!

Dock så tror jag inte att det är så det ligger till. Jag är ganska säker på att han var ganska specifik när han bad dem installera just en motorvärmare, och inte en batteriladdare.
Har inte hunnit ta tag i problemet än, men jag ska försöka att fortsätta undersökningen imorgon och kanske hissa upp den, undersöka kablarna och ta lite bilder.

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.