Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jepp.. alltså det är faktiskt en rätt stor skillnad i temperatur i bilen efter att den stått i solen när man har solfilm på.. det är klart att det är varmt i den, men sådär sjukt varmt som det blir i vår andra bil blir det inte.. och går betydligt fortare att få en behaglig temperatur också, vilket såklart kan bero på effektivare AC också, men solfilmen hjälper bra till. :)
av tktrafik
En annan som inte begriper så mycket av VARFÖR bilar fungerar undrar; behöver inte systemet ha "köldmedie in action" för att hålla slangar å andra komponenter "smörjda" och fräscha...?? Har fått tipset att aldrig stänga av AC:n, med motiveringen billigare med högre förbrukning än rep. på ett "igentorkat" system! Någon som kan bekräfta?
tktrafik skrev: Någon som kan bekräfta?
Jo, men rekommendationen är typ en halvtimme i månaden.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör igång min ac minst ett par timmar varje månad... brukar alltid bli några gånger då det behöver blåsas ut lite fuktig luft.. om man duschat eller tränat strax innan man åker eller om man drar in massa regn/snö. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tktrafik skrev:En annan som inte begriper så mycket av VARFÖR bilar fungerar undrar; behöver inte systemet ha "köldmedie in action" för att hålla slangar å andra komponenter "smörjda" och fräscha...?? Har fått tipset att aldrig stänga av AC:n, med motiveringen billigare med högre förbrukning än rep. på ett "igentorkat" system! Någon som kan bekräfta?
Min sommarbil fyller 20 är och har fortfarande fullt tryck i ACn trots att ACn stått still varje vinter i 6-7 månader utan motionering.

Men rådet om motionering gäller kanske bara nya bilar sm har så låg kvalitet på grejjerna att det pajjar om de står still en stund :D
Bosa skrev:Så mao är det bara att montera solfilm så får man ner förbrukningen då AC:n inte behöver jobba lika mycket pga minskad växthuseffekt. ;)
Det ska inte vara den svarta solfilemn som suger åt sig värme utan silverfärgad film som reflekterar ljuset istället, Dessutom bär den inte innehålla svart färg utan ett metallsubstrat som blockerar IR ljuset.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?