Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petherf
När motorn är varm, efter ca 2 mils körning så när man ändrar från p till D så rycker bilen till( som på en Nascar! Det blir ett riktigt ryck, säkert 1-2 dm.
Har haft bilen inne på volvo och dom nolla växellådan genom vida. Allt fungerade ok en 2-3 veckor sedan började det att rycka igen.
Bilen växlar annars normalt när man kör. Det är bara när man har kört ett tag och den blivit varm som det rycker till när man ändrar från P till D eller från Backen till D
av Triad
Vad är det för bil? Och vilken låda har du? På TF 80 lådorna finns där en åtgärd att utföra. Innebär programvara samt en mycket speciell adaptions körning av växellådan.

Ett annat vanligt symptom är hård växling mellan frilägeskoppling och 1 ans växel. Som exempelvis vid igångkörning vid ett rödljus.

Mjukvaran behandlar bland annat förändrade växlingspunkter inom vissa temperatur områden. Samt en förbättrad logik över förslitnings toleranser.

Ibland hjälper tyvärr inte åtgärden utan det är byte låda som gäller.
Användarvisningsbild
av HakanJ
Triad skrev:Vad är det för bil? Och vilken låda har du? På TF 80 lådorna finns där en åtgärd att utföra. Innebär programvara samt en mycket speciell adaptions körning av växellådan.

Ett annat vanligt symptom är hård växling mellan frilägeskoppling och 1 ans växel. Som exempelvis vid igångkörning vid ett rödljus.

Mjukvaran behandlar bland annat förändrade växlingspunkter inom vissa temperatur områden. Samt en förbättrad logik över förslitnings toleranser.

Ibland hjälper tyvärr inte åtgärden utan det är byte låda som gäller.
Hade det här problemet på min bil med. Problemet kom när ny programvara på lådan lades in i våras.
Felsymtom som Volvo erkänner.
1 Ryck när man lägger i drive
2 Ryck vid start vid gaspådrag
3 Hårda nedväxlingar när man saktar net till stillastående
4 Temperaturberoende och kommer när lådan blir varm
Åtgärd är adaptionkörning som innebär hård körning efter ett körprogram med dator inkopplad.
Min bil blev helt perfekt efter åtgärd.
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]